Ogólnie użyte materiały są strasznie lipne - ZnAl, ZnAl i ZnAl

Tylko kwestią czasu jest aż coś tutaj się wytrze, bądź pęknie. BO to materiał niespecjalnie wytrzymały mechanicznie, jedynie wdzięczny przy odlewaniu, bo ma mały skurcz i dobrą lejność - to co technologów procesu produkcji interesuje.
Wymiana kompletnej kołyski, to na dłuższą metę jedyne sensowne wyjście. Ale tutaj trafiamy na kilka problemów:
1. koszty
2. mała przestrzeń - 150x150x40mm - szczególnie wartość głębokości jest irytująca.
O ile z taką, a nie inną przestrzenią trzeba żyć, o tyle z kosztami można trochę popracować.
Uber Mod i kilka innych swojego czasu dostępnych rozwiązań bazowało na komponentach wykonanych w całości na frezarkach, w tym też i sterowanych numerycznie. Fajnie jeżeli takie coś mamy dla siebie - niespecjalnie zabawne jeżeli trzeba robić całe serie komponentów, jeszcze mniej, gdy trzeba to komuś zlecić. Koszty tutaj to:
- materiał;
- wykonanie programu dla obrabiarki;
- kompensacja zużycia ostrzy (większa im twardszy materiał);
- kompensacja zużycia obrabiarki (zależna od czasu jej pracy - dłuższa im twardszy materiał);
- robocizna - umocowanie materiału, przygotowanie maszyny, pilnowanie pracy. Zmiana mocowania materiału, zmiana narzędzi w czasie pracy - to kosztuje ekstra.
Dlatego nieopłacalne jest kształtowanie elementów na obrabiarkach CNC przy produkcji seryjnej czegokolwiek i wykorzystuje się jak najwięcej obróbki plastycznej, a na CNC wykonuje jedynie kluczowe powierzchnie, otwory montażowe itp. To tak na prawdę cud, że Uber NXT kosztuje, tyle ile kosztuje, bo jakby to zlecić zakładowi to wyszłoby o minimum 50% drożej. Więc jeżeli ktoś myśli o kopiowaniu Uber moda - odradzam.
Ja do problemu podszedłem z dwóch różnych kierunków - jeszcze nie zdecydowałem się, który będzie docelowy, potrzeba tu trochę matematyki i symulacji elementów pod względem zmęczenia materiału:
1. Wykonanie komponentów z prostych kształtów geometrycznych wycinanych z grubej blachy stalowej laserem (płaci się od metra linii cięcia), a następnie wrzucenie na frezarkę do wykonania kluczowych otworów i gwintowań - potem całość skręcona do kupy.
2. Konstrukcja kompozytowa oparta na zbrojonych odlewach żywicznych z wkładkami montażowymi wykonanymi na obrabiarkach (tokarka i frezarka).
Opcja numer 2 jest tańsza w serii, ale kilkukrotnie droższa dla prototypu, oraz wymaga trochę testów i doboru składu materiału. Jednakże daje bardzo lekkie, jednorodne komponenty o (prawie) dowolnym kształcie.