Autor Wątek: eCockpit F-16  (Przeczytany 151568 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #585 dnia: Maja 18, 2012, 18:00:27 »
Rewelacja, daje to duże możliwości. Myślę, że Tomu będzie zainteresowany ja także. Trzeba będzie wrócić do poprzednich testów z transoptorami lub kluczami analogowymi, mam na myśli galwaniczną separację. Czy możesz podać namiary na sprzedawcę?


Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #587 dnia: Maja 18, 2012, 21:33:40 »
Dzięki za linka. Jeszcze jedno pytanie. Jeśli już masz ten joystik to znasz jego wyprowadzenia, mam na myśli schemat. Jeśli go posiadasz czy mogę prosić o jego udostępnienie. Mechanicznie wygląda na solidną konstrukcję jak na te gabaryty.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #588 dnia: Maja 19, 2012, 07:58:47 »
Joysticki te produkuje ALPS (i pewnie inni też). Jest tego kilka rodzajów.

http://pl.mouser.com/ProductDetail/ALPS/RKJXP1224002/?qs=sGAEpiMZZMsqIr59i2oRcsrV%252bYscupxGQ56p%252bXc0Fzc%3D
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/328885/ALPS/RKJXP1224002.html

Na poniższym linku, jak najedzie się myszką na foto, to widać powiększone detale:
http://www.conrad.pl/?websale7=conrad&pi=700620&ref=Ceneo&utm_source=Ceneo&utm_medium=CPC&utm_campaign=700620

Kupiłem taki używany (demontaż z PS) do mojej przepustnicy. Akurat niedaleko mnie, jeden gość miał takie do sprzedania. Ale odradzam używki (zużycie to luzy w centrum!). Zdecydowanie lepiej kupić nowy tak jak to zrobił Sun. Na tym plastikowym wałeczku osadziłem kawałek dźwigni wytoczonej z nierdzewki (coś jak w przełącznikach dźwigienkowych) i działa całkiem fajnie.

A, no i są też do kupienia w Polsce. Na przykład:
http://sklep.avt.pl/p/pl/486362/potencjometr+joystick+jv1603n-b10k.html

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #589 dnia: Maja 19, 2012, 10:20:29 »
Dzięki za linki moders. Dla DCS byłby dobry RKJXP 1224 z mechanizmem powrotnym. Próbuję zgadnąć jak są połączone i wyprowadzone potencjometry. Domyślam się, że jest doprowadzone zasilanie oraz wyprowadzenia pots ozn. X, Y (osie). Ponieważ DCS działa w 4 kierunkach to musi być mechaniczne ograniczenie ruchu osi w postaci krzyża. Z pozycji stabilnej środkowej muszą być na wyjściach X oraz Y jakieś napięcia wzg. masy. Ruch góra, dół, lewo, prawo zmienia te napięcia prawdopodobnie od 1/2 VC do VC oraz do GND. Zakładając, że w pozycji środkowej (spoczynkowej) jest 1/2 VC można zrobić układ progowy, który rozróżni kierunek ruchu i zamienić analog na sygnał zerojedynkowy odpowiadający stykowi. Jako styk można zastosować klucze analogowe, niestety każdy elektroniczny klucz ma oporność, która może być problemem w matrycy np. MJoy.
Wiem, że na forum jest kilku elektroników. Czy mogę prosić o komentarz.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #590 dnia: Maja 19, 2012, 10:52:26 »
Dokładnie w taki sposób trzeba się za to zabrać. Joysticki jeszcze do mnie nie dotarły, spodziewam się ich za jakiś tydzień.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #591 dnia: Maja 19, 2012, 12:11:37 »
Tak jak Sun pisze, tyle, że jeżeli potrzebujecie joy binarny a nie analogowy, to spójrzcie na przykład na to:
http://www.alps.com/WebObjects/catalog.woa/E/HTML/MultiControl/MultiControl_list1.html

druga pozycja z powyższej listy:
http://www.alps.com/WebObjects/catalog.woa/E/HTML/MultiControl/Switch/RKJXT/RKJXT1F42001.html

Można też zrobić coś takiego samemu w prosty sposób. Teraz u mnie z czasem "nie tego". Może w przyszłym tygodniu będzie lepiej, to wrzucę moje rozwiązanie przełącznika w innym wątku.

A, no i nie wiem czy zwróciliście uwagę, że w Conradzie są również tańsze niż ten zalinkowany poprzednio przeze mnie:

http://www.conrad.pl/Potencjometry-suwakowe.htm?websale7=conrad&ci=SHOP_AREA_17440_0241780

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #592 dnia: Maja 19, 2012, 15:39:04 »
Dzięki moders za linki. Nie wiedziałem, że takie elementy istnieją. Jest tam RKJXT1F42001 i tabelka opisująca jego działanie. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Z tabelki wynika, że przechylając drążek w danym kierunku zwieramy odpowiadający mu styk. Jeśli jest w pozycji neutralnej (środkowej to styki są rozwierane). Tak powinno działać w DCS, ale jest tam mowa o funkcji enkodera. Klasyczny enkoder ma 3 wyprowadzenia i kod Graya. Czegoś tu nie rozumiem.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #593 dnia: Maja 19, 2012, 17:44:12 »
Nie miałem tego switch'a w ręku, a pdf jest mocno niejasny. Według mnie:

- przełącznik w pozycji centralnej - piny A,B,C,D rozwarte,
- wychylenie gałki na bok (4 możliwości) zwiera odpowiednio A,B,C,D do pinu wspólnego,
- wciśnięcie gałki "na dół" zwiera wszystkie na raz (A,B,C,D) do pinu wspólnego (być może również pin "push" do wspólnego?),
- kręcenie gałką w lewo/prawo generuje impulsy na wyjściach enkodera "Encoder A", "Encoder B".

