Przy okazji tej instrukcji do Bis znalazłem też instrukcję do stacji ostrzegawczej SPO-10 inaczej nazywanej izd. S3M o której tak dużo było mowy parę postów wczesniej. Postanowiłem zatem wyłuskać z niej trochę informacji i przybliżyć nieco to tajemnicze urządzenie.
Stacja ostrzegawcza SPO-10 Syrena 3M służy do ostrzegania załogi samolotu przed opromieniowaniem elektromagnetycznym emitowanym przez radary pracujące zarówno w trybie obserwacji jak i celowania z dowolnego kierunku, ponadto zapewnia podanie sygnału do odstrzału flar jak i dipoli systemu ASO lub KDS.
Urządzenie to występuje w dwóch wariantach:
- do zabudowy na samolotach lekkich (w domyśle myśliwskich), z antenami S3M-1SM( te SM powinno zaciekawić Czesia

), wskażnikiem S3M-5A, wariant A,
-do zabudowy na samolotach ciężkich, z antenami S3M-1M i blokiem sterowania S3M-4 lub S-3M4A, wskażnikiem S3M-5, wariant B,
Ponadto występuje różnica w sposobie podania sygnału do wyrzutników celów pozornych, w zestawie "lekkim" pułapki są odstrzeliwane w przypadku sygnału "Przechwycenie" pojawiającego się z dowolnego kierunku, w zestawie "ciężkim" gdy ten sygnał pojawia się z tylnej półsfrey.
Charakterystyka:
-częstotliwości wykrywanych sygnałów "Obserwacja", "Przechwycenie": A,B,W (cóż za precyzja danych

może ktoś to rozszyfruje),
-pole obserwacji w azymucie: 360 stopni, w kącie podniesienia:+/- 45 stopni,
-sektory obserwacji: 4 , przedni lewy i prawy, tylny lewy i prawy,
-czułość w każdym z kanałów obserwacji nie mniej niż 35 dB/mWt (kto jest w stanie wyjaśnić jednostki?),
-przy czasie trwania sygnału od 0,2 do 5 ms i częstotliwości powtarzania od 1000 do 8000 Hz
stacja zapewnia odporność na pojedyńcze zakłócenia impulsowe,
-maksymalny czas nieprzerwanej pracy: 24 godziny,
-czas gotowości stacji do pracy od momentu podania napięcia zasilającego: nie więcej niż 30 sekund,
-resurs stacji: 1000 godzin lotu w czasie 5 lat,
-masa stacji w kompletacji A bez okablowania 2,95 kg, w kompletacji B bez okablowania 3,35 kg.

Stacja w kompletacji dla samolotów ciężkich

Pulpit sterowania w wersji A. Jak widać istniała możliwość wyłączania konkretnych stref obserwacji, czy ktoś się domyśla po co?.

Wskażnik opromieniowania w wariancie B.

Kompletacja A

Wskażnik opromieniowania dla wariantu A, co ciekawe występuje w wersji lewej i prawej
Przykłady zabudowy wariantu A w samolotach:

Zaznaczone strzałkami włącznik stacji i pokrętło siły sygnału stacji w słuchawkach hełmofonu pilota w samolocie MiG-21MF. W przypadku całkowitego ściszenia stacji na wskażniku pojawiał się napis ZWUKA NIET po rosyjsku oczywiście. Niewidoczny na zdjęciu wskażnik opromieniowania znajduje się na uchwycie obok deflektora celownika ASP-PFD-21.


Te same elementy co poprzednio plus wskażnik w kabinie MiG-21Bis-SAU.

Mig-23MF.Wskażnik po lewej stronie kabiny przymocowany do obramowania wiatrochronu.
Nawiązując do RP-22 może ktoś ma fotografie tego radaru?.