Autor Wątek: eCockpit F-16  (Przeczytany 151309 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Intruder

  • Gość
eCockpit F-16
« dnia: Stycznia 08, 2008, 00:30:24 »
Za namową Cpt. Wacha wrzucam tutaj zdjątka czegoś, co tworzyłem w sumie przez kilka lat, w bólach, i z niemałym poświęceniem domowego budżetu ;) Linki do serwisu fotosik.pl, waga: 578 kb każde.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7ae79fe878ffe964.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e80e3bfef17e44ff.html

Całość oparta jest na 9 kartach interfejsowych by OpenCockpits z Hiszpanii i 9 własnych płytkach montażowych. Dojdą jeszcze 3 hiszpańskie karty dodatkowo i trochę pracy, ale ... to kiedyś. Jak widać na załączonym obrazku, konstrukcja jest własna, kompozytowa (epoksyd), fotel wyciągnięty z jakiegoś malucha  :003: a do lukania po horyzoncie służy hełm UnionGear zmuszony nadludzkim wysiłkiem do współpracy z XP. Całości dopełnia niezbyt wyeksploatowany X45. W zasadzie oprócz panelu Test i kilku drobnych groszy na które zabrakło przyłączeń w kartach, wszystko zostało sprzęgnięte z blaszakiem. Czego nie widać na obrazkach, to tego, że większość lampek kontrolnych i częściowo backlight również działa, a brakuje najważniejszych elementów - w pełni funkcjonalnych MFD, HUD-a, DED i PFL oraz oczywiście TH Cougar-a i jakichś przyzwoitych orczyków.

Ponoć kogoś na tym forum interesuje wykonanie sobie takiego rupiecia w pokoju.
Powiem tak - koszty finansowe i wkład pracy może zniechęcić każdego wytrwałego. Dzisiaj, gdybym miał ponownie zainwestować pieniądze - kupiłbym za to lepszą furę, lepszy joy, orczyki i TIR. Lub staranniej poszukał gotowych i tanich rozwiązań. Dodam to, co chyba najważniejsze dla mnie - kokpit w niczym nie pomógł mi lepiej latać, ponieważ jego budowanie zabrało czas na trenowanie latania, a każda niedoróbka (błędy, zwierające przełączniki) powodowały niestabilność systemu i zniechęcenie do latania.
Jeżeli kogoś interesują szczegóły, chętnie odpowiem w tym wątku, zaznaczam jednak z góry - będę zniechęcał :) To rodzaj rozwijanego hobby na wiele lat, kosztownego, wymagającego miejsca i czasu na kolejne upgrady. Jako porównanie - koszty realizacji któregoś z sensownych pomysłów na wykonanie obu wyświetlaczy DED i PFL zaczynają się od 800 zł w górę. Kto jednak zaglądał na www.viperpits.org wie doskonale, że mojemu meblowi daleko do świetności wielu kokpitów. Mam nadzieję, że moja wiedza o budowaniu takiego symulatora przyda się komuś do właściwego spojrzenia na to zagadnienie i będzie moim niewielkim wkładem w budowanie tego forum  :001:
Pozdrawiam
Intruder

damos

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 08, 2008, 00:50:13 »
O żesz ty....  :530: ... Wyrazy szacunku :)  :580: normalnie :chuck ! My to przy tym :562:

BTW - dlaczego aż 9 kart interfejsowych ?

Offline Wacha

  • 13 WELT
  • *
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 08, 2008, 01:09:13 »
No dobra - ŁAŁŁŁŁŁŁŁ

Intruder - dokładnie jak długo to budowałeś?
I w sumie - co działa (które panele)?

No bomba.

A można prosić video jak to działa?

Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 08, 2008, 01:26:35 »
Dzięki:) Okaże się naprawdę przy multi. Dłubanina to fajna rzecz, ale musi mieć jakiś cel, a skoro celu nie realizuje, to po co ta cała dłubanina? :)

1 x "USB Expansion Card" - do podłączenia do kompa wszystkich pozostałych poprzez port USB;
4 x "Master Card" - każda daje możliwość podłączenia bezpośrednio 72 wejść (przełączników, przycisków, etc.) i 45 wyjść (diody, lampki) oraz szyna danych do podłączenia łącznie 4 szt. "7-segment Card";
2 x "7-segment LED Card" - każda z nich obsługuje 16 wyświetlaczy 7-segmentowych;
2 x "Inputs Card" (karta do podłączenia kabelków od przełączników bez lutowania, przy czym ostatecznie sam sobie wyprodukowałem 6 dodatkowych i 2 służące jako "Outputs Card" do podłączenia lampek kontrolnych).

Dojdą jeszcze 2 karty "Servos USB" i 1 "Stepper USB" które pozwolą na podłączenie 12 serw i 6 silniczków do kręcenia wskazówkami w zegarach. W sumie okazało się, że do kompletu zabrakło 1 x USB Expansion Card i 1 x Master Card, żeby obłożyć wszystkie możliwości, które da nam Falcon za jakiś czas, myślę tu o OpenFalconie.

Fajnie wygląda, ładnie się świeci, ale samo Migów nie zmiata z nieba :) No i kwestia kluczowa - upośledza pamięciowo, bo komu w takim fotelu chciałoby sie pamiętać dwie setki skrótów klawiaturowych, jeśli wszystko pod palcami? :)

Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 08, 2008, 02:51:39 »
Kapitanie, sprawa się rypła:) To trzeci model kokpitu. Zacząłem go jakieś trzy lata temu, kompozytowy kadłub zrobiłem w tydzień, w kuchni. No i potem się zaczęło... Cud, że mam jeszcze rodzinę ;) Zasadniczo jednak zacząłem już w 1998 roku, od rozbebeszenia dwóch klawiatur. Próba zmuszenia więcej niż czterech przełączników do działania spełzła na niczym. Do tej pory zostałem laikiem elektronicznym.
Z paneli w pełni nie działa Test. Nie liczę Oxygen i KY58 ponieważ nie posiadały jeszcze rok temu implementacji w OF 4.3, zresztą ich przydatność jest niewielka, i niewiele wniosą do grywalności. Podobnie jest z całym panelem ECM prócz przełącznika OPR-STBY-OFF. Z zegarów, prócz cyfrowego wyświetlania Fuel Qty i FuelFlow, cyfrowego wysokościomierza i licznika Macha, nie działa żaden. Karty są, serwa są, tryby są - brak motywacji, wolę przypomnieć sobie jak się w tym wogóle lata! Jest jeszcze trochę niedoróbek - pokrętła na ICP, w obu MFD działają tylko przyciski OSB, bez funkcjonalnych ekranów, nie ma HUD-a w żadnej postaci, DED, PFL, no i kilka drobniejszych braków.  Żeby całkowicie uchronić się przed sięganiem po klawiaturę musiałbym wydać pewnie z 5 tys. zł dodatkowo i wybrać się na dwa miesiące urlopu bezpłatnego :/
Video nie mam ze sprzegnięcia z Falconem, nie pomyślałem nigdy żeby zrobić, bo i specjalnie nie afiszowałem się z tym pudłem. Oczyszczę kompa, zainstaluję OF 4.5 i sprzegnę z pitem, to nakręcę. Poniżej zdjęcie z check-testu choinki świątecznej.
W niedzielę złożyłem pudło wreszcie po kilku miesiącach bałaganu w pokoju i już widzę parę niedoróbek :/
Pozdrawiam.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/98452f4ba4463d01.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/73a1beedea2340f5.html

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 08, 2008, 08:04:38 »
Bardzo się cieszę,że się pojawiłeś na naszym forum.Bardzo brakowało mi partnera do konsultacji przy budowie mojego minikokpitu F-16.Mnie uratował przed dalszym szaleństwem kolega Wacha.Budowanie kokpitu działa jak narkotyk i trudno się od tego uwolnić.Pomimo tego ze mam przygotowanie w dziedzinie elektroniki brakuje mi solidnej wiedzy informatycznej i to jest jakąś przeszkodą.Następna przeszkoda wynika z ograniczonych możliwości finansowych.Dla mnie są to główne bariery.Budowa mojego kokpitu a dokładnie 2-óch zajęła mi parę miesięcy.Teraz dzięki koledze Wacha uwolniłem się (na jakiś czas) od tego szaleństwa.Największą wadą przy budowie kokpitu jest to,że człowiek przestaje latać a skupia się na problemach konstrukcyjnych.Teraz rozpocząłem bardzo ważną fazę związaną z kokpitem tzn.testy i sprawdzenie co jest potrzebne,co jest nadmiarowe i co brakuje.Moim początkowym założeniem nie było budowanie całego kokpitu tylko jego części po to aby usprawnić latanie.
Już teraz mogę stwierdzić,że najważniejszym elementem mojego projektu jest Cougar i jego profil.Sam hotas jest ważny ale ważniejszy jest jego profil.Zrobiłem jedno moim zdaniem dobre założenie gdy rozpocząłem przygodę z Falconem,że kupiłem  Cougara i to mnie uratowało przed zniechęceniem do dalszej nauki Falcona.Chcąc zyskać na czasie(poznanie Cougara zajmuje trochę czasu) zdobyłem profil na forum.Jednak hotas nie rozwiązał wszystkich problemów związanych z pamiętaniem kombinacji klawiszy dla funkcji sterowania AF,dlatego zaprojektowałem minikokpit oraz programowalną klawiaurę.Dodatkowo zrobiłem FT (freetrack).Teraz jestem w fazie poznawania od nowa symulatora i testowania możliwości sprzętu.Dużo funkcji jest zdublowanych w kokpicie oraz hotas,dlatego muszę zdecydować co wybrać.Podstawowa klawiatura oraz mysz jest używana w minimalnym stopniu.
Dużo pomogli mi koledzy z forum przy wyborze funkcji do realizacji w moim kokpicie.Co do dalszych planów to chcę poznać dokładniej działanie symulatora AF później OF wykorzystując mój sprzęt.Mam nadzieję,że rozpocznę w jakimś momencie latanie online.Myślę,że to zajmie mi parę miesięcy.Dopiero po tych doświadczeniach wrócę do kokpitu.Tak jak wspomnialem w innym wątku chciałbym zaprojektować mini kokpit,który pomaga w lataniu i jest optymalny pod względem funkcjonalności,ceny oraz jest w przybliżeniu podobny do reala.Są to założenia sprzeczne,ale na tym polega urok projektowania.Tyle moich przemyśleń.
Podziwiam Twoje dzieło.Myślę,że będę miał do Ciebie pytania,ale to za jakiś czas.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 08, 2008, 10:51:38 »
Jestem w szoku!

Mogę Was podać mojej żonie jako przykład że ja jestem jednak normalny ?  :021: :020: :118:
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 08, 2008, 11:04:05 »
Czapki z głów!
Wygląda to pięknie, zresztą co będę gadał jak wszyscy sami widzą. Masz może zdjęcia lepszej jakości? te są trochę ciemne i nieostre a chętnie przypatrzyłbym sie szczegółom tego cacka. Co do uwagi, że taki gerat "upośledza pamięciowo" to się zgodzę, bo sam już nie pamiętam połowy skrótów klawiaturowych do Locka, tylko pytanie w czym to przeszkadza, skoro od tego mamy taką zabawkę, żeby właśnie o klawiaturze zapomnieć?
Na zdjęciach nie widać monitora, w jaki sposób zrealizowałeś wyświetlanie obrazu? Jakiś projektor?
Czy mógłbyś podać więcej informacji na temat tych kart interfejsu? Głównie chodzi mi o to gdzie i za ile można to kupić (jakiś link producenta), z tego co napisałeś dają potężne możliwości, jak wyjdzie BS będą jak znalazł.
Jeszcze raz napiszę - wyrazy szacunku, ogrom włożonej w to pracy przechodzi ludzkie pojęcie.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 08, 2008, 11:49:45 »
Wow - respect!  :karpik  No takie coś mi sie marzy, ale na razie postawiłem na HOTAS Cougar i teraz najbardziej mnie męczy FSSB R1. Potem może będę myślał o kokpicie  :021:

S!
F-16C Block50 driver...

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 08, 2008, 11:52:12 »
PODZIWIAM !!!

I więcej już nic nie powiem, bo trudno jest mówić bez szczęki, która z łoskotem walnęła o podłogę..
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 08, 2008, 12:19:49 »
A wydawał się taki normalny jak się witał  :118: Ale to dobrze, normalni tu długo nie wytrzymują  :021:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 08, 2008, 12:20:13 »
Szacunek!  :karpik

Może wspomnisz jeszcze jak udało ci sie ułaskawić domowników na wstawienie czegoś takiego do pokoju.  :021:


Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 08, 2008, 13:52:09 »
STUKROTNY SZACUNEK!!!!  :karpik Bardzo cenię ludzi z pasją a najbardziej tych, którzy swoje pasje i marzenia zamieniają w rzeczywistość. Piękny kokpit profesjonalne wykonanie. Może pomyśl o budowie takich kokpitów dla Polskiego Lotnictwa, by mieli na czym się szkolić.

ps. zamiast kasku Union Reality polecam Free Tracka. Czapka z daszkiem mniej waży  :118:
Nieważne, ile zapierających dech w piersi akrobacji wykonasz - jeśli w decydującym momencie nie zestrzelisz wrogiego samolotu......będziesz martwy.

HL- EKG_Polbaj

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 08, 2008, 14:13:32 »
Przejrzałem pobieżnie stronę OpenCockpits pod kątem realizacji ogólnie Falcona i mam w związku z tym parę pytań do Intrudera.
1.Czy soft realizuje konkretną wersję Falcona,czy można wybrać opcję np.AF,OF?
2.Czy OpenCockpits oferuje tzw."gauges" np.HSI,ADI,RPM itd.?Ja nie zauważyłem wskaźników w ich ofercie.
3.Czy przy ich elektronice można zrealizować RWR oraz wyświetlany MFD?
4. Czy przy ich elektronice można zrealizować  DED i PFD opartych na graficznym LCD 196x64 pixels?
Pytam dlatego,że rozpatrywałem realizację kokpitu dla AF opartą na rozwiązaniach kanadyjskiej firmy Beta Innovations,która oferowała także sterowania dla RWR,DED oraz PFD.Niestety problem wyświetlania MFD nie realizowała.
Jestem cały czas w szoku po obejrzeniu Twojego kokpitu.Pozdrawiam i życzę sukcesów.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 08, 2008, 15:29:41 »
SZOK :013: GLEBA  :013: i zimne okłady....
Piękny kokpit.
Szacun  :001: