Autor Wątek: Trymy B-17  (Przeczytany 10903 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Trymy B-17
« dnia: Listopada 24, 2007, 22:17:32 »
Czy B-17 posiadał trymy na orczyki... ? Niby proste pytanko a Google nie wiedzą...

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 24, 2007, 22:33:02 »
Czy B-17 posiadał trymy na orczyki... ?

Rozumiem, że chodzi Ci o trymer steru kierunku. Trymuje się powierzchnie sterowe, a nie przyrządy sterujące.

B-17 miał oczywiście trymer steru kierunku.



« Ostatnia zmiana: Listopada 24, 2007, 22:39:48 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 25, 2007, 08:52:53 »
Tak, przepraszam... chodziło mi oczywiście o trym steru kierunku. Ale czemu pytam... ? W modzie dźwiękowym do iłka B-17 nie posiada takiego trymu a pytając na ichszejszym forum "czemu ?" , dostałem odpowiedź iż B-17 czegoś takiego nie posiadał a trymowało się tylko silnikami. Troszkę mnie to zdezorientowało gdyż zawsze mi się wydawało, że duże bombowce miały wszelkie możliwe trymy.

Podobnie się sprawa ma z japońskim B5, B6 (bombowiec torpedowy). W grze samolot ma strasznie mocnego zadziora w lewą stronę a chłopaki nie dali mu trymów.

Nie wiem jak się ma sprawa posiadanych trymów na B5, ale może warto by było poprosić Wasego i spółkę o dodanie trymów steru kierunku dla B-17 i innych bombowców... ?

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 25, 2007, 10:18:40 »
Nie wiem jak się ma sprawa posiadanych trymów na B5...

Oczywiście zarówno B5 i B6 miały trymery (nie trymy). Trymer to po polsku "klapka wyważająca"



... a pytając na ichszejszym forum "czemu ?" , dostałem odpowiedź iż B-17 czegoś takiego nie posiadał a trymowało się tylko silnikami.

Tak, tylko silnikami ... w bombowcu ... to akurat jest piramidalna głupota!

Można oczywiście zmniejszyć zbaczanie samolotu z kursu za pomocą regulacji mocy silników, można nawet sterować samolotem przy całkowitej "utracie sterowania" maszyny - co udowodnił w praktyce kiedyś pewien pilot samolotu pasażerskiego. Tyle, że można to robić wtedy gdy ma się sprawne wszystkie silniki i pewien zapas mocy (ciągu).

Trymowanie steru kierunku stawało się koniecznie potrzebne gdy w wielosilnikowym bombowcu "padał" jeden silnik (przypadłość na wojnie stosunkowo częsta) i siła ciągu stawała się niesymetryczna. Gdyby nie skuteczne powierzchnie klapek wyważających to pilot musiałby cały czas kontrować to pedałem orczyka. Rozumiem, że według "ichszejszego forum" jak uszkodzony został np. lewy zewnętrzny silnik to należało "dla równowagi" wyłączyć prawy zewnętrzny i zostawały dwa.

Oczywiście często, przy większych uszkodzeniach samo trymowanie nie pomagało i piloci musieli i tak kontrować przez długi czas orczykiem zbaczanie samolotu z kursu, ale to już inna bajka.

Tutaj masz ładną fotkę, na której widać pokrętło sterujące klapkami wyważającymi steru kierunku w kabinie samolotu B-17:




W grze samolot ma strasznie mocnego zadziora w lewą stronę a chłopaki nie dali mu trymów.

Rozumiem, że chodzi o pochylanie się samolotu pod wpływem momentu obrotowego śmigła? To w tym przypadku  przydatne będą też klapki wyważające umieszczone na lotkach, bo ich odpowiednie ustawienie będzie zapobiegało pochylaniu się samolotu.

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 25, 2007, 12:32:49 »
W iłku myśliwce hamerykańskie mają wszelkie możliwe trymery. Myśliwce "państw osi" posiadają jedynie trymer "elevator" (winda... ? nie wiem jak to jest w ojczystym języku). Czy rzeczywiście takie foczki, mietki, "zera", nie posiadały pełnej możliwości trymowania maszyny ?

Aha... dla zaciekawionych - link do tematu na forum twórców moda o trymowaniu. Pewnie sporo z nas ma mocną wiedzę w temacie więc dyskusja może być ciekawa :)
http://allaircraftarcade.com/forum/viewtopic.php?t=1300 


Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 25, 2007, 13:16:48 »
W iłku myśliwce hamerykańskie mają wszelkie możliwe trymery. Myśliwce "państw osi" posiadają jedynie trymer "elevator" (winda... ? nie wiem jak to jest w ojczystym języku). Czy rzeczywiście takie foczki, mietki, "zera", nie posiadały pełnej możliwości trymowania maszyny ?

Elevator - ster wysokości
Ailerons - lotki
Rudder - ster kierunku

Tak więc z tego wynika, że:

Elevator trim - trymowanie steru wysokości
Aileron trim - trymowanie lotek
Rudder trim - trymowanie steru kierunku

Zarówno myśliwce japońskie jak niemieckie (inne też np. radzieckie) miały możliwość trymowania wszystkich powierzchni sterowych.

Np. W japońskim A6M trymery steru wysokości były częścią powierzchni sterowych:



Natomiast trymery steru kierunku były małymi klapkami nieco wystającymi poza obrys sterów:



Są niezbyt widoczne i może stąd "gdzieś, tam" twierdzenia, że ich nie było.

Tutaj trymery w samolocie niemieckim (Bf-109K) i sytuacja odwrotna - klapki na lotkach i sterze kierunku są wkomponowane w powierzchnie sterowe, a na sterze wysokości są wystające klapki.:






hellkitty

  • Gość
Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 25, 2007, 13:31:46 »
Przy Bf 109 należy powiedzieć także o zmiennym kącie zaklinowania statecznika poziomego. Straszna to broń była, bo często okazywała się ostatnią drogą ratunku w nurkowaniu, kiedy wszystkie inne powierzchnie odmawiały posłuszeństwa. To też taki układ trymerowy. 

PS: przy okazji, ktoś wie czy działa coś takiego w Sturmoviku?

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 25, 2007, 14:05:47 »
Przy Bf 109 należy powiedzieć także o zmiennym kącie zaklinowania statecznika poziomego. Straszna to broń była, bo często okazywała się ostatnią drogą ratunku w nurkowaniu, kiedy wszystkie inne powierzchnie odmawiały posłuszeństwa.
Wydawało mi się, że zmienny kąt zaklinowania statecznika poziomego ustawiało się na ziemi przed lotem, np. gdy podwieszano bombę, gdyż trymery nie wystarczały, lub by mieć odpowiedni zapas trymowania pod trymerami.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 25, 2007, 22:51:57 »
Hmmmm.... skoro te informacje są "oczywistą oczywistością" to czemuż to nie zostały uwzględnione w grze ? I czemuż to SG_Wasy i jego przyjaciele upierają się, że samoloty państw "osi" nie posiadały czegoś takiego... ?

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 25, 2007, 23:42:30 »
I czemuż to SG_Wasy i jego przyjaciele upierają się, że samoloty państw "osi" nie posiadały czegoś takiego... ?

Nie wszystkie wcześniejsze samoloty lekkie miały możliwość trymowania w locie wszystkich powierzchni sterowych. Np. wczesne wersje Bf-109 nie miały trymera steru kierunku, a późniejsze już tak.

Tutaj nie można jednak generalizować dzieląc samoloty na państw osi i inne. Linia przebiega raczej "wcześniejsze-późniejsze" może stąd zamieszanie. Może trzeba konkretnie jaka maszyna i w jakiej wersji itd.

Na pewno trymowanie miały samoloty większe, mniejsze maszyny "nabywały" trymerów wraz z rozwojem konstrukcji. Nie wiem jakiego okresu dotyczy wspomniany przez Ciebie mod - jeżeli to z początku wojny to część myśliwców może nie mieć trymowania wszystkich powierzchni sterowych.

te informacje są "oczywistą oczywistością" to czemuż to nie zostały uwzględnione w grze ?

