Autor Wątek: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny  (Przeczytany 22465 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Jak wygląda status starego programu T-10M. Czy oprócz 12 egzemplarzy tego modelu, z których każdy praktycznie był inny cokolwiek jeszcze zbudowano, czy tez na samolocie z numerem '712' się cała historyja zakończyła?
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 06, 2008, 18:06:30 »
W zasadzie tak. W 2004 program T-10M ostatecznie zamknięto, natomiast T-10BM to zupełnie nowy projekt i z poprzednim ma mało wspólnego. Z maszyn '701'-'712' (T10M-1 do T10M-12) dwie pierwsze możemy pooglądać sobie odpowiednio w Żukowskim i w Chodynce, 4 egzemplarze są ciągle w Ramienskoje, pozostałymi 4rema bawią się czasem Siły Powietrzne w jakimś ośrodku doświadczalnym. '711' został rozbity 19 grudnia 2002 roku.

Natomiast, co ciekawe, o ile w wielu miejscach pojawia się wzmianka o T10M-12 ('712') to NIGDY nie udowodniono istnienia dwunastego z kolei egzemplarza T-10M. Ale może jestem niedoinformowany ;)

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 07, 2008, 14:13:21 »
No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz? Jakoś potwierdzenia poniższych rewelacji nigdzie nie znajduję.

Cytuj
W 2002 roku na stanie WWS bylo 20 samolotow T-10M.


Ja: Możesz podać numery burtowe tych samolotów i miejsce ich służby?
Cytuj
Nie moge. Wiekszosc samolotow znajduje sie w Lipeckim Centrum przezkolenia pilotow.


Cytuj
W 2005 wznowila sie produkcja Su-35.
Ja: Na potrzeby Rosji? O, to ciekawe. Ile ich wyprodukowano i gdzie służą?
Cytuj
Tez nie moge powiedziec. Ale mysle ze nie wiecej jak 10 sztuk


Ja: W zasadzie nie różnią się od którego egzemplarza? Jaki jest standard uposażenia 'seryjnych' Suczek?
Cytuj
Seryjne Su-27M bazowali sie na T-10M-8.
5 Su-27M znajduja sie na wyposazeniu 237 pulku w Kubince.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Michał B.

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 07, 2008, 14:57:24 »
No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz?

Z Miszka to mozna o knajpach w Moskwie pogadać ( nawiasem mówiąc - jedzie ktoś z forum na 9 maja ?, jak tak to chętnie się spotkam na miejscu ), w temacie stanu sił zbrojnych to już chyba Kutsch jest większym realistą ) :-)

John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 08, 2009, 00:05:32 »
Pozwolę sobie jeszcze wrócić do pewnej starej sprawy poruszanej w tym wątku.

Jak wygląda status starego programu T-10M. Czy oprócz 12 egzemplarzy tego modelu, z których każdy praktycznie był inny cokolwiek jeszcze zbudowano, czy tez na samolocie z numerem '712' się cała historyja zakończyła?

No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz? Jakoś potwierdzenia poniższych rewelacji nigdzie nie znajduję.

No cóż, trochę ten Rosjanin przesadza, okazuje się jednak że aż tak nie do końca "bajdurzy". Otóż, jak się okazuje, istotnie wykonano serię Su-27M na bazie programu T-10M. A konkretnie - 3 egzemplarze, więc mowa o bardzo malutkiej serii. Mają one numery boczne 86, 87, oraz 88. Wszystkie bazują na standardzie reprezentowanym przez prototyp T-10M-9 (nr boczny 709, swoją drogą chyba najczęściej pokazywany egzemplarz Su-27M).

Wszystkie przebywają obecnie w Akhtubińsku. Co ciekawe te samoloty personel Akhtubińska nazywa 'Su-35', chociaż bynajmniej nie zbudowano ich na eksport. Warto jeszcze zaznaczyć że po roku 2000 seryjny samolot '88' (dokładnie: trzeci seryjny Su-27M) co najmniej 2x pokazano publicznie (sic!). Można było go oglądać m.in. w Żukowskim (Rammienskoje) 17 sierpnia 2001 roku.

W lipcu 2003 roku wszystkie trzy maszyny zostały przeniesione do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjaźi, tam też zostały przemalowane na kolorki grupy. Noszą one na stateczniku niebieskie numery 3, 4 oraz 5. Pozostałe nie były pokazywane publicznie, przynajmniej jeszcze jako 86 i 87.