Jeżeli ktoś miał coś podobnego w ręku, to bardzo proszę, niech uzupełni lub sprostuje. Trzeba by jeszcze wygooglać lepszego pdf'a oraz sprawdzić cenę i dostępność.

Tak na szybko wyszukałem cenę na poziomie 8$ (na dole poniższego linka):
http://www.gdcy.com/view_download.php?id=1416624&file=0199\rkjxt1f_4554767.pdf

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #594 dnia: Maja 19, 2012, 20:28:18 »
Może masz rację. Z tabelki tak by wynikało jeśli chodzi o funkcję przycisków. Naliczyłem 11 wyprowadzeń gdzie opis dotyczy następujących sygnałów : encoder com, com, push, GND, encoder A oraz encoder B. Opis jest niejasny. Z tym enkoderem to może tak być, że kręcąc ośką mamy działanie enkodera. Ponieważ jest jedna oś to enkodery są zdublowane, ciekawe.
Reasumując jeśli jest tak jak sądzimy to jest to dobre rozwiązanie dla DCS. Pytanie czy oś porusza się tylko w 4 kierunkach czy trzeba zrobić ogranicznik ruch w postaci krzyża tak aby nie były zwierane jednocześnie 2 styki. Ja mam zrobiony DCS z 4 przycisków, ale nie jestem z niego zadowolony. Ponieważ Tomu projektuje ICP, gdzie jest DCS to jest okazja zakupu np. RKJXT1F i zrobienia z niego DCS.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #595 dnia: Maja 19, 2012, 21:11:38 »
Panowie jeśli mogę coś dodać..
Wszystkie Joysticki, które podajecie w linkach mogą być zastosowane w ICP. Są to jednak typowe Joye, którymi można kręcić, przełączać w każdym kierunku. W ICP przełącznik DCS działa krzyżowo, góra-dół, lewo-prawo.
Druga sprawa, podświetlanie klawiszy. Robiłem doświadczenia z różnymi metodami, dioda w przycisku, diody z szerokim kątem itp. Nie sprawdziło się żadne, żeby uzyskać dobrze oświetlony klawisz wystarczy zastosować odpowiedni Tactile np. taki :
http://www.rapidonline.com/Electronic-Components/Tactile-switch-with-LED-71701/?sid=892aed5b-4298-4310-b702-57c520c2a485
To rozwiązanie, może nie należy do najtańszych, ale efekt gwarantowany. Tak zrobił Skalarki w swoich projektach. Tym samym sposobem można zrobić ICP, trzeba zaprojektować odpowiednią (dwustronną) płytę PCB i problem z głowy.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #596 dnia: Maja 19, 2012, 21:18:08 »
W pdf przełącznika, obok fotki znajduje się obrazek:

Na tej niebieskiej tabliczce jest podana funkcja przełącznika. Według mnie, należy ją rozumieć że enkoder jest jeden - inkrementalny. Ma dwa wyjścia "Enkoder A" i "Enkoder B". Prawdopodobnie jak będziesz kręcił gałką, to na tych wyjściach pojawią się przebiegi "prostokątne". Ich częstotliwość, to będzie prędkość obrotowa gałki. Kierunek rozpoznasz po tym, na którym wyjściu (A czy B) Pojawi się jako pierwsze zbocze rosnące.

Podejrzewam, że ten przełącznik ma zablokowane położenia skośne (jest "krzyżowy" góra-dół, lewo-prawo). Wniosek taki wyciągam z tego, że przełączniki ALPS opisane "8-direction" (np. pozycja 3 z wcześniej zalinkowanej listy) mają zabudowane również tylko 4 switch'e. W danych tych przełączników (8-direction) widać wyraźnie że maja cztery pozycje boczne + 4 pozycje skośne, będące kombinacją (połączeniem) pozycji bocznych.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #597 dnia: Maja 19, 2012, 23:07:46 »
Cytuj
Są to jednak typowe Joye, którymi można kręcić, przełączać w każdym kierunku. W ICP przełącznik DCS działa krzyżowo, góra-dół, lewo-prawo.
Dlatego można zrobić prowadnicę w postaci krzyża o szerokości osi (przedłużonej).
Ozn. enkodera A, B rzeczywiście może oznaczać jego wyprowadzenia. Teraz to ma sens. Co do blokady pośrednich kierunków to zgadzam się z EGHI. To można rozwiązać.
O takim oświetleniu klawiszy myślałem, ale nie umiałem je zaprojektować. Prawdopodobnie przy ruchu klawisza jest zagwaranowane połączenie elektryczne z LED. Z tym miałem problem tzn. jak to rozwiązać mechanicznie.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #598 dnia: Maja 20, 2012, 01:24:43 »
Co do LED w przyciskach:

Tak to idealne rozwiązanie, trzeba tylko poszukać takich z zielonymi LED, bo te są tylko czerwone, żółte i niebieskie.
Moje prace postępują. Muszę was poprosić o trochę cierpliwości, czeka mnie tydzień zajętości zawodowej.
Nie sądzę abym dużo popchnął do przodu.
Mam już silikon, i jeśli uda mi się w nadchodzącym tygodniu zrobić testowe odlewy to będę zadowolony. Jeśli żywica przyjdzie bo jeszcze jej nie mam.
Przygotowuję wam też wymiarowany rysunek ICP nadający się do wydruku 1:1 lub na frezarkę CNC albo laser.

Następnym budowniczym będzie już łatwiej :)

Offline mj

  • *
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #599 dnia: Maja 20, 2012, 01:58:45 »
Takie mogą być?
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/10676

Domyślam się, że trzeba będzie wziąć po kilka z różnych źródeł i przetestować. Chyba, że coś wyczytacie z suchych informacji ;).