Autor Wątek: MiG-29M/M2 oraz MiG-35  (Przeczytany 70770 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 01, 2010, 11:50:32 »
Moim zdaniem z uwagi na to, że Indie od dawna stawiają na dywersyfikację dostawców sprzętu wojskowego to, uwzględniając eksploatację Su-30 i zamiar zakupu T-50, MIG-35 ma raczej niewielkie szanse na zwycięstwo w konkursie MMRCA. A że Hindusi myślą perspektywicznie, lepiej dla nich mieć dostęp do technologii zachodniej i wschodniej, niźli jedynie do tej drugiej.
We'll come in low, out of the rising sun, and about a mile out, we'll put on the music...

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 01, 2010, 18:08:45 »
Moim zdaniem z uwagi na to, że Indie od dawna stawiają na dywersyfikację dostawców sprzętu wojskowego to, uwzględniając eksploatację Su-30 i zamiar zakupu T-50, MIG-35 ma raczej niewielkie szanse na zwycięstwo w konkursie MMRCA. A że Hindusi myślą perspektywicznie, lepiej dla nich mieć dostęp do technologii zachodniej i wschodniej, niźli jedynie do tej drugiej.
MiG-35 nie jest mimo wszystko bez szans, bowiem unifikacja sprzętu i cała kosztowna infrastruktura oraz doświadczenia Hindusów przemawiają za takim wyborem.Pobieżna analiza możliwości poszczególnych typów biorących udział w przetargu wskazuje raczej na bardzo wyrównany poziom nie wchodząc w szczegóły. Jak dotąd nie są dostępne żadne informacje o przebiegu i wstępnych wynikach badań konkurujących maszyn. Niewykluczone iż o ostatecznym wyborze zadecyduje polityka.To że Indie zakupią C-17 a nie Ila-76 jeszcze o wszystkim nie przesądza.
Wiesław D

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 01, 2010, 18:54:47 »
MiG-35 Izd. 9.61/9.67 i bez konkursu MRCA ma nieco szans u innych współczesnych odbiorców rosyjskiego sprzętu, żeby wymienić tylko najbardziej oczywistych: Algieria, Wenezuela, Syria i Libia, nawet Malezja okazuje pewne ograniczone zainteresowanie. Oczywiście najbardziej prawdopodobne jest ew. zamówienie z Algierii, zapewne też oni będą w stanie podjąć największą ilość z tych wszystkich państw, może nawet rzędu 24-36 egzemplarzy zamiast niedoszłych MiGów-29SMT Izd. 9.19. Można też mniemać że WWS w obecnej sytuacji również się szarpnie na ~48 egzemplarzy, w ślad za zamówieniami MiGów-29K Izd. 9.41/9.47 oraz Su-35 - choćby i po to aby samo otworzenie linii produkcyjnej było opłacalne. Na razie jednak jest to sfera zamierzeń i nie kryją się za tym żadne konkretne kontrakty.

Teoretycznie więc jest szansa na budowę ok. 100 samolotów MiG-35 Izd. 9.61/9.67. Do tego można dodać jeszcze defacto dość podobne samoloty - tj. zamówione przez Indie i WMF wspomniane MiGi-29K Izd. 9.41/9.47, czyli 16 + 29 w opcji + 24 dla WMF. Nie są to oszałamiające zamówienia, prawie tyle samo ile obejmuje ów MRCA, ale w obecnej żenującej sytuacji korporacji RSK "MiG" nawet to jest jakąś perspektywą, zwłaszcza w zestawieniu z latami poprzednimi. Pożyjemy zobaczymy.

A poza tym to tyle nt. OT i prosiłbym jednak o powrót do T-50.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 07, 2010, 20:00:29 »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 07, 2010, 21:03:02 »
Powiem wam jedno Rafi - Wy to umiecie znaleźć świetną fotkę. Dzięki  :023:

Tak, to definitywnie chyba pierwsze zdjęcie Izd. 9.61 czyli de facto jednomiejscowej wersji MiGa-35. Dwumiejscowy to Izd. 9.67, czasem określany też jako MiG-35D, wcześniej MiG-29M2.

