Autor Wątek: Wieczny konkurs  (Przeczytany 144144 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #195 dnia: Listopada 12, 2006, 16:57:55 »
No więc, kochani bracia i siostry, odpowiedź poprawna brzmi następująco:

Rzeczywiście, "chodnik" ułożony na szczycie Góry służy do wykonywania startów grawitacyjnych. Jednak nie był (i nie jest) on niezbędny do wykonywania tego typu startów. Wykonywano je na długo zanim przyszła komukolwiek do głowy myśl, że coś takiego mogłoby być potrzebne, po prostu spychając szybowce po trawiastym zboczu Góry. I nie było żadnego problemu do czasu, gdy starty takie wykonywały szybowce starszych typów (Bociany, Muchy), z dość wysokim podwoziem i dużym kątem zaklinowania skrzydeł. Problem pojawił się, gdy do Bezmiechowej zawitały szybowce typu PW-5 i PW-6 - stosunkowo szybkie (zwłaszcza ten drugi) i "niskie", co sprawiało, że pilot nie był w stanie oderwać szybowca od ziemi na tyle wcześnie, aby mógł bezpiecznie kontynuować lot.

Dlatego właśnie (dla zwiększenia bezpieczeństwa) powstał "chodnik", którego założeniem było zmniejszenie oporów toczenia na tyle, aby "szybkie" szybowce były w stanie spokojnie i bezpiecznie wystartować. Niestety, "chodnik" nie nadaje się zupełnie do wykorzystania przez szybowce wyposażone w podwozie płozowe (Pirat, Mucha, Bocian), które startują z niego tylko przy dość silnym wietrze czołowym, umożliwiającym podniesienie płozy od samego początku rozbiegu. W innych przypadkach nadal startują z trawy...

I to jest właśnie pełna i prawidłowa odpowiedź (choć nie oczekiwałem aż tak pełnej...).

Odpowiedź na drugie pytanie dodatkowe brzmi: jest to końcówka liny gumowej, używanej do przeprowadzania... startu z lin gumowych :-) Widoczna jest na zdjęciu pętla, służąca za uchwyt dla jednego z "doliniarzy". O właśnie, a czy ktoś wie, dlaczego ci panowie, naciągający linę gumową, w potocznej mowie noszą miano "doliniarzy"? Ale to już poza konkursem.

Kolejne pytanie konkursowe zadaje Grabarz.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline Grabarz

  • *
  • FW-190 Fan
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #196 dnia: Listopada 12, 2006, 18:48:39 »


Jaki aeroplan widzimy na zdjęciu, oraz co było szczególnego w tej maszynie?

303_Shpacoo

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #197 dnia: Listopada 12, 2006, 19:24:22 »
Bartel BM-4a, a cecha szczególna to wzajemna wymienność płató górnych i dolnych.

Offline Grabarz

  • *
  • FW-190 Fan
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #198 dnia: Listopada 12, 2006, 19:34:01 »
Prawidłowa odpowiedź. Warto jeszcze wspomnieć, że jest to pierwszy seryjnie produkowany polski samolot.

303_Shpacoo

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #199 dnia: Listopada 12, 2006, 20:11:44 »
Co mają ze sobą wspólnego:

303, paczka fajek "Lucky Strike" oraz panowie Wilhelm Tell, Daniel Wesson i Horace Smith?

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #200 dnia: Listopada 12, 2006, 20:29:38 »
Zestrzeliwanie paczki Lucków z głowy za pomoca rewolweru przez podchmielonych pilotów 303:)
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

303_Shpacoo

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #201 dnia: Listopada 12, 2006, 20:42:54 »
"Niniejszym stwierdzamy, że w dniu 1. marca 1942 podczas zabawy w 303 Dyonie Mysliwców w Northolt, na głowie rtm. Wiszowatego Ryszarda zostało rozstrzelane pudełko papierosów Lucky Strike" przez F/L Antoniego Daszewskiego z odległości 5m. Czszka nie naruszona. Rodz. broni: Pist. Smith&Wesson kal. 9."

Nie ma co - potrafili śie bawić chłopaki :D
 :020: :020:

Dajesz, Leonciu.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #202 dnia: Listopada 12, 2006, 20:49:58 »
Który z prototypów/samolotów testowych został przez Sowietów stracony w nieplanowanej walce z maszyną niemiecka w czasie lotu próbnego w 1941?
Proszę podać typ maszyny, nazwisko pilota i datę wydarzenia
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #203 dnia: Listopada 13, 2006, 15:11:46 »
Eh... masakra, daj jakąś podpowiedź Leon, bo przewertowałem monografie Jaków od 1 do 9, Lagga3, DWS, google i nic.
Miał to wszystko coś wspolnego z 401 bądź 402 pułkiem?
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #204 dnia: Listopada 13, 2006, 15:18:09 »
Podejrzewam, iż był to prototyp niewdrożony do produkcji w ogóle może I-185 czy cuś podobnego
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #205 dnia: Listopada 13, 2006, 17:23:18 »
Podpowiedzią może być sama osoba zadającego pytanie ;). Prawda Szmajs?
Nie był to I-185.
Czy miało coś wspólnego z 401  i 402 IAP - po części, lecz maszyna ta nie wchodziła w skład żadnego z nich.
Odpowiedź można nawet wygooglować - jest w sieci,właśnie sprawdziłem, w dwóch językach.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline F. von Izabelin

  • *
  • Prawy człowiek lewicy
    • CMHQ Flying Circus
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #206 dnia: Listopada 13, 2006, 18:00:02 »
Prawdopodobnie jest tutaj, ale moja znikoma znajomość cyrylicy nie pozwala mi iść dalej:)
http://ilpilot.narod.ru/vvs_tsifra/index.html
Chociaż kroczę Dolina Śmierci,
zła się nie uleknę...
bo lecę na 6 kaflach i się wznoszę...

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #207 dnia: Listopada 13, 2006, 22:08:52 »
Dobra  - nie chcę wsytrzymywać tematu: 5 października 1941 testowy MiG-3 z AM-38, numer płatowca 3595 pilotowany przez N.P. Baulina wyleciał na lot próbny. I nie wrócił. Po odnalezieniu wraku stwierdzono, po fakcie wystrzelenia pewnej częsci amunicji i  uszkodzeniach - pokrycia ogonowej części kadłuba i usterzenia, iż samolot wpadł w koorkociąg na skutek uszkodzenia odniesionego w walce. Pilot zginął. Stwierdzono, iż najprawdopodobniej walczył z rozopznawczym Bf-110, gdyż Bf-109 jeszcze się nad Moskwę nie zapuszczały. Myślałem, że ten fakt, poprzez to, iż to swoista ciekawostka, jest szerzej znany.

Pytanie kolejne:
Dlaczego ASz-82 FN notorycznie zacierał się na Ła-7 w 1944-45 na lotniskach polowych?
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #208 dnia: Listopada 13, 2006, 22:15:55 »
że Mig-3 to byłem pewien :] podejrzewałem i właśnie sprawdzałem trop AM-38, ale mnie Leon uprzedziłeś o pare minut, bo za bardzo skupiłem się na przypadku Jekatowa... :(
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #209 dnia: Listopada 13, 2006, 22:20:38 »
Dobry trop. MiGa przerobiono (w celu dostosowania go do warunków walki na niskich pułapach) w fabryce nr 1 w Moskwie, latał na testach w LII i pod koniec września odesłano go do fabryki. Z przyfabrycznego wystartował i zaginął.
Nowe jest łatwe....

PS. Jekatow zginął przed wojną. Był to zły trop.
« Ostatnia zmiana: Listopada 13, 2006, 22:26:19 wysłana przez Leon »
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...