Autor Wątek: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki  (Przeczytany 171967 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Redspider

  • *
  • Pure evil....ZŁOOOOO !
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwca 05, 2008, 13:41:48 »
Ja z innym zapytaniem. Wprawdzie rury nie sa moim konikiem, ale słyszałem że 23 zwana była "łamaczem kręgosłupów".Nie znam sie na tym wiec prosze o ewentualną wyrozumiałość.  Ponoć jakoś kabina czy umieszczenie fotela było nieforunne i przy zbyt duzych przeciążeniach można było sobie poprzestawiać kręgi. Czy ktoś może coś w tym temacie powiedzieć albo zdementować ?
NA PLASTERKI !!!

Geniusz może mieć swoje ograniczenia, ale głupota nie jest tak upośledzona

Qbeesh

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 05, 2008, 14:03:03 »
Z tego co słyszałem, piloci 23ek wolą awaryjnie lądować nawet na brzuchu w polu niż się katapultować. Coś tam z fotelem nie bardzo. Tak słyszałem czy tez czytałem w jakimś straszliwie archiwalnym numerze "Skrzydlatej". Nie wiem, nie znam się, nie bijcie.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 05, 2008, 17:06:26 »
Km-1m z Miga-21, czyli nie 0-0, ale ja akurat słyszałem że sprawowały się dość dobrze.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 06, 2008, 22:30:30 »
Co do katapultowania się z MiGa-23.... Nigdy nie słyszałem (również od pilotów latających w dawnym 28 plm) żeby określano je mianem łamaczy kręgosłupów. Słyszałem natomiast sporo pochlebnych opinii n/t fotela KM1M. Potrafił uratować tyłek na zerowej wysokości prędkości powyżej 130-140km/h (tego akurat dokładnie nie pamiętam). Z tego co wiem, fotele te uratowały paru pilotów... Swoją drogą zawsze przy strzelaniu się istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia kręgosłupa... Nie jest to wszak zwykła wysiadka ze spadochronem.

Pozdrawiam Leszek.

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #19 dnia: Lipca 20, 2008, 18:29:40 »
Super John, dzięki za wyjaśnienie. Też jestem zdania że MiGi-23 i jego odmiany to bardzo ciekawy temat. Ciekawe czy ktoś spróbowałby porównania - MiG-23B/27 vs Su-17/20/22 ale to tak na marginesie. Dlaczego Polska zakupiła Suczki a nie np. MiG-27k, droższe były migacze? Czy też ówczesny ZSRR nie bardzo chciał sprzedawać do niepewnych państw swoje najnowsze wyroby?

Wedle moich wiadomości to decyzja o zakupie Su-22 a nie np. Mig-27 była raczej podyktowana doktryną wojenną Układu Warszawskiego.Na owe czasy mając udźwig 4 ton (może nie jest to zbyt imponujący udźwig) i możliwość przenoszenia kierowanych rakiet powietrze-ziemia mogła narobić wiele złego podstępnym kapitalistom.
A tak swoją drogą to Su-22 jest chyba z jednym nielicznych samolotów na świecie mających aż 150 wariantów podwieszeń.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 25, 2008, 00:50:38 »
Z tego co słyszałem, piloci 23ek wolą awaryjnie lądować nawet na brzuchu w polu niż się katapultować. Coś tam z fotelem nie bardzo.

Ta informacja pojawiła się również w programie Wings Of The Red Star - Mig-23: The Swing Wing Solution emitowanym kiedyś na VeryDisco :P Oczywiscie jest to nieprawda, a przynajmniej ja nie słyszałem aby to zjawisko było masowe - nawet jeśli faktycznie kilka nieszczęśliwych wypadków podczas katapultowania miało miejsce. Ale takie rzeczy się zdarzają i zwykle jest to błąd ludzki.

Przy okazji - pylon APU-73-1D pod Archera na MiGu-23MLD:




baranek11

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 25, 2008, 16:48:11 »
O przenoszeniu przez Miga-23MLD rakiet R-73 można przeczytać i jest to dość jasna sprawa, ale czy rosyjskie Migi-23MLD i pochodne, które w owym czasie znajdowały się w uzbrojeniu WWS były przystosowane do odpalania pocisków R-27 i R-77? (nie chodzi mi o modernizacje skierowane głównie dla klientów zagranicznych typu Mig-23-98, ale wyłącznie o Migi-23 w WWS).

Schmeisser

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 25, 2008, 19:07:26 »
Jednym słowem z MiGiem 23 to tak jak z Ju-88 - jeśli zaistniałaby potrzeba dolecenia na księżyc w terminie za 2 tygodnie, to zaadoptowano by do tego jeden z powyższych samolotów. :D

BigMac

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 25, 2008, 20:09:12 »
Ja czekam na foto -23 na pokładzie lotniskowca  :021:

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 25, 2008, 20:41:07 »
O przenoszeniu przez Miga-23MLD rakiet R-73 można przeczytać i jest to dość jasna sprawa [...]

Owszem, ale jak już nadmieniłem wcześniej tylko w praktyce niektóre egzemplarze na stanie kilku pułków myśliwskich były do tego przystosowane. Reszta stosowała R-60M na wyrzutniach APU-60 lub podwójnych APU-60-2. Jak dotąd spotkałem się z podwieszeniem R-73 na niektórych samolotach należących do 301 IAP, 655 IAP oraz 894 IAP (na Ukrainie), co oczywiście nie wyklucza że nie stosowano tego nigdzie indziej. 

[...] czy rosyjskie Migi-23MLD i pochodne, które w owym czasie znajdowały się w uzbrojeniu WWS były przystosowane do odpalania pocisków R-27 i R-77? (nie chodzi mi o modernizacje skierowane głównie dla klientów zagranicznych typu Mig-23-98, ale wyłącznie o Migi-23 w WWS).

Absolutnie nie.

Warto tu wspomnieć że docelowo, w dalekosiężnych planach, modernizacja 23cich należących do WWS (modyfikacji miały podlegać głównie wersje 'ML' i 'P') i to już po przebudowie iluś tam egzemplarzy do wersji MLD, zmierzała do tego aby zainstalować wyposażenie i system uzbrojenia wprowadzanych właśnie do linii pierwszych MiGów-29, a więc radiolokatora Produkt N-019 'Rubin' oraz pocisków R-27R/T. Tak się jednak nie stało,z kilku przyczyn. Wymagało to bowiem w praktyce odwrócenia do góry nogami całego systemu uzbrojenia samolotu i dużej ingerencji w jego systemy. Przede wszystkim konieczna była wymiana belki - APU-23 po którą podwieszano Apex'y była zbyt nietypowa i nie nadawała się do podwieszenia pod nią Alamo (belka AKU-470).

Drugą sprawą był radar - N-019 'Rubin' był wówczas kompleksem znacznie różniącym się od Saphirów. Poza tym prace nad nim jeszcze trwały i nawet w momencie przyjęcia do uzbrojenia MiGów-29 w kolejnych seriach produkcyjnych znajdujemy mnóstwo poprawek (podobne historie były z radarem Produkt N-001 'Miecz' w Su-27P). Dlatego lepszym rozwiązaniem było właśnie rozwinięcie Saphira - monoimpulsowy radiolokator Produkt N-008 Saphir-23MLA-2 'Amietist' - który, mimo nowej konstrukcji i możliwości, naten przykład miał wspólną sporą część bloków elektroniki z poprzednikami (co nie było bez znaczenia). Co ciekawe w niektórych dziedzinach zresztą 'Rubin' z 29tych odpadał w przebiegach w porównaniu z 'Amietistem', mimo że ten drugi ciągle był systemem mniej zautomatyzowanym i z większą ilością technologii analogowych.

To samo tyczyło się rakiet - lepiej było zmodernizować istniejące R-23 do wersji R-24R/T (a później nawet do R-24RM/TM) - takie przedsięwzięcie pozwoliło zachować belkę APU-23 (mniej ingerencji w płatowiec) i uprościć logistykę i obsługę (infrastruktura do elaboracji rakiet prawie identyczna jak w przypadku R-23). I prawdę mówiąc, tak zmodernizowany 'Apex' nie był znacząco gorszy od R-27R/T.

Poza tym z racji faktu że MiG-23ML/MLA/P był podstawowym myśliwcem PWO i WWS, bardziej złożona i problematyczna modernizacja na modłę kompleksu MiGa-29 mogła spowodować uziemienie na czas nieokreślony znacznego procentu floty 23cich jaką dysponował Związek Radziecki. A na to w realiach Zimnej Wojny nie można było sobie pozwolić.   

Co do problemu radiolokatora, to warto jeszcze dodać że w tym czasie obo­wiązywał w ZSRR podział charakterystyk i zakre­sów fal, przy których pracują sta­cje radiolokacyjne i głowice rakiet kierowanych radiolokacyjnie w PWO oraz WWS. Na ten przykład ra­kieta R-98M, jako użytkowana przez wojska obrony powietrznej wyma­gała innej częstotliwości radaru pokładowego niż rakieta R-23 używana w siłach powietrznych. I tak naprawdę dopiero wprowadzenie do linii myśliwców 4tej generacji - MiGów-29 oraz Su-27P, oraz powolne wycofywanie starszych typów (np. Su-15TM czyTu-128) spowodowało, że system uzbrojenia stał się ujednolicony dla wszystkich rodzajów lotnictwa myśliwskiego ZSRR.

Ja czekam na foto -23 na pokładzie lotniskowca  :021:

No to z pewnością ciekawostką dla Ciebie będzie fakt że próby na stanowisku Nitka-1 (imitator rampy Kuźniecowa) przechodził obok Su-27K/MiG-29K/Su-25UBT m.in. MiG-27 :) A skoro on mógł, to w zasadzie, tak na upartego, dlaczego niby 23ci by się nie nadał? :)

Nie mówiąc już o tym że jeszcze w latach 70tych planowano wersję pokładową tego myśliwca - tyle że sprawa z lotniskowcem się wówczas rypła ;)




BigMac

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpnia 25, 2008, 21:34:31 »
 :karpik

Offline Casper105

  • *
  • Jedi Master
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpnia 25, 2008, 23:41:26 »
A może chce ktoś zamiast krasnala do ogródka :021:

http://moto.allegro.pl/item424056849_mig_23.html

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpnia 26, 2008, 07:27:40 »
Piękny egzemplarz. Kokpit jak nowy... Cena również nie wygórowana jak sądzę. Gdybym miał 44 tyś i dom z wielkim ogrodem już by u mnie stał :002:
11:05 PM

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpnia 27, 2008, 11:13:05 »
Cena minimalna nie została osiągnięta... Ciekawe za ile pójdzie?

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpnia 27, 2008, 12:55:25 »
A może chce ktoś zamiast krasnala do ogródka :021:

http://moto.allegro.pl/item424056849_mig_23.html

Galimex pewnie wciągnie, wszak ma już ze dwa na podwórku ale co mu szkodzi. Przyda się do wirtualnego kokpitu :D.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"