Jak można było przewidzieć, nowy jednomiejscowy egzemplarz MiG-35/MiG-29M w zasadzie zachowuje podobną konwencję jak nowy jednomiejscowy MiG-29K produkt 9.41 - wykorzystana jest ten sam wiatrochron oraz ta sama owiewka na wzór dwumiejscowego MiGa-29M2/MiG-35D czy wreszcie MiG-29KUB. W wariancie jednomiejscowym z tyłu po prostu nie ma fotela, jest za to miejsce m.in. na dodatkowy zbiornik z topliwem oraz bloki awioniki.

Jego wyposażenie pokładowe faktycznie się różni - brakuje wielu podsystemów obserwowanych na wariancie dwumiejscowym, m.in. gondoli stacji OLS-K. Zastanawia też mniejsza ilość węzłów podwieszeń, ale może zewnętrznych belek nie założono.

Tym samym przy okazji wydzielony został z tematu Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia] kolejny wątek, tym razem poświęcony MiGowi-35 i jego poprzednikom. Postaram się znaleźć jeszcze kilka innych postów na ten temat, zagubionych w innych wątkach  :001:

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 07, 2010, 23:41:12 »
Tak, to definitywnie chyba pierwsze zdjęcie Izd. 9.61 czyli de facto jednomiejscowej wersji MiGa-35.
Nie jest to pierwsze zdjęcie 961, wydaje mi się że pierwszeństwo ma zdjęcie z grudniowego numeru "Lotnictwa". Na stronie 8 znajduje się mały artykuł Butowskiego "Mig-35 gotowe do udziału w indyjskim przetargu", opatrzony zdjeciem 961 z dwoma zbiornikami paliwa :001:. Pamiętam, że byłem zdziwiony, iż na żadnym forum internetowym nie pojawiły się inne fotki. Co do samego samolotu to mam delikatne wrażenie że Mig poszedł na łatwiznę. Miało być 10 punktów podwieszeń pod skrzydłami, nowy kształt stateczników oraz skrzydeł, brak hamulca aerodynamicznego z tyłu kadłuba, przedłużone "żądło" , a 961 która była budowana jako nowy samolot, nie zaś przeróbka starego prototypu, wygląda na płatowiec standardowego 9-41 z nieskładanym skrzydłem. Poza tym silniki to chyba standardowe RD-33 bez zapowiadanego wektorowania ciągu. Ciekaw jestem jak taka sytuacja podoba się potencjalnemu klientowi czyli Indiom. Wie ktoś jak wygląda sprawa radaru Żuk-AE? Najpierw miało być testowe 680 modułów i docelowe 1000 czy 1080, potem widziałem doniesienia, że jednak 680 jest docelowym modelem, ale uzyskane zasięgi są w pełni satysfakcjonujące (cokolwiek to znaczy), a ostatnio znów coś mi się obiło o uszy że wracamy do 1000.

Tutaj małe zdjęcia dla przypomnienia jak miało być: 
« Ostatnia zmiana: Marca 08, 2010, 01:18:58 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 08, 2010, 01:20:25 »
Bardzo możliwe, ja tego numeru nie mam i nie widziałem :)

Obecna konfiguracja mnie póki co wcale nie dziwi, 10 punktów podwieszeń i inny typ stateczników to na razie projekt koncepcyjny i nie zastosowano go na żadnym egzemplarzu, chyba że znów czegoś nie wiem :)
Wcale bym się też nie zdziwił jakby realnie dążono do unifikacji płatowców z MiGiem-29K/KUB Izd. 9.41/9.47.

Co do silnika to niestety się w tej chwili nie orientuję jak sprawa wygląda, jakiś czas temu była mowa o jakiejś wariacji RD-133, obecnie chyba bardziej realny jest zaprezentowany w 2001 roku silnik Klimowa RD-33MK o suchym ciągu 53.0 kN i 88.3 kN na zakresie dopalania, stosowany też na MiGu-29K/KUB. Jest mocniejszy o jakieś 8% od poprzedników. W każdym razie jakiś postęp wobec RD-33 serii 3.


Odnośnie radiolokatora Żuk-A (eksportowe oznaczenie Żuk-AE) rozwijanego przez NIIR Fazotron to tak "na szybko" - przewidywane są dwa etapy rozwoju:

FGA-29: I etap, średnica apertury anteny zredukowana do 575[mm] oraz liczba elementów nadawczych/odbiorników T/R ograniczona 680 (170 pakietów z czterech modułów każdy); antena ustawiona w pozycji pionowej. Ogólna masa kompleksu radiolokacyjnego 220[kg].

FGA-35: II etap, średnica apertury anteny powiększona do 700[mm], panel anteny został pochylony pod kątem ~20 stopni (poprzednio był ustawiony pionowo). Obecna konfiguracja składa się z 1064 pogrupowanych elementów promieniujących/odbiorczych T/R, ale z tego co wiem niewielkie zmiany są wciąż możliwe. Radiolokator otrzyma nowy kompleks obliczeniowy i nowy wielofunkcyjny generator szerokopasmowy. Dzięki temu ma być możliwa praktyczna implementacja nowych reżimów pracy radaru. Jakiś czas NIIR miał spore problemy z efektywną metodą rozpraszania ciepła, ale już chyba zostało to rozwiązane.
W tym roku finalna propozycja konfiguracji FGA-35 ma przechodzić testy. Prawdopodobnie badania w tym zakresie już trwają.

Osobną kwestią jest projektowanie elementów nadawczo-odbiorczych T/R. Prace nad takimi elemetami przedsięwzięto już w latach 90tych przez grupę NIIP Fazotron-Ałmaz, wówczas rezultaty były niezadowalające bo otrzymane układy przypominały wydajnością i skalą integracji amerykańskie projekty z początku lat 90tych. Wysiłek ten kontynuowano do 2002 roku i prace te prowadzi się nadal. W międzyczasie wykorzystano elementy produkcji zachodniej. Obecnie prace te zlecono dwóm kompaniom z Tomska: NPF Mikran oraz NII PP (Nauczno-Isledowatiejskij Institut Polpriewodnikowych Priborow). Dość powiedzieć że w modułach zastosowanych w FGA-29 w wersji pokazanej w Bangalore w 2007 roku wykorzystano m.in. programowalne układy cyfrowe i ukł. FPGA  ACEX® 1K firmy Altera (http://www.altera.com).

Mimo to najprawdopodobniej docelowo produkowane będą oba modele stacji - zarówno FGA-29 jak i FGA-35. Dzieje się tak z tej przyczyny iż elementy kompleksu radiolokacyjnego Żuk-AE/FGA-29 mogą być zastosowane do przebudowy i modernizacji obecnych radiolokatorów N010ME (Żuk-ME), szeroko stosowanych m.in. w MiGach-29SMT Izd. 9.18 oraz Izd. 9.19 do standardu reprezentowanego przez radiolokator AFAR czyli Żuk-AE. Koncepcję takiej modernizacji NIIR Phazotron kieruje do dotychczasowych użytkowników MiGa-29SMT. Zastosowanie do tej modernizacji stacji Żuk-AE/FGA-35 o większej ilości elementów T/R jest natomiast niemożliwe z uwagi na zbyt duży pobór mocy i zapotrzebowanie na chłodzenie. Po prostu mimo że średnica 700mm jest wystarczająca i radar teoretycznie "wejdzie" do zwykłych MiGów-29 zmodernizowanych jako MiG-29SMT, to nie obeszłoby się bez poważnej i kosztownej przebudowy innych systemów pokładowych samolotu - układów chłodzenia, instalacji elektrycznej etc. Po prostu nie warte zachodu, a mniejszy FGA-29 i tak oferuje znaczny wzrost możliwości wobec poprzedników: zarówno Żuka-ME jak i modyfikacji starszych Rubinów (N019).

Warto jeszcze dodać że makietę bardzo wstępnej wersji tego radaru pokazano już podczas wystawy MAKS w Żukowskim w LII im. Gromowa w sierpniu 2005 roku. W tym czasie radiolokator miał antenę o średnicy apertury ~700[mm], obejmując sumarycznie 1088 układów nadawczych/odbiorników (T/R) ówcześnie wyprodukowanych przez rodzime przedsiębiorstwa i zgrupowanych w łącznie 272 czterokanałowe moduły. Ten projekt jednak okazał się zdecydowanie zbyt ciężki (~400-450[kg]) i dopiero w następnej wersji masa poszczególnych bloków została zmniejszona, zmieniono też technologię wytwarzania odbiorników.

Warto też wiedzieć że początkowo radiolokator ten miał mieć oryginalne oznaczenie Żuk-MA/MAE, zostało ono jednak porzucone i obecnie stosuje się Żuk-AE.

To tak tytułem usystematyzowania wiedzy ;)

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 08, 2010, 20:58:39 »
A tu MiG-35 (dwumiejscowy) "961" na airforce.ru http://airforce.ru/index.htm

[...]

Trochę różni się od "154"
[...]


Sorki za cytowanie samego siebie, ale to zdjęcie wpasowywuje się do tych dwóch powyżej:

http://www.migavia.ru/im/photo/03_MiG-29K_main.jpg

I ten nowy "961" z zewnątrz przypomina tego MiG-29K "941" co może mieć właśnie związek z unifikacją płatowców nowych wersji MiG`ów.


[gmod]Nie cytować mi obrazków! John Cool.[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Marca 08, 2010, 22:55:13 wysłana przez John Cool »

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 08, 2010, 22:03:21 »
Wygląda na to, że zadecydował tu pośpiech, zabrakło czasu aby, zbudować wersję jednomiejscową zgodnie z pierwotnym projektem. Samolot był pilnie potrzebny do udziału w badaniach w ramach hinduskiegio przetargu !. Czasowo odstawał tylko MiG- wszyscy inni rywale nie mieli z tym problemu. Powstał dylemat, albo wrócić do starego płatowca, albo pogrzebać bezpowrotnie szanse tego samolotu w przetargu MMRCA- skądinąd dla Rosjan szalenie ważnym. Wybrano pierwszą opcję.Niewykluczone że w wersji produkcyjnej pojawi się oryginalny pierwotny układ.
A w ogóle co za dziwna historia z tą dwumiejscową kabiną /owiewką/ dla wersji jednomiejscowej. Co się zyskuje w tym nowym układzie ?.Pozorna oszczędność-czego?, dodatkowe zbiorniki paliwa i wyposażenie i tak przecież  można wbudować w kadłub tuż za kabiną pilota. Przecież był dostępny, gotowy do produkcji  MiG- 29M1 !. Jak rozpoznać obie wersje -trzeba się chyba dokładnie wpatrywać, czy miejsce dla instruktora jest zajęte. Oczywiście to samo dotyczy MiG-a 29K. To naprawdę pionierskie , dość osobliwe rozwiązanie. 
Wiesław D

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 08, 2010, 22:34:42 »
Wydaje mi się, że mimo wszystko płatowiec starego Miga 29K/29M czyli 9-31 i 9-15, różni się od produkowanego obecnie 9-41 nie tylko nowym przodem kadłuba. Wskazywałoby na to zwiększenie zapasu paliwa z 4460kg do 5200kg, co raczej nie byłoby możliwe bez przeróbki struktury wewnętrznej. Nie jestem także pewien, czy w płatowcach z początku lat 90, kompozyty stanowiły aż 15% masy samolotu, tak jak ma to miejsce w obecnym Migu-29K. Czemu nie starano się zrobić wersji jednomiejscowej o tradycyjnym kształcie? W badaniach aerodynamicznych wyszło, że duża owiewka nie psuje właściwości samolotu (chyba Gordon o tym pisał,trzeba by poszperać), widoczność z kabiny powinna być znakomita w takim układzie,paliwo można wsadzić w miejsce drugiego pilota..skoro nie widać różnicy to po co przepłacać produkując mimo wszystko nieco inny płatowiec i utrudniać sobie życie?

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 08, 2010, 22:46:18 »
To mnie nie przekonuje - zawsze bowiem pierwszą wersją w opracowaniu jest wersja jednomiejscowa, dopiero w drugiej kolejności projektuje się wersję dwumiejscową a tutaj kolejność została odwrócona-dlaczego ?. 
Wiesław D

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 08, 2010, 23:24:23 »
Zajrzałem do monografii Miga-29 Yefima Gordona, i pisze on tak: "To save time and cut costs the two versions will have more than 90% commonality" (to o K i KUB) a o M2:"In 2002 proceeding from the test results obtained with the Mig-29M2 prototype,the designers took the decision to use common fuselage design for the single-seat and two-seat versions". według mnie po prostu w testach okazało się, że właściwości z dużą kabiną nie są w niczym gorsze od tych ze standardową, więc ułatwili sobie życie.Skąd wziął się pomysł dwumiejscowego Miga? Z tego co znalazłem to Mig-29M2 powstał pod katem konkursu w Malezji, gdzie jednym z wymagań była dwuosobowa załoga.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #27 dnia: Marca 09, 2010, 09:34:58 »
To mnie nie przekonuje - zawsze bowiem pierwszą wersją w opracowaniu jest wersja jednomiejscowa, dopiero w drugiej kolejności projektuje się wersję dwumiejscową a tutaj kolejność została odwrócona-dlaczego ?. 


Ja się nie znam, ale... bo ktoś wreszcie pomyślał już na początku, że i tak będą robić dwumiejscówkę; a skoro doświadczenia pokazują, że nie jest ona w niczym gorsza?...

Sam fakt, że "przecież zawsze tak robili(-śmy)", to raczej dość lichy argument.
« Ostatnia zmiana: Marca 09, 2010, 09:42:28 wysłana przez Miron »
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #28 dnia: Marca 09, 2010, 17:43:46 »


Ale kolorowy temat się robi :001:
http://photo.strizhi.info/v/airwolf/airwolf/2_001/
a tutaj cała galeria

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #29 dnia: Marca 09, 2010, 18:10:39 »
Coś się ewidentnie kroi.
Ciekawe czy Izd. 9.67 to ów przebudowany, znany wszystkim MiG-35 (ex. MiG-29M n/b 154) czy świeży, nowo zbudowany płatowiec? W stosunku do owego "oryginalnego" prototypu MiGa-35/MiGa-29M2 też widać brak elektrooptycznych zabawek prezentowanych wcześniej.

Odnośnie jeszcze powstania i genezy MiGa-29M2 to ogólnie lolek ma rację. MiG-29M2 to przebudowany czwarty prototyp MiG-29M (n/b 154) a motorem projektowania tej wesji było zainteresowanie Malezji dwumiejscową maszyną wielozadaniową. Stety czy też niestety Malezja ostatecznie wybrała Su-30MKM. MiG-29M2 po raz pierwszy wzniósł się 26 września 2001 roku. Pokazywany był na wielu wystawach, pokazach lotniczych oraz demonstracjach dla sił zbrojnych różnych państwpod różnymi nazwami marketingowymi jak: MiG-29M2 czy MRCA (Multirole Combat Aircraft). Swego czasu jak pewnie niektórzy pamiętają maszynę można było podziwiać w sierpniu 2003 roku w Polsce w Radomiu na Air Show  :001:

W 2007 roku ukompletowano kolejną przebudowę do postaci jaką można oglądać na pierwszej stronie tego wątku, już pod nazwą MiG-35, z prototypem radiolokatora AFAR i szeregiem innego wyposażenia.