Odnośnie prędkości P.11c (niejako mój konik, bo wciąż naiwnie wierzę, że zrobię go do jakiegoś sima

)
Akhenaten, skąd wziąłeś to 320km/h? Jeśli nie z kapelusza, to proszę o podanie źródła, bo nigdy się z tą liczbą nie zetknąłem.
Rzekomym zawyżaniem przez PZL osiągów też się nie kieruj, bo jakkolwiek takie coś było naturalne dla wszystkich burżuazyjno-kapitalistycznych

fabryk, to może być o nim mowa jedynie w folderach reklamowych czy takich expo jak w Paryżu, a nie w przypadku danych podawanych przez ITL dla wojska.
A teraz zabawa dla reszty kolegów:
Jak to było z prędkością pezetelek? Rozważamy a) nówka [na server dogfight

] b) stan z 9/39 [kampania, sprzęt zdeczko zużyty]
Egzemplarz seryjny 8.4 aparatu typu P.11c (numery silnika i śmigła chyba mogę pominąć?

) napędzany Merkurym V S2 wyciągnął te 375km/h przy obciążeniu całkowitem 1650kg.
Maksymalna masa całkowita określana jest na 1800kg, tj. Rola podwiesza sobie te śmieszne 4 bombki oraz kaemy w skrzydłach a'la model Zurawskiego. Radjo raczej nie wliczono, zważając na fakt, że ów opis techniczny nie wyszczególnia jeszcze jego typu! ("to be determined"). Przy radjo musimy sobie odpuścić 2 bombki.
W/g Morgały aż 2/3 płatowców serii "c" miało mieć mocniejsze silniki Merkury VI S2, dające max 640-650KM, co jest zauważalnym wzrostem od max 600KM przy wersji V S2.
Tenże Morgała cytuje pismo (zdobyte dla mnie w bólach i mękach przez Michała Lewandowskiego, big S!) pułkownika dyplomowanego inżyniera Czuruka, który pisze "Sprzedanoby bowiem aparaty z silnikiem Merkury V o sile 560HP, natomiast dla nas wykonanoby wzamian aparaty z silnikami Merkury VI o sile 700HP. W ten sposób uzyskalibyśmy 36 aparatów szyszych o 20 km." (pisownia oryginalna, a jakże

). W którym miejscu się rypnął pan inżynier, bo ta moc bardziej odpowiada Mercury VII? Miał na myśli właśnie VII (jednakże pisząc "VI") i szacował przyrost prędkości, czy może myślał o VI (jednakże pisząc "700HP") podając znany (acz zaokrąglony?) przyrost prędkości o 20km/h?
W te 20km/h coś nie chce mi się uwierzyć, bo to już prawie Kobuz

Ale +5-10km/h to łyknę.
Z ustnych relacji pracowników ITL wiemy, że seryjne samoloty P.11c w drugiej połowie lat 1930-stych latały z Vmax ~ 367km/h. Ale z jakim silnikiem? Przy jakim obciążeniu?
____________________________
Opis techniczny płatowca PZL typ P.11c, MSWojsk.Dep.Aer.2800-10/Aer., Warszawa 1936
(opis techniczny silnika Merkury V S2)
(pismo z CAW)
A.Glass,K.Cieślak,W.Gawrych: "Samoloty myśliwskie września 1939", NOT-SIGMA, Warszawa 1987
(właśnie miałem okazję przekazać pozdro autorom, lol)A.Glass,T.J.Kopański,T.Makowski: Monografie Lotnicze #36 - PZL P.11 cz.1, AJ-PRESS, Gdańsk 1997
A.Glass,T.J.Kopański,T.Makowski: Monografie Lotnicze #37 - PZL P.11 cz.2, AJ-PRESS, Gdańsk 1997
B.Belcarz,T.J.Kopański: PZL P.11c, Stratus, Sandomierz 2003