Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223200 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #210 dnia: Października 28, 2010, 12:15:10 »
Nie bardzo rozumiem tej instalacji na foto ?? chyba nie chodzi o fotokarabin

Na trzeciej fotce od mrdetonator ,masz lampki produktu 62

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #211 dnia: Października 28, 2010, 15:49:21 »
No tak ale tego na naszych MF nie było

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #212 dnia: Października 28, 2010, 20:02:13 »
No tak ale tego na naszych MF nie było

Zgadza sie :002: Bo to deska Bisa  :001:



Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #213 dnia: Listopada 06, 2010, 13:12:21 »
Czy ktoś z kolegów posiada jakieś szczegółowe dane na temat sposobu mocowania silników w 21-szych ?. Pytam ponieważ literaturka podaje różne wersje. W większości przypadków że oś silnika znajduje się 90 mm powyżej poziomej montażowej, w jakimś opisie do bisa znalazłem że 75 mm powyżej montażowej. Z kolei w instrukcji do UM jest napisane że na wysokości wręgi 28 jest to 90 mm, przy wrędze 32A jest to 65 mm co oznaczałoby że silnik jest pochylony o 1,25 stopnia. W dodatku z rysunku wynika że rura dopalacza jest "odgięta" do góry takze jej oś jest równoległa do montażowej. Podejrzewam że dane z instrukcji silnika rozwiałyby te wątpliwości.

Potrzebuję też dokładnej ( pochodzącej z instukcji )długości kadłuba wariantów M/MF, liczonej od czoła wlotu powietrza do dyszy wylotowej a więc bez stożka wlotowego i usterzenia.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #214 dnia: Listopada 06, 2010, 22:45:12 »
Hello Gents,
I`ve been away for past few days, but hopefully we can now continue to discuss the 21.
Firstly,  let me please go back when we discussed the radio R-832 blade antenna on the Mig-21UM. A week ago I realized after looking some Mig-21US/UM "Radioelectronic equipment" manuals that we have been fooled by Mr. Gordon once again. He is stating in his book Mikoyan Mig-21 "Famous Russian Aircraft serie" that the R-832 antenna is mounted on the fuselage spine a short way ahead of the fin. Well, he is wrong and I believed him as well without checking it for my self. The blade antenna which appeared on the Mig-21UM only is the omnidirectional antenna of the ARK-10 radiocompass system. Both the R-802 and the R-832 VHF radios used the same antenna in the tail fin and you could distinguish between them only by looking into the cockpit. The Mig-21US has the ARK-10 omni-directional antenna attached to the front canopy opening sideways. For some reasons we can clearly assume they removed it from the glass canopy and reinstalled on the fuselage spine. To make it more comprehensible, look at the simple collage below including photos from US/UM manuals and other aircraft details. One last thing to mention, the single seat Mig-21 versions had the omni-directional ARK-10 (sharing it with the LAZUR) antenna installed in the fuselage tail ventral fin part made from the fiber glass.

Czy ktoś z kolegów posiada jakieś szczegółowe dane na temat sposobu mocowania silników w 21-szych ?.
I checked that with the Mig-21PFM, MF and US manuals describing both the R-11 and the R-13 engine installations and all are mentioning the same values you`ve written before. The engine to aircraft longitudinal axis offset distance is 90mm at the fuselage frame 28 and 65mm at the fuselage frame 32A. I didnt find better  information in dedicated R-11, R-13 manuals.

Generalnie zgadzam się z kolegą mrdetonator, że MF standartowo powinien być wyposażany w silnik R 13-300. Jest to jak mi się  wydaje oczywiste – nowsza wersja, nowsze silniki, nowsze wyposażenie Natomiast po przykładzie samolotu 8910 widać, że wyposażenie zależało od tego co zamówił kupujący. Stąd mamy przy jednym typie samolotu różnorakie wyposażenie.
I modified the table showing Mig-21delivery to Poland where you can see that since1972 all "Izd.96A" delivered to Czechoslovakia were equipped with the "izd.95" engine. I suppose aircrafts delivered in 1975 from Gorkyi plant were the first Migs-21MF in Poland equipped with the R13-300, am I right? Would be really interesting to find more differences in the equipment of both Czechoslovak and Polish Mig-21MF in general.



Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #215 dnia: Listopada 06, 2010, 23:01:51 »

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #216 dnia: Listopada 07, 2010, 10:33:46 »
Foxbat ,mrdetonator ,nalezy sie pochwała za wyjasnienia Dzieki :002:

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #217 dnia: Listopada 07, 2010, 11:24:05 »


Niemniej przejsciowe warianty z DUA a bez anteny prostej ARK na grzbiecie były w masowym uzyciu.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #218 dnia: Listopada 07, 2010, 12:48:45 »
Hello Gents,
I`ve been away for past few days, but hopefully we can now continue to discuss the 21.
Firstly,  let me please go back when we discussed the radio R-832 blade antenna on the Mig-21UM. A week ago I realized after looking some Mig-21US/UM "Radioelectronic equipment" manuals that we have been fooled by Mr. Gordon once again. He is stating in his book Mikoyan Mig-21 "Famous Russian Aircraft serie" that the R-832 antenna is mounted on the fuselage spine a short way ahead of the fin. Well, he is wrong and I believed him as well without checking it for my self. The blade antenna which appeared on the Mig-21UM only is the omnidirectional antenna of the ARK-10 radiocompass system. Both the R-802 and the R-832 VHF radios used the same antenna in the tail fin and you could distinguish between them only by looking into the cockpit. The Mig-21US has the ARK-10 omni-directional antenna attached to the front canopy opening sideways. For some reasons we can clearly assume they removed it from the glass canopy and reinstalled on the fuselage spine. To make it more comprehensible, look at the simple collage below including photos from US/UM manuals and other aircraft details. One last thing to mention, the single seat Mig-21 versions had the omni-directional ARK-10 (sharing it with the LAZUR) antenna installed in the fuselage tail ventral fin part made from the fiber glass.
I checked that with the Mig-21PFM, MF and US manuals describing both the R-11 and the R-13 engine installations and all are mentioning the same values you`ve written before. The engine to aircraft longitudinal axis offset distance is 90mm at the fuselage frame 28 and 65mm at the fuselage frame 32A. I didnt find better  information in dedicated R-11, R-13 manuals.
I modified the table showing Mig-21delivery to Poland where you can see that since1972 all "Izd.96A" delivered to Czechoslovakia were equipped with the "izd.95" engine. I suppose aircrafts delivered in 1975 from Gorkyi plant were the first Migs-21MF in Poland equipped with the R13-300, am I right? Would be really interesting to find more differences in the equipment of both Czechoslovak and Polish Mig-21MF in general.

Dzięki za wyjaśnienia w kwestii silnika. Jeśli chodzi o te anteny to pozostaje jedynie pogratulować, ponieważ wyprostowaliśmy kolejne przekłamanie na temat super kartonowego myśliwca wszechczasów  :001:.

Rozumiem że samoloty wariantu UM bez mieczowej anteny ARK na grzbiecie miały ją podobnie jak US zatopioną w oszkleniu kabiny ucznia?.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #219 dnia: Listopada 07, 2010, 13:11:12 »
Dzięki za wyjaśnienia w kwestii silnika. Jeśli chodzi o te anteny to pozostaje jedynie pogratulować, ponieważ wyprostowaliśmy kolejne przekłamanie na temat super kartonowego myśliwca wszechczasów  :001:. Rozumiem że samoloty wariantu UM bez mieczowej anteny ARK na grzbiecie miały ją podobnie jak US zatopioną w oszkleniu kabiny ucznia?.
Niemniej przejsciowe warianty z DUA a bez anteny prostej ARK na grzbiecie były w masowym uzyciu.

Thanks guys, you right, UM variants with the DUA-3 probe but without the ARK-10 antenna on the fuselage spine existed, and it is clear to see that LSK/LV got several of these aircrafts. Look the picture below!
Another question, did Polish airforce modified first line Migs-21 with the Izd.81E switch in 80ies?

   

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #220 dnia: Listopada 07, 2010, 15:17:33 »
Dzięki za wyjaśnienia w kwestii silnika. Jeśli chodzi o te anteny to pozostaje jedynie pogratulować, ponieważ wyprostowaliśmy kolejne przekłamanie na temat super kartonowego myśliwca wszechczasów  :001:.

Rozumiem że samoloty wariantu UM bez mieczowej anteny ARK na grzbiecie miały ją podobnie jak US zatopioną w oszkleniu kabiny ucznia?.

Niestety z ta antena nie jest tak prosto . :021: Przed kasynem Spec Pułku wisi UM ... i co ma wtopionego w oszklenie przedniej kabiny ? :003: Tak ,tak antenke w kształcie wideł  :021: i oczywiście ta antene na grzbiecie też ma . Co wy na to ? To nie koniec histori :banan

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #221 dnia: Listopada 07, 2010, 15:52:54 »
Niestety z ta antena nie jest tak prosto . :021: Przed kasynem Spec Pułku wisi UM ... i co ma wtopionego w oszklenie przedniej kabiny ? :003: Tak ,tak antenke w kształcie wideł  :021: i oczywiście ta antene na grzbiecie też ma . Co wy na to ? To nie koniec histori :banan
:karpik have you got pictures?  :001:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #222 dnia: Listopada 07, 2010, 15:57:10 »
Niestety z ta antena nie jest tak prosto . :021: Przed kasynem Spec Pułku wisi UM ... i co ma wtopionego w oszklenie przedniej kabiny ? :003: Tak ,tak antenke w kształcie wideł  :021: i oczywiście ta antene na grzbiecie też ma . Co wy na to ? To nie koniec histori :banan

Na pewno musiał istnieć jakiś seriozny powód dla którego przeniesiono tą antenę z owiewki na grzbiet, kwestie lepszego odbioru sygnału, większej dokładności pracy lub podobny czort.

Teorię mam dwie. Samolot przybył w początkowej konfiguracji z anteną w owiewce, a póżniej z jakiś bardzo ważnych powodów postanowiono go zmodyfikować i zamontowano antenę na grzbiecie i te wszystkie kable do niej itd., lub też wyglądał tak jak wszystkie typowe UM tylko że w trakcie służby z jakiś powodów ( np: uszkodzenie ) wymieniono mu przednią owiewkę. Nie było pod ręką innej więc wzięto z US i tak już zostało, a teraz zupełnie przypadkowo wprowadziło nas to w konsternację.  :karpik

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #223 dnia: Listopada 07, 2010, 16:25:32 »
O ,dokładnie jak was tak i mnie wprawiło to w rejwach umysłowy . :002: Też pomyslałem o wymianie owiewki. Jutro zrobie zdjęcia i wrzuce . :karpik

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #224 dnia: Listopada 07, 2010, 19:26:18 »
Trochę z innej beczki. Patrząc na zdjęcie poniżej faktycznie widać, że rura dopalacza jest odchylona do góry w stosunku do silnika, co potwierdzałoby tą wersję z rysunku z instrukcji: