Czołem,
Na początku byłem odrobinę zniesmaczony i jednocześnie zdałem sobie sprawę jak dobrym tytułem jest RoF

Zniesmaczyło mnie już samo wydanie gry, gdy w pudełko zobaczyłem jedynie karteczkę z numerem seryjnym. Żadnej, podstawowej nawet instrukcji...
Moje negatywne z początku nastawienie powoli jednak zmieniło się. Przyznam się bez bicia, że nigdy nie byłem jakimś wielkim fanem serii Ił-2. Ot, miałem tytuł, ale priorytetem zawsze był FSX, RoF, TW, czy nawet DCS. Dlatego też musiałem się najpierw przebić przez typową dla wcześniejszego tytułu klawiszologię i przypisanie funkcji do joysticka, ewentualnie zmiany, itd.
Co mi się bardzo nie podoba ?
Pomijając "problemy wieku dziecięcego" związane z płynnością i wydajnością, to irytuje mnie fatalny User Interface i niechlujstwo autorów. To wygląda jak darmowy mod do jakiejś gry, a nie nowy tytuł! Wiem, pisaliście o tym nie raz, ale musiałem o tym napomnieć. Co jeszcze ? Chociażby miniaturki samolotów przy konfiguracji misji. Przydałoby się jakieś małe rozróżnienie poszczególnych typów, a nie jedynie podpisanie ich (lub też nie). Przeszedłem sobie misje treningowe. Co jak co, ale ten moduł powinien być zrobiony porządnie, żeby przybliżyć nowemu graczowi specyfikę tytułu. Niestety, srodze się zawiodłem. Kiepska odprawa, bardzo słabe ikonki i pomoce nawigacyjne. Kampania treningowa RoF to przy tym coś fantastycznego.
OK, dosyć narzekania. Co mi się podoba ? Ano podoba mi się ogrom możliwości konfiguracyjnych związanych z uzbrojeniem. Na mnie, pierwszowojenniaku to robi wrażenie. Podobnie jak opcja z zapalnikami, czy obsługą celownika bombardierskiego, którą muszę rozpracować w dalszej kolejności. Fajne są kalkomanie, oznakowania jednostek, czy tekstury zużycia płatowców. Dla mnie bomba. Kokpity robią też niesamowite wrażenie. Klikalne elementy są bardzo fajne, choć musiałem się przyzwyczaić do całego systemu rozglądania i przełączania trybów kamery. Dobrze, że trzeba pilnować parametrów silnika. No i na koniec - strzelanie powietrzne i obsługa celownika wraz z tymi wszystkimi podświetleniami. Muszę się wszystkiego nauczyć od podstaw

Reasumując, mam nadzieję, że za kilka miesięcy tytuł będzie w pełni grywalny i znikną problemy wydajnościowe. Na moim i5 750 z 4GB ram i ati 5850 gra jakoś tam sobie działa na średnich ustawieniach i można toczyć pojedynki z udziałem do 10 maszyn. Track też działa w miarę dobrze - spodziewałem się czegoś gorszego. Gra ma bardzo duży potencjał i chyba tylko presja wydawcy, terminy i kasa zmusiły twórców to wydania tytułu z taką liczbą niedopracowanych rzeczy. W każdym razie, podchodzę do niej z optymizmem, a w razie czego i tak zawsze mam RoF
