Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223279 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #150 dnia: Października 21, 2010, 15:02:15 »
No cóż niekoniecznie. Bardzo  duża część radzieckich US też miała zabudowany DUA-3 mimo autopilota KAP-2, więc obecność DUA niekoniecznie świadczy o wersji samolotu, podobnie jak deflektory przed wlotami pomocniczymi.
Tak instukcje do M/MF mówią o obu typach zbiorników, natomiast te od samolotów dwumiejscowych mówią jedynie o zbiorniku 490 litrowym, stąd moje pytanie. Mi się wydaje że była to raczej jakaś niemiecka modyfikacja niż standard dla wszystkich samolotów

Hi FOXBAT,
Czechoslovakia had 12 Mig-21U, 14 Mig-21US and 33 Mig-21UM, only the UM version had the DUA-3 probe, therefore as I told you before the manual "Učebno bojevoj samolet tipa 69 - Otličia v ekspluatacii samoleta typa 69 s priborom PFD-21 ot samoleta typa 68,.." I have is mentioning the DUA-3 probe as a difference as well. But you right, we should look inside cockpits to see other differences, bcs there existed hybrids between the US and UM versions, or different equipment outfits for exported Mig-21US/UM. I just found out that the Yugoslav NL-12(Mig-21US) had both the KAP-2 autopilot and the DUA-3 probe mentioned in flight manual.  :004:
http://forum.valka.cz/index.php/f/502255
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/91146

Regarding Mig-21UM with PTB800, the pylon was the same as on the MF, thus it was possible but not used regularly. You right all US/UM manuals are talking 490l fuel tanks only.


« Ostatnia zmiana: Października 21, 2010, 15:11:02 wysłana przez mrdetonator »

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #151 dnia: Października 21, 2010, 15:23:07 »
To że cos było napisane w instrukcji ,a rzeczywistość ... :002:

Dla przykładu,prosze - Mig-21 PF/PFM Istrukcja uzytkowania ostatnie wydanie. Co mamy opisane ? Ano ,lot z wykorzystaniem stacji SPS-141   :karpik Tak ,tak no wiadomo że to przekład z rosyjskiego zakładamy że radzieckie mogły . Te u nas ... :003:
A co mówi nam  :020: Instrukcja uzytkowania Mig-21 Pfm z 1984 .Ano informuje nas o mozliwosci podwieszenia zb.800 l i wprawia w drzenie połaczone z wypiekami . Pfm może zabierac 2 pociski H-66 a do tego  zasobnik UPK z działkami 23mm.
No pewnie radzieckie tak ,ale u nas ? Ktos widział ,słyszał ,czuł ? :021:

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #152 dnia: Października 21, 2010, 16:14:36 »
...a do tego  zasobnik UPK z działkami 23mm.
A nie GP-9?

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #153 dnia: Października 21, 2010, 16:26:18 »
A nie GP-9?

...,,Zamiast dodatkowego zbiornika paliwa ,pod kadłubem mozna podwieszać takze gondole strzelecka GP-9 lub uniwersalny zasobnik działka- UPK.,,

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #154 dnia: Października 21, 2010, 19:26:04 »
Instrukcja instrukcji nie jest równa- trzeba też je czytać z pewną dozą nieufności. Zależy kto tłumaczył i z czego ale to osobny temat.

Wracając do systemów uzbrojenia na naszych MiG 21 to nasza wiedza opiera się w większości na tym co "mówi" instrukcja a nie na rzeczywistych możliwościach konkretnej wersji maszyny. Dlatego też, można zauważyć zdziwienie, że na szparkach można było z powodzeniem stosować inne zbiorniki bez konieczności przeróbek w instalacji paliwowej - wystarczy tylko na rozchodomierzu paliwa ustawić odpowiednią ilość zatankowanego paliwa. U nas się nie stosowało bo - " instrukcja tego samolotu tego wariantu nie przewidywała"  :002:

Podobnie rzecz się ma także z systemami uzbrojenia. Pamiętam wizytę na jednym z lotnisk w NRD gdzie wykonywaliśmy loty na tamtejszy poligon. Wszystko byłoby OK gdyby nie mały szkopuł. Oni wykonywali loty na bombardowanie z jedną bombą a my z dwoma. Nasze instrukcje tego nie przewidywały a niemieckie instrukcje nie przewidywały lotów z dwoma  :002:
Ostatecznie aby nie hamować toku szkolenia nasi niezgodnie z instrukcjami ( naszymi ) polecieli z jedną bombą i wszystko było OK. Natomiast po powrocie do kraju zabroniono nam do czasu oficjalnego załatwienia sprawy lotów z pojedynczą bombą choć ewidentnie były spore korzyści ekonomiczne.

Co do możliwości podwieszenia zasobnika strzeleckiego UPK pod kadłub to mam spore wątpliwości bo z tego co wiem zasobnik ten wiesza się pod belkę czyli na zamki bombowe. Chcąc pod kadłub podwiesić gondolę GP 9 trzeba zdjąść belkę paliwową i na te same węzły mocowania podwiesić gondolę. A więc dwa różne systemy mocowania - ale być może się mylę

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #155 dnia: Października 22, 2010, 20:22:08 »
So, no one want to argue about German UM vs US anymore?  :001: I was just browsing in the www.flugzeugforum.de forum and found out that guys from there were discussing the same matter why some early built LSK/LV Mig-21UM didnt have the R-832 blade antenna. Read for your self here http://www.flugzeugforum.de/forum/showthread.php?t=2712&page=2

Mig-21UM 266
http://www.airliners.net/photo/East-Germany--/Mikoyan-Gurevich-MiG-21UM/1149816/L/
Mig-21UM 256
http://www.airliners.net/photo/East-Germany--/Mikoyan-Gurevich-MiG-21UM/1648925/L/
Mig-21UM 206
http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=01438506&size=large


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #156 dnia: Października 22, 2010, 21:10:46 »
So, no one want to argue about German UM vs US anymore?  :001:

Myślę ze nie należy traktować forumowej wymiany zdań i opinii jako kłótni, tylko jako konstruktywną dyskusję nad poważnymi zagadnieniami technicznymi gdzie czasem ktoś ma rację  np. ja  :021:.

Generalnie na temat UM wydaje mi się, że to są ciekawe ustalenia ponieważ o jeżeli pamięć mnie nie myli to ogólnodostępna literatura na ten temat milczy. Swoją drogą ciekawe dlaczego w UM antena R-832 jest zamontowana w takim miejscu a nie jak we wszystkich innych samolotach MiG-21 wyposażonych w tą radiostację pod osłoną dielektryczną na szczycie statecznika pionowego?. Co do US z DUA to ciekawe czy wówczas KAP występował w jakimś specjalnym wariancie?.
Zupełnie przy okazji tematu enerdowskich 21 to mam takie pytania: Otóż w kilku publikacjach podawana jest informacja jakoby niemieckie PF/PFM przenosiły trzy R-3S z czego jeden pod kadłubem. Jak koledzy sądzą bujda to czy jednak coś takiego miało miejsce i czy istnieją na to jakieś wiarygodne dowody?.

I jak już tak klepię w tą klawiaturkę to jeszcze jedno pytanie. Otóż widziałem wiele zdjęć czechosłowackich MF z podwieszonymi wyrzutniami APU-13MT. Rozumiem przez to że samoloty te mogły przenosić R-13M, ponieważ podwieszanie na tych wyrzutniach R-3S raczej mija się z celem ponieważ mają one swoje dedykowane ustrojstwa. Pytanie tylko czy te samoloty te zdolności otrzymały w fabryce czy zostały zmodyfikowane w trakcie służby?


Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #157 dnia: Października 22, 2010, 22:36:20 »
Swoją drogą ciekawe dlaczego w UM antena R-832 jest zamontowana w takim miejscu a nie jak we wszystkich innych samolotach MiG-21 wyposażonych w tą radiostację pod osłoną dielektryczną na szczycie statecznika pionowego?.

Może to byc zwiazane z parametrami pracy R-832,np zakłóceniami w przy nadawaniu lub odbiorze i ustalili że długosc instalacji antenowej ma miec akurat tyle że antena powinna być w tym miejscu. :001:

Co do US z DUA to ciekawe czy wówczas KAP występował w jakimś specjalnym wariancie?.

Moga być dwie odpowiedzi /nie poparte kwitami  :004:/-
-stary A/P  DUA nie wpiety w układ ,zapewniajacy pilotowi wyłącznie info o kątach natarcia
-wariant przejsciowy , z AP-155
Zupełnie przy okazji tematu enerdowskich 21 to mam takie pytania: Otóż w kilku publikacjach podawana jest informacja jakoby niemieckie PF/PFM przenosiły trzy R-3S z czego jeden pod kadłubem. Jak koledzy sądzą bujda to czy jednak coś takiego miało miejsce i czy istnieją na to jakieś wiarygodne dowody?.

Pierwszy raz o tym czytam .Podaj linka .
I jak już tak klepię w tą klawiaturkę to jeszcze jedno pytanie. Otóż widziałem wiele zdjęć czechosłowackich MF z podwieszonymi wyrzutniami APU-13MT. Rozumiem przez to że samoloty te mogły przenosić R-13M, ponieważ podwieszanie na tych wyrzutniach R-3S raczej mija się z celem ponieważ mają one swoje dedykowane ustrojstwa. Pytanie tylko czy te samoloty te zdolności otrzymały w fabryce czy zostały zmodyfikowane w trakcie służby?

W trakcie remontów.Na tej belce R-3S też wisiały ,zobacz nasze Mig-21bis.


« Ostatnia zmiana: Października 22, 2010, 22:45:58 wysłana przez CRC »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #158 dnia: Października 23, 2010, 01:53:28 »
Generalnie na temat UM wydaje mi się, że to są ciekawe ustalenia ponieważ o jeżeli pamięć mnie nie myli to ogólnodostępna literatura na ten temat milczy. Swoją drogą ciekawe dlaczego w UM antena R-832 jest zamontowana w takim miejscu a nie jak we wszystkich innych samolotach MiG-21 wyposażonych w tą radiostację pod osłoną dielektryczną na szczycie statecznika pionowego?.
Sometimes the easiest answer is the right one, meaning that early built UM were equipped with R-802(RSIU-5V) radio set using the antenna inside vertical tail. Hopefully they can prove that by looking into some radio equipment log-book of early built LSK/LV Mig-21UM.   

Co do US z DUA to ciekawe czy wówczas KAP występował w jakimś specjalnym wariancie?.
Yugoslav NL-12(Mig-21US) manual is stating just the KAP-2 autopilot with RAU-107 (Kren) servo unit for aileron control. The angle of attack indicator UUA-1, SUA-1 lamp with the DUA-3 probe were there probably to just warn pilot approaching angle of attack limits. The later AP-155 autopilot had both RAU-107A (Kren, Tangazh) servo units where the electric signal taken from DUA-3 probe got more utilization, e.g. Blok Opasnoy Vysoty,... 

Zupełnie przy okazji tematu enerdowskich 21 to mam takie pytania: Otóż w kilku publikacjach podawana jest informacja jakoby niemieckie PF/PFM przenosiły trzy R-3S z czego jeden pod kadłubem. Jak koledzy sądzą bujda to czy jednak coś takiego miało miejsce i czy istnieją na to jakieś wiarygodne dowody?.
Two R-3S under wings, one under the fuselage on the LSK/LV Mig-21PFM? Never heard that before. :karpik

