Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223089 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #75 dnia: Września 20, 2009, 10:50:05 »
Nie wykorzystywałem tego, ale pamiętam, że ktoś kiedyś tłumaczył mi do czego to służy. Niestety pamięć jest ulotna, popytam ludzi to może coś będą pamiętali.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #76 dnia: Września 27, 2009, 18:08:14 »
Witam!

Dzisiaj opis systemu rejestracji parametrów lotu SARPP-12.

Pokładowe urządzenie SARPP-12 jest przeznaczone do automatycznej rejestracji parametrów lotu zarówno w warunkach normalnych jak i stanach awaryjnych oraz ochrony zapisanej informacji przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz w ograniczonym zakresie działania wysokich temperatur i oddziaływania wody. Informacja jest zapisywana na nośniku fotoczułym ( standardowej kliszy fotograficznej 35 mm ) za pomocą sygnałów świetlnych. Urządzenie występuje w trzech podstawowych wariantach: W, G, D bądż WM, GM, DM. Pierwsze dla samolotów poddżwiękowych, drugie dla naddżwiękowych, trzecie dla śmigłowców. Opis poniżej odnosi się do wariantu G/GM czyli takiego jaki był montowany w całej rodzinie MiG-21.


Kompletacja urządzenia.


Rysunek przedstawiający sposób zapisu danych na błonie fotoczułej.


Schemat połączeń SARPP-12.

Urządzenie zapewnia zapis następujących parametrów:
- barometryczną wysokość lotu w przedziale 250 – 25000 m,
- przyrządową prędkość lotu w przedziale 200 – 1600 km/h,
- liniowe przeciążenia w zakresach:
  a – w osi pionowej od -3,5 do +10 g,                                                         
  b – w osi poziomej od -1,5 do -1,5 g ( tylko wariant GM ),
- kątowe przemieszczenia powierzchni sterowych,
- obroty silnika w przedziale 10 – 100%,
- dziewięć jednorazowych komend, np. „Dopalanie”, „APP-155 włączony”, „Przycisk bojowy”,
- czas.
Dokładność rejestracji wszystkich parametrów lotu wynosi + - 5%.
Urządzenie można włączyć do pracy na dwa sposoby ręcznie bądż automatycznie. Włączenie ręczne odbywa się za pomocą  AZS w kabinie pilota, automatyczne przez sygnalizator prędkości przyrządowej SSA-120 po przekroczeniu 120 km/h ( dokładność +- 60 km/h ). Analogicznie odbywa się wyjście urządzenia z pracy.


Zabudowa zasobnika urządzenia zapisującego. Pokrywa zdjęta widoczny blok zapisu ( oscylator ). Zdjęcie przedstawia MiG-21F-13 stąd zasobnik w kolorze czarnym w póżniejszych wariantach kolor zmieniono na pomarańczowy.


Szczegóły budowy bloku oscylatora.


Kaseta na błonę fotoczułą.


AZS ręcznego włączania/wyłączania urządzenia.

Warunki eksploatacji urządzenia:
- wibracja w przedziale częstotliwości 10 – 200 Hz przy przeciążeniu do 4 g przy amplitudzie drgań nie większej niż 1 mm,
- uderzenia do 4 g,
- przeciążenia pionowe w przedziale -3,5 do + 10 g, boczne +-3,5 g,
-  zakres temperatur – 60 C do + 60 C,
- ciśnienie atmosferyczne w zakresie w przedziale 5 – 18 mm słupa rtęci ( mmHg ) długotrwale, a poniżej 5 mm krótkotrwale do 10 min. ( nie wiem czy to nie jest błąd ponieważ te wartości są niskie, poniżej nawet typowego ciśnienia atm. powtarza je jednak kilka instrukcji ).

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #77 dnia: Października 03, 2009, 19:09:47 »
Wypatrzyłem coś ciekawego co dla mnie osobiście jest novum. Popatrzcie sobie na te dwie fotki, a zwłaszcza na wyłożone przed samolotem zasobniki SPS-141M.

http://imgcash5.imageshack.us/img525/9105/0934956.jpg

http://imgcash4.imageshack.us/img524/9935/385051159794546.jpg

Ten po prawej jest calkiem "normalny" i na kolana nie rzuca. Natomiast ten po lewej niedość że ma "czułki" skierowane w drugą stronę to jeszcze na końcu zasobnika jest jakaś osłona dielektryczna. Wariant do zakłócania tylnej półsfery albo obydwu półsfer?
Teraz uczeni w piśmie wytężyć mózgi  :090: o co tu chodzi?
Witam po raz pierwszy na tym forum.Od razu muszę napisać że jestem pod dużym wrażeniem wiedzy kolegów.
Mam przed sobą artykuł z czeskiego L+K z nr.4/2000 pt.Mene zname podvesy.W tym artkule stacja SPS141 nazywana jest kontenerem SM.Wymienione są trzy wersje,bojowa,ćwiczebno-bojowa i ćwiczebna.Ze stricte bojową ,,się nie latało,, ćw-bojowa emitowała zakłócenia w tylna półsferę i miała gorsze parametry ale mogła być zmodernizowana tak że miała parametry zgodne z wersją bojową.Kontener ćwiczebny nic nie emitował,a imitował   :001:pracę jak normalny SM,włącznie z wystrzeliwaniem zawartości kaset ASO-21.Czechosłowacy używali je na specjalnie zmodernizowanych MF-ach.Zaistniała potrzeba przerobienia centranego podkadłubowego pylonu,tak by móc podłączyć SMdo ,,sieci,,samolotu.Zabudowano też specjalny panel w kabinie,na ramie wiatrochronu.

[admin]Nie cytujemy obrazków. Mazak.[/admin]
« Ostatnia zmiana: Października 03, 2009, 19:18:53 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #78 dnia: Października 04, 2009, 12:43:50 »
To znaczy że ten ciekawy SPS-141 to wersja ćwiczebno-bojowa. Dzięki za posta. A są w tym artykule jakieś foty, rysunki?.


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #80 dnia: Października 05, 2009, 00:15:06 »
Dzięki serdeczne za skany. Teraz trzeba ustalić czy zasobniki w wersji ćwiczebnej były także używane u nas. Przecież chłopcy musieli się na czymś uczyć obsługi. Z drugiej strony ciekawe jakie ważne powody istniały że Czesi nie korzystali z wersji bojowych?.

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #81 dnia: Października 08, 2009, 16:46:38 »
Dzięki linkowi zamieszczonemu przez JacD, stwierdziłem, że faktycznie na wykazie uzbrojenia MiG-21 bis nie ma R-55 ale za to jest na rysunku:


I jeszcze fajny rysuneczek celownika:

Podobno SPS-141 były tylko w Malborku na MF. Podobnie jak Ch-66. To interesujące, że takie ciekawostki trafiały do jednego pułku (a w wyniku rotacji i do Debrzna). Było to związane z tym, że służył on do osłony lotnictwa wsparcia.
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2009, 16:54:25 wysłana przez Czesio »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #82 dnia: Października 08, 2009, 17:51:24 »
Z drugiej strony ciekawe jakie ważne powody istniały że Czesi nie korzystali z wersji bojowych?.
Zgaduję, że aby zachować w tajemnicy parametry pracy i możliwości tej wersji. Z tego co pamiętam (poprawcie mnie eksperci ;) ), celownik radiolokacyjny i radiostacja też miały specjalne tryby "na wypadek w", których na żadnych ćwiczeniach się nie używało.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #83 dnia: Października 08, 2009, 21:00:37 »
W uzupełnieniu do postu Czesiowego:


Celownik ASP-PFD-21 w kolorze.


Wskażnik dozwolonej odległości odpalenia w zbliżeniu. Ten akurat wyskalowany do 10 km bo pochodzi ze starszego ASP-PF-21.

A skoro jesteśmy przy zaawansowanych systemach projekcji danych  :002: to przy okazji:


Wskażnik stacji radiolokacyjnej RP-21MA wraz z urządzeniem foto-kontrolnym PAU.


Samo urządzenie PAU.


Wskażnik RP-21MA w kabinie MiG-21MF w widoku bez tubusa PAU.


Wskażnik RP-22SM w kabinie MiG-21Bis-SAU w widoku bez PAU.

P.S. Może ktoś się pokusi o opis celownika ASP-PFD-21 z opisem czynności przy celowaniu, sposobach wykorzystania siatek ruchomej i nieruchomej itp. Niestety nie mam żadnej fachowej ściągi w tym kierunku.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #84 dnia: Października 08, 2009, 22:11:14 »
Wkabinie. PF ?,PFM ?     http://flankerfan.wrzuta.pl/obraz/39hAwCoCIjQ/mig_2

[gmod]Proszę zwracać większą uwagę przy redagowaniu posta na styl, pisownię i interpunkcję. John Cool.[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2009, 22:30:00 wysłana przez John Cool »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #85 dnia: Października 08, 2009, 22:26:20 »
Oczywiście PF.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #86 dnia: Października 19, 2009, 22:38:16 »
Witam!

Mój ulubiony wątek nieco ostatnio zamarł i spadł niebezpiecznie daleko na liście. Co za tym idzie postanowiłem go rozruszać. Na początek ciekawy i mało znany układ SORC-1, a w przygotowaniu kilka niemniej  interesujących tematów.

Układ SORC-1 ( Sistiema opasnych reżimow centralnaja ) służy do informowania pilota o wystąpieniu stanów awaryjnych w najważniejszych z punktu widzenia zdolności do lotu systemów samolotu MiG-21. Ponadto urządzenie wypełnia rolę informacyjną w zakresie sygnalizacji podwieszeń zewnętrznych i parametrów pracy silnika oraz wybranych urządzeń. Konstrukcja układu jest stosunkowo prosta, składa się ono z urządzenia sygnalizacyjnego SORC-1 odbierającego sygnały z szeregu czujników rozmieszczonych na samolocie np. czujnika pożaru w przedziale silnika, czujników ciśnienia w instalacjach hydraulicznych, oraz lampki-przycisku KSC-1, zestawu tabliczek sygnalizacyjnych T10U2 i T4U2 i lampki ostrzegawczej „MASLO”.
Podobnie prosta jest zasada działania. Po odebraniu sygnału o stanie awaryjnym przez SORC-1 z czujnika zaczyna zapalać się i gasnąć lampka-przycisk KSC-1 i jednocześnie na tabliczce sygnalizacyjnej zapala się kontrolka urządzenia lub układu który uległ awarii. Po naciśnięciu przez pilota KSC-1 lampka ta gaśnie natomiast kontrolka na tabliczce dopiero po ustąpieniu sygnału o awarii. Tak więc naciśnięcie KSC-1 jest potwierdzeniem przez pilota jego świadomości o sytuacji awaryjnej co jest utrwalane przez SARP-12.


Elementy układu SORC-1 na tablicy przyrządów w przedniej kabinie samolotu MiG-21UM. Mniejsza tabliczka to T4U2, większa to T10U2, przycisk na samym dole to lampka "Maslo" sygnalizująca niski poziom oleju w skrzynce napędów silnika oraz obecność opiłków metalu w tymże oleju. Na samej górze przycisk KSC-1. Co ciekawe w pózniejszych MiG -ach przycisk o takim kształcie służył do uruchomienia układu automatycznego wyprowadzenia do lotu poziomego po utracie orientacji przez pilota ( tzw. panic button ).


Analogiczne elementy w drugiej kabinie MiG-21UM. Tabliczki sygnalizacji podwieszeń zgrupowane razem z awaryjnymi.


Kabina MiG-21MF główna część tablicy przyrządów. Po kolei:
1.Marker, przelot nad markerem
2.Konus wypuszczen, maksymalne wysunięcie stożka wlotowego
3.Stabiliz. na posadku, tryb pracy autopilota przy lądowaniu
4.Trimmer effektst, sygnalizacja działania ARU
5.Zarzyg. wyklucz., o konieczności wyłączenia zapłonników w silniku po jego uruchmieniu w powietrzu
6.Forsarz, o włączeniu reżimu dopalania
7.Gener. post. wykl., o wyjściu z pracy generatora prądu stałego
8.Pożar, o porzaże w przedziale silnika
9.Sledi. daw. bust. sist., o spadku ciśnienia w  zapasowej instalacji hydraulicznej układu sterowania poniżej 135 kg/cm2
10.Razchod. bak , o awarii układu przetaczania paliwa,
11.3 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 1 grupy zbiorników, w UM: Copło otkryto, o maksymalnym rozwarciu dyszy wylotowej silnika, w Bis: Wtoroj forsaż, drugie dopalanie
12.Gener. perem. wykl., o awarii generatora prądu przemiennego
13.Stworki RS otkr., o otwatym połozeniu ?????
14.Sledi. daw. osn. sist., o spadku ciśnienia w głównej instalacji hydraulicznej układu sterowania poniżej 135 kg/cm2
15.Wyrab. podfuzel. podw. baka, o wypracowaniu paliwa z podwieszanego podkadłubowego zbiornika paliwa.
16.1 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 1 grupy zbiorników
17.Ostalos 450 l , o pozostalości 450 litrów paliwa ( w dwusterze 500 l )
18.2 gr. bakow, o wypracowaniu paliwa z 2 grupy zbiorników


Tabliczki na panelu pod tablicą przyrządów.
1.Pul. podw. PC n.3, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 3
2.Pul. podw. PC n.1, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 1
3.Pul. podw. PC n.2, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 2
4.Pul. podw. PC n.4, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 4
5.Wyrabot. podw. bak., o wypracowaniu paliwa z podskrzydłowych zbiorników paliwa
6.Podwieszen 1 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 1
7.Podwieszen 3 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 3
8. Iskoritel lewyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych lewego
9.Podwieska bakow, o obecności podskrzydłowych zbiorników paliwa
10.Podwieszen 2 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 2
11.Podwieszen 4 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 4
12.Iskoritel prawyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych prawego


Tabliczki SORC-1 w kabinie MiG-21Bis


Dobry śrubokręt, chwila strachu i tabliczka T4U2 jako byt samodzielny  :002:.

Co ciekawe układ SORC-1 był też montowany w innych samolotach Mikojana - MiG-23/25/27.


Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #87 dnia: Października 19, 2009, 22:46:33 »
Cytuj
Dobry śrubokręt, chwila strachu i tabliczka T4U2 jako byt samodzielny
Bratnia dusza  :002: Dzięki foxbat!

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #88 dnia: Października 19, 2009, 23:09:06 »
Foxbat moje przypuszczenia się sprawdzają, zbierasz tyle informacji a teraz i częsci- ty tego 21 budujesz w piwnicy !! Uważaj sąsiedzi moga nie podzielać twej pasji :), chyba że masz już jakieś uzbrojenie, to co innego.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #89 dnia: Października 20, 2009, 18:50:13 »
Foxbat moje przypuszczenia się sprawdzają, zbierasz tyle informacji a teraz i częsci- ty tego 21 budujesz w piwnicy !! Uważaj sąsiedzi moga nie podzielać twej pasji :), chyba że masz już jakieś uzbrojenie, to co innego.

Zawsze chciałem mieć takiego srebrnego krasnala w ogródku. Cała wiocha zzieleniałaby z zazdrości :002:.
Co do uzbrojenia to moje drugie największe marzenie. Np. R-13 w sypialni nad łóżkiem :karpik.