Z tymi trymerami to sprawa jest bardziej złożona, bo występuje kilka rodzajów tych urządzeń, o różnej konstrukcji i przeznaczeniu. Inna kwestia, że to tylko gra.
« Ostatnia zmiana: Listopada 25, 2007, 23:47:48 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 26, 2007, 08:58:08 »
Jasne, to tylko gra... Jednak ktoś mi odpisał tam na forum, że niemieckie i japońskie maszyny miały ustawiane trymery na lotnisku a pilot w locie nie miał możliwości ich zmiany... Nie wiem na ile jest to możliwe ale brzmi śmiesznie. Jakim cudem obsługa naziemna mogła znać prędkość i kierunek wiatru 300km od lotniska... ? do tego dochodzi kurs względny samolotu, uszkodzenia...

A w grze... niezależnie od okresu samoloty "państw osi" po prostu tego nie mają.
Szkoda.
Razor.. czy mogę wykorzystać Twoje fotki, na których pokazywałeś mi ulokowanie trymerów... ? Pokaże to tam chłopakom i zapytam co to jest :D

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 26, 2007, 10:33:17 »
Hmmmm.... skoro te informacje są "oczywistą oczywistością" to czemuż to nie zostały uwzględnione w grze ? I czemuż to SG_Wasy i jego przyjaciele upierają się, że samoloty państw "osi" nie posiadały czegoś takiego... ?

Ja bym dorobił w tym miejscu jakąś ładną teorię spiskową. "Be sure B-17 no trim."
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 26, 2007, 11:50:14 »
....Jednak ktoś mi odpisał tam na forum, że niemieckie i japońskie maszyny miały ustawiane trymery na lotnisku a pilot w locie nie miał możliwości ich zmiany...
... no to jakieś przekłamanie nastąpiło.
Trymery jako "wyposażenie kabiny" są odwzorowane w grze (nie pamiętam czy są animowane) jako "koła, dźwignie i popychacze" na bokach kabiny.
Na ziemi ustawia się klapki wyważające lub odciążające - nazewnictwo zależne od przeznaczenia i nazwiska instruktora lub wykładowcy szkolących na kursie pilotażu.
Sens wstępnego ustawiania takich rzeczy na ziemi jest jeden: "zwolnić" pilota z wykonywania w kabinie zbędnych czynności, szczególnie związanych z regulacją wyważenia maszyny w różnych rodzajach i stanach lotu, w zakresie prędkości użytkowych.
Prosty przykład: na Twoim samolocie bojowym zamontowano nowy model radiostacji, zatankowano 72,5% paliwa, usunięto płytę pancerną z podłogi i wzmocniono przegrodę ogniową przez dodanie "stalowej łatki o wymiarach ...", dołożono wyrzutnik pod kadłubem - jak zmieni się wyważenie maszyny?
Po "odpytaniu"* oficera technicznego dowiedziałeś się że wyszło dodatkowo 43,4 kg masy "zawieszonej" w odległości 1,53 m od środka ciężkości. I co to znaczy?
Znaczy to, że na ziemi trzeba "podgiąć" klapkę wyważającą w taki sposób by zachować wszystkie zakresy trymowania i by w położeniu "trym do startu" samolot zachowywał się normalnie. Oczywiście chodzi również o poprawne lądowanie więc ważne są wszystkie zakresy położenia trymerów.
Klapki odciążające to zupełnie inna sprawa choć wyglądają tak samo jak wyważające i są podobnie rozmieszczane.


* - skrót myślowy na potrzeby wypowiedzi, normalnie pilot dostaje to przed lotem w postaci "raportu technicznego", na piśmie lub ustnie na odprawie. Za wykonanie odpowiada szef mechaników.
Leszek

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 26, 2007, 22:08:19 »
No dobra... ale wróćmy do konkretnego przykładu B-17 i japońskich B5 i B6. Czy pilot miał możliwość trymowania maszyny w locie, np przy zmiennych warunkach pogodowych kiedy zachodziła taka potrzeba ?

Odp: Trymy B-17
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 26, 2007, 22:22:39 »
No dobra... ale wróćmy do konkretnego przykładu B-17 i japońskich B5 i B6. Czy pilot miał możliwość trymowania maszyny w locie, np przy zmiennych warunkach pogodowych kiedy zachodziła taka potrzeba ?

Miał - przecież pokazałem Tobie nawet na zdjęciu kokpitu B-17 pokrętło sterujące tym elementem! A skoro chodzi o gry ( w końcu jesteśmy nałogowymi graczami :021:) - to kup sobie świetny B-17 z Shockwave do FSX i tam ten element (trymer) nawet działa.