I jak już tak klepię w tą klawiaturkę to jeszcze jedno pytanie. Otóż widziałem wiele zdjęć czechosłowackich MF z podwieszonymi wyrzutniami APU-13MT. Rozumiem przez to że samoloty te mogły przenosić R-13M, ponieważ podwieszanie na tych wyrzutniach R-3S raczej mija się z celem ponieważ mają one swoje dedykowane ustrojstwa. Pytanie tylko czy te samoloty te zdolności otrzymały w fabryce czy zostały zmodyfikowane w trakcie służby?
A common knowledge over here that MF could carry R-13M, nothing unusual. The R-3S had a dedicated launch rail, the APU-13M1 whereas the R-13M was used with the APU-13MT with nitrogen bottle. AFAIK our Migs-21 began usage of the the R-13M since early-mid 80s, probably after the R-60 became widely available for the Migs-23. Latest Migs-21MF received from Gorkyi plant were built 1975, not sure whether they were equipped with the APU-13MT since beginning(they had R-832 instead of R-802 radioset, BIS cockpit instrument boards,....) , but I doubt. Most likely they were adapted during the service, or overhauls. Also I do have a Mig-21M/MF "Rukovodstvo po Ljotnoy Ekspluatacii" written in 1972 with appendixes describing R-13M usage and combat employment. 
« Ostatnia zmiana: Października 23, 2010, 02:06:00 wysłana przez mrdetonator »

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #159 dnia: Października 23, 2010, 17:52:03 »
Odnosnie BOW .W moim ,,Samolot E-7M Opis techniczny osprzetu wyd 1972,, brak jakielkolwiek wzmianki o tym bloku ,jak równiez na schemacie DUA-3 jest podłaczone bezposrednio do RUB pochylenia   :004:
Kiedy to ,,cos,, i na jakim wariancie  pojawiło się po raz pierwszy ? :002:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #160 dnia: Października 23, 2010, 18:55:07 »
Niestety nie pamiętam gdzie przeczytałem o tych 3 R-3S, za dużo książek musiałbym przegrzebać, natomiast rosyjska firma Begemot produkująca kalkomanie do modeli w serii dotyczącej MiG-21 powtarza te informacje. Strona z instrukcji do tych kalkomanii:



Mi osobiście ta informacja wydaje się mało prawdopodobna. Przy czym trzeba nadmienić że podobnych newsów na temat niemieckich PF/PFM jest sporo. Na przykład Yefim Gordon podaje że samoloty wujka Honeckera już w latach sześćdziesiątych przenosiły 4 R-3S na podwójnych belkach, czymś w rodzaju naszych Monsunów. Swoją drogą to ta belka to polski patent czy kopia jakiegoś radzieckiego ustrojstwa? i kiedy wprowadzono ją do użycia?. Można też w jego książkach przeczytać że niemieckie PFM przenosiły R-60 już w roku 1980 i to wariancie 2 x R-60 jak i 4 x R-60.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #161 dnia: Października 23, 2010, 19:10:13 »
Belka to polski ,,wynalazek,, PBP-2-R3S czyli na polskie Podwójna Belka Posrednia na 2 pociski R-3S.
Rozwijana od poczatku lat 70 tych przyjeta do uzbrojenia w latach 80 tych ...

R-60 -tak z tym ze nigdzie nie spotkałem się z informacja o stosowaniu APU-60 II . Ale...kto wie. :002:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #162 dnia: Października 23, 2010, 19:59:26 »
Odnosnie BOW .W moim ,,Samolot E-7M Opis techniczny osprzetu wyd 1972,, brak jakielkolwiek wzmianki o tym bloku ,jak równiez na schemacie DUA-3 jest podłaczone bezposrednio do RUB pochylenia   :004:
Kiedy to ,,cos,, i na jakim wariancie  pojawiło się po raz pierwszy ? :002:
with the E-6UM, but you right the E-7M was without it.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #163 dnia: Października 23, 2010, 20:13:55 »
R-60 -tak z tym ze nigdzie nie spotkałem się z informacja o stosowaniu APU-60 II . Ale...kto wie

Mam zdjęcie malborskiego Bisa z takimi wyrzutniami - niestety mam kłopot z zamieszczeniem go na forum

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #164 dnia: Października 23, 2010, 20:16:47 »
R-60 -tak z tym ze nigdzie nie spotkałem się z informacja o stosowaniu APU-60 II . Ale...kto wie

Mam zdjęcie malborskiego Bisa z takimi wyrzutniami - niestety mam kłopot z zamieszczeniem go na forum

Chodzi o Pfm y DDR owskie  :002: To że nasze Bisy je miały od około 1982 to wiemy... :001: