Autor Wątek: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?  (Przeczytany 71310 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #720 dnia: Stycznia 10, 2025, 18:36:39 »
4090 na premierę kosztowała u nas ponad 10k PLN z tego co pamiętam

Abstrahując od kursu, który wtedy był inny (średnio 5 vs 4), cena referencyjna NVIDIA RTX 4090 na Europę w październiku 2022 wynosiła 1949 ale EURO, w Polsce stanęło to na 9499zł, potem nawet to poszło wyżej:



Teraz wygrywamy właśnie kursem, dlatego stosunkowo dużych różnic nie będzie. Posiadacze 4090 będą musieli zejść dobrze z cen by je opchnąć, a niektórzy wciąż je sprzedają po 7-8k za używki. 8)

VR to inna para kaloszy oczywiście, ale zupełnie niszowa sprawa dla ogółu PCMR.

Dla mnie akurat VR to podstawa i tylko to determinuje zakupy i chęci zmian. Natomiast pewnie jakbym siedział na 2D to umówimy sie, taka 5070Ti wystarczy w zupełności (nie mówiąc, że i obecne generacje w dużej większości).
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #721 dnia: Stycznia 10, 2025, 19:16:51 »
No ale właśnie ostatnio nauczka była taka, że te ceny podawana przez Nvidia niewiele później się mają do rzeczywistości. O wszystkim pewnie zadecyduje dostępność. Nie wiem na ile górnicy czy scalperzy będą odgrywali rolę. Też pytanie na ile sami zieloni nie będą wymuszać małej dostępności, by wszystkie karty serii 40 najpierw zeszły. To wszystko będzie determinować ceny.

Teraz wygrywamy właśnie kursem, dlatego stosunkowo dużych różnic nie będzie. Posiadacze 4090 będą musieli zejść dobrze z cen by je opchnąć, a niektórzy wciąż je sprzedają po 7-8k za używki. 8)

To, że po tyle są wystawione, nie znaczy że po tyle je ludzie kupują. Choć może faktycznie lepiej już teraz może tę kartę opchnąć. Tylko żeby później się nie dziwić, jak nieprędko się dostanie nową. Ja wciąż mam traumę z czasów 30XX.

Dla mnie akurat VR to podstawa i tylko to determinuje zakupy i chęci zmian. Natomiast pewnie jakbym siedział na 2D to umówimy sie, taka 5070Ti wystarczy w zupełności (nie mówiąc, że i obecne generacje w dużej większości).

Dla Ciebie tak, ale wg ostatniego badania Steam, ilość posiadaczy VR to bodajże ok. 2% użytkowników Steam. Trzeba wziąć jeszcze poprawkę, że w tych 2% nie każdy używa tego do symulatorów, gdzie wymagane jest jak najwyższe skalowanie i liczy się każda klatka. Poza VR do czego może się w sumie taka karta przydać? Do grania w 8K może, ale ta rozdzielczość to już sama w sobie też overkill.

Mi teoretycznie moja 4070Ti wystarcza do grania w 4K. DCS chodzi w 2D bardzo dobrze. Ale planuję nabyć 5070Ti bo jednak to 16 GB VRAM na pewno się przyda w tym moim okazjonalnym VR, a z multi frame generation będę mógł wykorzystać 240 Hz monitora.

Tak się jeszcze zastanawiam czy AMD może wprowadzić multi frame generation, które będzie dostępne dla wszystkich. Albo czy da się jakoś obejść ograniczenie multi frame generation do kart z serii 50.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 10, 2025, 19:24:09 wysłana przez Jascha »

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #722 dnia: Stycznia 10, 2025, 22:10:12 »
No ale właśnie ostatnio nauczka była taka, że te ceny podawana przez Nvidia niewiele później się mają do rzeczywistości.
Nie. Cena podawana przez nvidię oznacza cenę karty referencyjnej kupowanej u nich w ich sklepie. To się zgadza zawsze.
Całkowicie inną inszością jest dostępność tych kart bezpośrednio od nvidii oraz ceny referentów oraz niereferentów sprzedawanych w innych sklepach.

Cytuj
a z multi frame generation będę mógł wykorzystać 240 Hz monitora.
Jeżeli zauważysz w ślepej próbie różnicę między 200 a 240 Hz, to Ci stawiam porządną flachę oraz będę bardzo zazdrościł szczęścia na genetycznej loterii w przydziale układu nerwowego! ;)
Zaczynamy wchodzić w marketing rodem z komórek. Tylko zamiast megapikseli jest nabijanie herców. Są już OLEDy z odświeżaniem 480 Hz... Jeszcze ze dwa lata i będą monitory kilohercowe ubrana w medialną promopapkę.
Taaaa...
MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11

Offline Sorbifer

  • *
  • OstBlock. Tu i Teraz.
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #723 dnia: Stycznia 10, 2025, 23:50:34 »
Pierwszy raz od prawie 5 lat mam wrażenie, że wreszcie zrobię pełny upgrade komputera, a raczej kupię nowy, i powiem pa pa mojej 970. :)
Sorbifer.
OstBlock.
Kiepsky.

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #724 dnia: Stycznia 10, 2025, 23:58:26 »
Nie. Cena podawana przez nvidię oznacza cenę karty referencyjnej kupowanej u nich w ich sklepie. To się zgadza zawsze.
Całkowicie inną inszością jest dostępność tych kart bezpośrednio od nvidii oraz ceny referentów oraz niereferentów sprzedawanych w innych sklepach.

No faktycznie. Skoro na ich stronie sprzedawali karty za taką cenę, tylko nie było kart na stanie, to wszystko ok. O to właśnie chodzi. ;)

Tak w ogóle ile kart jest w sprzedaży bezpośrednio u Nvidii (chodzi o Founders Edition?)? Mam wrażenie, że są to nie są duże ilości.

Jeżeli zauważysz w ślepej próbie różnicę między 200 a 240 Hz, to Ci stawiam porządną flachę oraz będę bardzo zazdrościł szczęścia na genetycznej loterii w przydziale układu nerwowego! ;)

Między 200 a 240 Hz nie zauważę, ale dlaczego akurat takie zestawienie? Generalnie chodzi chodzi dobicie klatkami do pełnego zakresu odświeżania monitora. Jeśli ma być 4 x lepiej (w uproszczeniu) i zamiast 60 fps będzie 240 fps, to jednak widać różnicę. Oczywiście im wyżej tym te różnice są mniejsze. Ale między 120 fps / Hz a 240 fps / Hz, dla mnie różnica jest widoczna. Nie taka jak między 60 Hz a 120 Hz, ale jednak jest.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 11, 2025, 00:05:22 wysłana przez Jascha »

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #725 dnia: Stycznia 11, 2025, 13:35:48 »
No faktycznie. Skoro na ich stronie sprzedawali karty za taką cenę, tylko nie było kart na stanie, to wszystko ok. O to właśnie chodzi. ;)
Masz pretensje, że jest wolny rynek ze wszystkimi zaletami jak i wadami. nvidia sprzedaje swoje karty ze "swojej" fabryki za swoją cenę. Inni producenci za swoją. Do tego prowizje różnych sklepów i naddatek oparty na popycie i podaży.
To nvidia ma centralnie decydować o cenie wszystkich kart na rynku?
Cytuj
Tak w ogóle ile kart jest w sprzedaży bezpośrednio u Nvidii (chodzi o Founders Edition?)? Mam wrażenie, że są to nie są duże ilości.
Też tak sądzę.
Cytuj
Ale między 120 fps / Hz a 240 fps / Hz, dla mnie różnica jest widoczna. Nie taka jak między 60 Hz a 120 Hz, ale jednak jest.
To gratuluję genów. :)

Cytuj
Manufacturer’s Suggested Retail Price (cena MSRP) to cena sugerowana przez producenta. Wartość ta określana jest przez producenta i uobecnia pożądaną wartość produktu na rynku.

Cena MSRP ma funkcję informacyjną i pozwala sprzedawcy odnaleźć bezpieczną granicę wartości. Podawana stawka nie jest obowiązkowa, resellerzy mogą w takiej sytuacji samodzielnie dynamicznie ustalać ceny.
Taaaa...
MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #726 dnia: Stycznia 11, 2025, 13:57:30 »
Masz pretensje, że jest wolny rynek ze wszystkimi zaletami jak i wadami. nvidia sprzedaje swoje karty ze "swojej" fabryki za swoją cenę. Inni producenci za swoją. Do tego prowizje różnych sklepów i naddatek oparty na popycie i podaży. 

Stwierdziłem tylko, że ceny podawane przez Nvidia ostatnio nijak mają się do rzeczywistości, tj. nijak mają się do kwot, za jakie realnie można później nabyć te karty. Twoim zdaniem jest inaczej?

To gratuluję genów. :)

Dziękuję. Przekażę rodzicom. :)

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #727 dnia: Stycznia 12, 2025, 09:34:57 »
Nie trzeba mieć super genów, żeby dostrzec różnicę na 240 czy na 360 Hz, wystarczy wiedzieć na co zwrócić uwagę :) 20% różnicę w FPS to w ogóle ciężko dostrzec, nieważne o jakim poziomie mówimy, ale już o 50% większość ludzi powinna być w stanie odróżnić. Poprawia się ostrość obiektów w ruchu i przesuwający tekst mniej się rozmazuje. Ale nawet przy 360 fps ostrość obiektów poruszających się na ekranie nie jest taka, jak w realnym świecie, jest pole do poprawy.

Przy starszych typach ekranów pomagał trik z włączeniem migotania (na CRT to mieliśmy w standardzie), ale na popularnych ostatnio OLED lepszym rozwiązaniem ze względów technicznych jest zwiększanie FPS do kosmicznych wartości.

Inna sprawa, że jest to raczej kosmetyczna różnica, nie wpływa specjalnie na komfort pracy ani na wyniki w grach. Nawet na poziomie e-sportowców wpływ jest dyskusyjny.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #728 dnia: Stycznia 12, 2025, 12:01:38 »
Nie trzeba mieć super genów, żeby dostrzec różnicę na 240 czy na 360 Hz, wystarczy wiedzieć na co zwrócić uwagę :)

Ehhh. A już poczułem się taki dowartościowany. :cry:

Warto przy okazji też zauważyć, że ta większa ilość klatek, którą można wyświetlić przy motorze z wyższym odświeżaniem (jeśli karta daje radę) konkretnie zwiększają pobór mocy (a co za tym idzie temperaturę GPU). Taki teścik na szybko: w moim przypadku Doom (2016) przy 200 fps to pobór mocy o jakieś 100W więcej i temperatura ~15C wyższa niż przy tych samych ustawieniach z ograniczeniem klatek do 95 fps. I trzeba też mieć na uwadze wyższy pobór mocy w przypadku samego monitora przy wyższych wartościach odświeżania. Na pewno nie w każdym tytule te dodatkowe klatki / pełne odświeżanie są warte tego wszystkiego.

Nie wiem czy te wyższe fps nie będą też powodować jakiś problemów z TrackIR, który ma odświeżanie na poziomie 120 Hz (w przypadku TIR 5).

Generalnie ja mam ustawiony monitor najczęściej na 120 Hz właśnie.

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #729 dnia: Stycznia 12, 2025, 12:21:27 »
Już przy 120 fps widać, że Trackir szarpie, bo dane z kamerki nie synchronizują się z klatkami z gry. W MSFS ładnie poprawia działanie trackira połączenie blokady do 60 fps i frame generation x2, żeby na wyjściu było do 120 fps. Wtedy rozglądanie się działa płynnie.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #730 dnia: Stycznia 17, 2025, 19:42:03 »
Podobno ceny z jakiegoś hiszpańskiego sklepu.



5090 między w przeliczeniu między 11k a 12k w zależności od modelu. Przy VAT 21%. Nie wiem czy no nie fake.

W x-kom pojawiły się modele, ale cen na razie nie ma:

https://www.x-kom.pl/g-5/c/346-karty-graficzne-nvidia.html?f1702-uklad-graficzny=324251-geforce-rtx-5080&f1702-uklad-graficzny=324254-geforce-rtx-5090

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #731 dnia: Stycznia 18, 2025, 09:14:00 »
Ciekawostka, bez żadnego DLSS jest aż tak źle? 4090 i 5090 to zaledwie +6% dla tej drugiej: https://www.purepc.pl/nvidia-geforce-rtx-5090-jak-karta-graficzna-wypada-na-tle-geforce-rtx-4090-czysty-wzrost-wydajnosci-wydaje-sie-skromny. Programu nie znam, więc ciężko się wypowiedzieć.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #732 dnia: Stycznia 18, 2025, 09:41:26 »
Gdzieś widziałem taki komentarz, że generalnie doszliśmy już do ściany jeśli chodzi o to, co można wycisnąć z krzemu. Na pewno nie ma co marzyć o takich wzrostach wydajności jakie były między generacjami kiedyś i nie wynika to złej woli tylko po prostu ograniczeń technologicznych. Według wielu prognostów Prawo Moore'a miało stać się nieaktualne właśnie w okolicach 2025. Kurtka już parę lat temu zdążył ogłosić, że nie obowiązuje. Dlatego większa wydajność będzie bazować bardziej na rozwiązaniach oprogramowania (DLSS FG) niż sprzętowych (do czasu wdrożenia rozwiązania, które zastąpi krzem).

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #733 dnia: Stycznia 18, 2025, 09:49:59 »
Dochodzimy do ściany ale ogólnie te karty powinny być około +30% szybsze. Tak pokazują slajdy od nVidii i prosta matematyka: odpowiednio większy rozmiar rdzenia, odpowiednio większy pobór mocy.

Być może ten benchmark testuje zmianę wydajności w jakimś lekkim scenariuszu, tak jakby wydajność 1 rdzenia. Albo te wyniki są kompletnie z czapy.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Nvidia RTX (przyszłość w grafice)?
« Odpowiedź #734 dnia: Stycznia 23, 2025, 19:59:58 »
Embargo zdjęte i pojawiają się pierwsze recenzje, oczywiście redakcyjne, te z giftami i często jednym sponsorem ;). No ale są: https://www.purepc.pl/nvidia-geforce-rtx-5090-recenzja-test-wydajnosci-premiera-blackwell.
Generalnie skoku % w wydajności ponoć takiego nie ma jak przejście z 2080Ti na 3090 i z 3090 na 4090. Płacimy tu najwięcej za AI.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl