Autor Wątek: Woda i silnik odrzutowy  (Przeczytany 10399 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Elwood

  • Gość
Woda i silnik odrzutowy
« dnia: Grudnia 09, 2006, 20:32:20 »
Parokrotnie spotkałem się z opisem, jakoby w czasie wojny o Falklandy argentyńskie samoloty Mirage atakujące pociskami Exocet statki herbatnicze dolatywały do rubieży ogniowej kryjąc się przed angielskimi radarami na minimalnej wysokości. Zdarzało się podobno, że woda z fal chlupała na wiatrochron. Nurtuje mnie pytanie: OK, jest wojna i żarty się skończyły, instrukcje i BHP zostały w szatni. Ale jak się takie latanie i oczywiste w tej sytuacji branie wody także przez chwyt powietrza ma do trwałości i w ogóle pracy silnika odrzutowego, którego łopatki kręcą się nieco szybciej niż wentylatorek w kompie.
Mam oczywiście swoje zdanie, ale chciałbym rozpocząc małą dyskusję- może ktoś zna inne ciekawe przykłady. Chciałbym też by poruszony został wątek Cessny, która wodowała i potem pływała z włączonym silnikiem (był gdzieś tu link, jeśli ktoś pamięta to proszę wkleic).
Pozdrawiam,
E

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 09, 2006, 21:56:15 »
Woda przyspieszy erozję łopatek pierwszego, ew. drugiego stopnia sprężarki. Jest to fakt znany dość dobrze. Efektem będzie coś w stylu silnika Tornado działającego na pustyni (gdzieś na forum jest, chyba w "wiecznym konkursie") z tą jedynie różnicą, iż szkody skończą się na tych dwóch stopniach (woda jest wszach nieco mniej "trwała" niż piasek), a uszkodzone łopatki wyglądają jak przeszlifowane w sposób bardzo delikatny i dający dużą gładkość, jednak zmienia się ich kształt i generalnie skraca się cięciwa (tak jakby szlifowano je "od przodu"). Do pewnego stopnia takie uszkodzenia są akceptowalne (spadają jedynie parametry pracy pierwszych stopni sprężarki), później niestety trzeba coś z tym zrobić. A to "coś" to zwykle wymiana całego wieńca (lub wieńców) łopatek. I silnik prawie jak nowy!

A jak wszyscy wiemy, "prawie" robi dużą różnicę...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 09, 2006, 22:15:28 »
A gdzieś chyba uźywają jakiś używanych gwizdków do wyciągania wody ze skał? Co mi się słyszało :D
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Speedy

  • Gość
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 10, 2006, 01:53:26 »
Hej
Ja myślę że ta woda to nic takiego. Kiedyś nawet używano tego w formie doładowania, takiego wtrysku wody do sprężarki lub komory spalania. Bardziej bym się zastanawiał nad korozją, wywołaną przy tym przez sól zawartą w wodzie. Ale też Etendard-y (bo to te samoloty wykonywały ataki rakietowe) to są samoloty lotnictwa morskiego i z pewnością są jakoś tam zabezpieczone przed słoną wilgocią.

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 10, 2006, 15:29:25 »
Temat ciekawy, ale raczej nie będzie konkretnej odpowiedzi. Najpopularniejsza literatura dotycząca problemów technicznych (taka dla studentów) zwykle nie porusza pracy urządzeń w warunkach innych niż modelowe. Bardzo czasami spotyka się książki traktujące tamat głębiej i pokazujące efekty pracy urządzeń w warunkach różnych od planowanych. Przykładem może być dość dużo informacji i zdjęć dotyczących kawitacji występującej przy pracy śruby okrętowej. Jest to jednak tak popularne zjawisko, że trudno je pominąć przy projektowaniu śruby, a zwłąszcza przy późniejszych badaniach modelowych. Jedynymi osobami, które mogłyby coś na ten temat powiedzieć, to są ludzie zajmujący się tym praktycznie, czyli albo projektujący silniki, albo ludzie, którzy się zajmują remontami.

Co do wody w silniku odrzutowym, to sobie poteoretyzuję.
W zasadzie drobne ilości wody nie powinny mieć wpływu na pracę silnika. Taki silnik przecież musi przelecieć przez chmury, często deszczowe. Niewątpliwie, jak napisał Miron, ma to wpływ na żywotność pierwszych wieńców sprężarki i pewnie określając resursy remontowe bierze się to pod uwagę. Wydaje mi się, że nawet chlupnięcie wiadrem wody w silnik nie powinno na nim zrobić wielkiego wrażenia. Zrobi się z tego momentalnie mgła wodna. Może to mieć wpływ na chwilowe osiągi silnika, może wystąpić spadek/wzrost ciągu (z wodą podczas procesu spalania bywa bardzo różnie). No i w czasie walki nikt nie będzie myślał o żywotności samolotu lecącego nad wodą, bo jak będzie leciał wyżej, to żywotność samolotu (i pilota) będzie jeszcze mniejsza  :002: .

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:29:17 »
Hej
Ja myślę że ta woda to nic takiego. Kiedyś nawet używano tego w formie doładowania, takiego wtrysku wody do sprężarki lub komory spalania.

Stosowali to Germańce i Hamburgery ale na silnikach tłokowycvh a nie odrzutowych
Był to wtrysk roztworu wody i  metanolu bezpośrednio do cylindra min. Me-109, FW-190, P-47
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Elwood

  • Gość
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:31:53 »
O wodzie i metanolu w amerykańskich silnikach tłokowych to jeszcze nie słyszałem. Możesz coś więcej na ten temat ?

Schmeisser

  • Gość
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:32:11 »
No to teraz juz Speedy napewno bedzie wiedzia :D :D   :karpik

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:38:00 »
P-47 z silnikami Pratt & Whitney R-2800-59W Duble Wasp
moc na "wtrysku" 1891KW = 2535KM

zaraz poszukam więcej info muszę biblioteczkę przewertować
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:39:57 »
Miacias, a popatrz dobrze bo cię ta kosa zaraz zetnie  :012:  :021:
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:45:50 »
DEMENTI: :004:
faktycznie zerknąłem w książkę i już wiem gdzie się machnołem (pisałem z głowy) P-47 miał wtrysk ale tylko samej wody
woda+metanol to niemiecka specjalność

mój błąd

« Ostatnia zmiana: Grudnia 10, 2006, 17:52:46 wysłana przez macias13_84 »
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Elwood

  • Gość
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 10, 2006, 17:47:59 »
No to popraw jeszcze zerknołem na zerknąłem, przeedytuj tamten błędny post, i na drugi raz uważaj. To quasi-profesjonalna częśc forum, w której albo piszemy co wiemy dzieląc się wiedzą z innymi lub pytając, albo nie piszemy, bo nie wiemy i chcemy się nauczyc.
Ponury osobiscie dogląda tu porządku, więc dobrze szukaj w tej biblioteczce, Macias.
Bo On patrzy  Karpik

Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 10, 2006, 18:08:03 »
Dobra mam takie pytanie:
W takim razie jak się odnosić do linków, oraz zdań w nich zawartych typu(chciałbym po prostu się dowiedzieć nie koniecznie dowieść swego 001:)

http://en.wikipedia.org/wiki/P-47_Thunderbolt
"The main production P-47C subvariant was the P-47C-5 which featured a new whip antenna and a the R-2800-59 engine with water-methanol injection and a war emergency power rating of 2,300 horsepower (1,700 kW)."

http://www.enginehistory.org/Convention/convention.htm
http://www.faqs.org/docs/air/avp512.html
http://forum.wbfree.net/forums/archive/index.php/t-21755.html

troszkę się tego pojawia jak wrzucimy w google "water methanol injection p-47"

Niestety nie mogę już edytować postu
« Ostatnia zmiana: Grudnia 10, 2006, 18:17:55 wysłana przez macias13_84 »
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

Offline Labienus

  • *
  • Corsaires Fanaticus
Odp: Woda i silnik odrzutowy
« Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 10, 2006, 18:30:51 »
DEMENTI: :004:
faktycznie zerknąłem w książkę i już wiem gdzie się machnołem (pisałem z głowy) P-47 miał wtrysk ale tylko samej wody
woda+metanol to niemiecka specjalność

mój błąd


LOL, Panowie, a najlepsze właśnie w tym jest to, że napisał prawdę.
Ale czwarty raz układu wtrysku "wody" czyli de facto mieszaniny wody i metanolu do P&W R-2800 wklejać nie zamierzam. Wtrysk był DO CYLINDRÓW i nie była to tylko specjalność Niemiaszków. Polecam opcję szukaj tego forum lub DWS.

Pozdrawiam