Seryjny Su-27M/Su-35 nr boczny 88 na publicznej prezentacji. Niepozorne zdjęcie które, jak się okazuje, od lat krąży po sieci.

Warto w tym miejscu wspomnieć iż jak się okazuje istnieje również fizycznie egzemplarz T-10M-12 (drugi egzemplarz Su-37, pierwszy - T-10M-11, został jak wiemy rozbity w 2002). T-10M-12 do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych rev'ów radiolokatora N-011M Bars, po czym został również skierowany do wymienionego zespołu akrobacyjnego jako numerek 2. Nie opublikowano dotąd chyba żadnego zdjęcia z czasów kiedy maszyna była testowana, krąży chyba gdzieś jej pojedyncze zdjęcie jako numerek 2 w kolorach zespołu.

Przyznam się bez bicia że sam o tych egzemplarzach nie wiedziałem, tym niemniej, jak dobrze przetrząśnie się sieć to się szybko okaże że Ameryki bynajmniej nie odkrywam. Oczywiście nikomu nie bronię też twierdzenia że to klasyczna hucpa i że 88 oczywiście nie istnieje, a nawet jeśli to jest to zwykła maskarada i pewnie z 10x przemalowywano na samolotach kolorki i numerki, udając tym samym że niby jest ich więcej. Bo w końcu wiadomo że Rosjanie, podobnie jak i Niemcy, po prostu muszą kłamać :D zaś racja jest nasza. A i pewnie wszystkie te T-10M to kartonowe sklejki, ładnie wyglądające na płaszczyźnie postojowej ;)

Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 16, 2010, 23:43:17 »
Na airforce.ru dawno nie widziany Su: T-10M-10 "710". Zdjęcie datowane jest na 2010-01-16 czyżby więc nadal testuje się te wersje?


http://airforce.ru/photogallery/melihov/t-10/am_t-10_01_1200.jpg


John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 17, 2010, 00:40:59 »
Czemu nie, choć program Su-27M uwalono w roku 2004 to kilka maszyn nadal przebywa w różnych ośrodkach (teraz to chyba już tylko w Akhtubińsku). Do niedawna bodajże ów T-10M-10 służył jeszcze jako platforma testowa dla rozwiązań obecnych T-10BM... między innymi dla silników Wyrób 117. Podpis na airforce.ru jako letauszaja laboratorija sugeruje że T-10M-10 dalej pełni podobną rolę... kto wie czy również nie przysługując się rozwojowi T-10BM.

Inny prototyp - T-10M-12, do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych wersji radiolokatora N-011M Bars, po czym został  skierowany do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjazi jako numerek 2.

Co interesujące Rosjanie odebrali do Akhtubińska również trzy produkcyjne (seryjne) Su-27M, tamże nazywane nieoficjalnie jako już Su-35. Miały one numery boczne 86, 87 oraz 88. Obecnie latają one w zespole akrobacyjnym Russkije Witjazi jako numery 3, 4 oraz 5. Przekazano je w lipcu 2003 roku.

Wszystkie bazują na standardzie reprezentowanym przez prototyp T-10M-9 (nr boczny 709, swoją drogą chyba najczęściej pokazywany egzemplarz Su-27M).

Warto jeszcze zaznaczyć że po roku 2000 seryjny samolot '88' (dokładnie: trzeci seryjny Su-27M) co najmniej 2x pokazano publicznie, w tym m.in. w Żukowskim (Rammienskoje) 17 sierpnia 2001 roku.



Ale samo Twoje zdjęcie Rafi faktycznie perełka, chyba najlepsze do tej pory opublikowane zdjęcie T-10M-10... w zasadzie w ogóle T-10M. Dzięki wielkie  :023:

Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 17, 2010, 01:11:25 »

Ale samo Twoje zdjęcie Rafi faktycznie perełka,
:607: Dzięki za uznanie, ale to "moje" zdjęcie to tylko efekt szperania po forach (niestety takich fotek sam nie robię  :004:). A na innym forum znalazłem jeszcze parę gorących kolejnych fotek "710":

http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155308&d=1263671829


http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155306&d=1263671734


http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155307&d=1263671734


Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 25, 2010, 21:02:56 »
710 w "lufcie" (co by oznaczało, że umie latać):


"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M)
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 28, 2010, 18:13:14 »
Z okazji wypłynięcia nowych zdjęć T-10M-10, na których jak się okazuje ma się całkiem nieźle, służąc za letauszaja laboratorija dla silników T-50, a wcześniej również T-10BM, pozwoliłem sobie poskładać z różnych postów na forum temat poświęcony programowi rozwojowemu Su-27M, czyli "dawnemu" Su-35.

Zaś z ew. dalszą dyskusją nt. "nowego" Su-35 czyli T-10BM zapraszam do wątku Su-35 (T-10BM) :)

Chciałbym przy tym odwołać wszystkie moje wcześniejsze bezpodstawne i obraźliwe kalumnie w których ośmieliłem się poddawać w wątpliwość istnienie ostatniego egzemplarza przedseryjnego, tj. T-10M-12 (nr burtowy "712") :021:

Otóż na wspomnianej w temacie o T-50 stronce paralay.com znalazła się jego fotka... prawdopodobnie jedyna jaka istnieje  :001: Obecnie jak wspomniałem wyżej samolot ma się dobrze, do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych wersji radiolokatora N-011M Bars, po czym został  skierowany do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjazi jako numerek "2".


Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 29, 2010, 20:19:33 »
Ta fotka #712 to na żywca wzięta z opracowania Yefim'a Gordona Russian Aircraft: Sukhoi Su-27

Obok tejże fotki są jeszcze dwie które pozwolę sobie umieścić skoro to taki karton... tfu rarytas ;)





A z #710 znalazłem jeszcze takie coś (chyba nie było):

John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 06, 2010, 17:31:39 »
O dzięki wielkie. Pewnie to nie tyle rarytas ile ja musiałem być nie w pełni uświadomiony  :002:

Rzadko oglądany był też T10M-8 czyli 708:



Teraz sobie uświadomiłem że nie spotkałem jeszcze również zdjęć T10M-2 (702) oraz T10M-4 (704). Ma ktoś fotografie?

Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 07, 2010, 15:17:49 »
Na www.airliners.net znalazłem "1" z zespołu akrobacyjnego "Russkije Witjazi". Ciekawe w takim razie co to za egzemparz?
Pierwsze zdjęcie z 2005:


http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/0865950/L/&sid=255f56640fc1a23d61f433e8c5aef049

drugie z 2007:


http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/1456904/L/&sid=3a59ea925f94cc2d8f74fb6980be67a1

Czyżby kolejny raz przemalowali "88"  :003:


John Cool

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 07, 2010, 15:40:59 »
"1" z zespołu akrobacyjnego "Russkije Witjazi" to według moich informacji z kolei chyba najbardziej popularny z wszystkich Su-27M: ex-703 czyli T10M-3, czyli pierwszy samolot przedprodukcyjny, zbudowany w KnAAPO całkowicie od podstaw i po raz pierwszy pokazany w kwietniu 1992 roku. Samolot był własnością biura konstruktorskiego do 2003 roku, kiedy to został przekazany zespołowi.



Ciekawostka: T10M-3 jako niespodzianka na wystawie w Farnborough we wrześniu 1992 r. z podwieszonym kontenerem systemu optoelektroni­cznego TIALD brytyjskiej firmy GED Ferranti.



Można oczywiście przypuszczać iż podwieszenie go było raczej reklamowym bajerem celowanym w klientów zagranicznym i pokaz teorety­cznej możliwości zastosowania te­go systemu również na samolocie rosyjskim gdzie jakoby TIALD mógłby być do­starczany krajom trzecim, będącym równocześnie użytkownikami sa­molotów rosyjskich.

Co interesujące - na zdjęciach widać na górze kadłuba osłonę systemu ostrzegania L-136 Mak-UM, natomiast na fotkach przedstawiających go jako "1" z zespołu akrobacyjnego została ona usunięta (prawdopodobnie jak szereg innego wyposażenia).

Czesio

  • Gość
Odp: Su-27M / Su-35 (T-10M) - dawna modernizacja Flankerów i jej stan obecny
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 07, 2010, 16:54:17 »
Dwa fotoreportaże ze służby samolotów T-10M w zespole Russkije Witjazi
http://pilot.strizhi.info/2006/10/27/1131#more-1131
http://pilot.strizhi.info/2006/10/25/1125#more-1125