Z jednostek bojowych zostały wycofane znacznie wcześniej, natomiast jeszcze do tego roku maszyny te (prawdopodobnie i w wersjach bojowych i szkolnych) można było spotkać w niektórych jednostkach treningowych (UAP) podlegających WWS.
W tym roku zaś prawdopodobnie pozbyto się wszystkich pozostałych Su-17M4/UM3, pamiętam że gdzieś tutaj na Forum pokutowało zrobione przed paroma miesiącami zdjęcie Su-17stki podczas ostatniego symbolicznego lotu, ale mogę się mylić.
Testowy MiG-23S z nietypowym kombo 4xR-23.W normalnych (nietestowych) MiG-23 nie da się chyba podwieszać R-23 na podkadłubowych węzłach?
W normalnych (nietestowych) MiG-23 nie da się chyba podwieszać R-23 na podkadłubowych węzłach?
Super John, dzięki za wyjaśnienie. Też jestem zdania że MiGi-23 i jego odmiany to bardzo ciekawy temat. Ciekawe czy ktoś spróbowałby porównania - MiG-23B/27 vs Su-17/20/22 ale to tak na marginesie. Dlaczego Polska zakupiła Suczki a nie np. MiG-27k, droższe były migacze? Czy też ówczesny ZSRR nie bardzo chciał sprzedawać do niepewnych państw swoje najnowsze wyroby?
Z tego co słyszałem, piloci 23ek wolą awaryjnie lądować nawet na brzuchu w polu niż się katapultować. Coś tam z fotelem nie bardzo.
O przenoszeniu przez Miga-23MLD rakiet R-73 można przeczytać i jest to dość jasna sprawa [...]
[...] czy rosyjskie Migi-23MLD i pochodne, które w owym czasie znajdowały się w uzbrojeniu WWS były przystosowane do odpalania pocisków R-27 i R-77? (nie chodzi mi o modernizacje skierowane głównie dla klientów zagranicznych typu Mig-23-98, ale wyłącznie o Migi-23 w WWS).
Ja czekam na foto -23 na pokładzie lotniskowca :021:
A może chce ktoś zamiast krasnala do ogródka :021:
http://moto.allegro.pl/item424056849_mig_23.html
Galimex chyba powoli staje się legendą forum na miarę Pjecziego17 :D.
[...] To samo tyczyło się rakiet - lepiej było zmodernizować istniejące R-23 do wersji R-24R/T (a później nawet do R-24RM/TM) - takie przedsięwzięcie pozwoliło zachować belkę APU-23 (mniej ingerencji w płatowiec) i uprościć logistykę i obsługę (infrastruktura do elaboracji rakiet prawie identyczna jak w przypadku R-23). I prawdę mówiąc, tak zmodernizowany 'Apex' nie był znacząco gorszy od R-27R/T.
Idąc na skróty jest to zalanie śilnika paliwem w skutek zakłócenia przepływu powietrza do silnika.Niestety Mazak muszę sprostować Twoją wypowiedź.
Ja czekam na foto -23 na pokładzie lotniskowca :021:Proszę bardzo - MiG-23UB na pokładzie lotniskowca Mińsk
(w MiGach-29 dostarczanych do UW usunięto tryb "СП" Свободныйе Пространство a w N019EB nawet wsadzili gorszy procesor TS100.02.06 ).A czy nie było przypadkiem tak, że "СП" zniknął w którejś z (wczesnych) serii produkcyjnych, bo uznano, że jest niepotrzebny? Czyli nie było to związane ze zubożaniem wersji na eksport?
Wiesz może co usunęli z eksportowej stacji N008E? Być może tak jak w N019EA był to jeden z trybów pracy przeszukiwania przestrzeni powietrznej (w MiGach-29 dostarczanych do UW usunięto tryb "СП" Свободныйе Пространство a w N019EB nawet wsadzili gorszy procesor TS100.02.06 ).
A czasem ten syryjski MiG to wariant "MLA" który pojawia się w publikacjach?
[...]
Ciekawe, do czego służy ten zasobnik przy stateczniku pionowym?
Do wystrzeliwania flar/dipoli :004:
[...]Jako ciekawostkę oraz żeby uciec od zarzutów wymądrzania się :karpik nie zgodnie z tematem wątku fotki:
Przedstawiają one irackiego MiG-a-23ML z dodanymi SPO-15 i wyrzutnikami ASO adaptowanymi z Su-22
Przydałoby się jeszcze zdjęcie anteny naprowadzania stacji RP-5Proszę bardzo
Od tych wirujących wiązek dostanę chyba świra (a to przez ciągle rozpracowywaną Ch-66). Na szczęście stacja N-003 nie wytwarza wirującej wiązki. Jest trochę inne rozwiązanie. Natomiast wydaje mi się, że niezbędnym elementem do jej wytwarzania jest antena o konstrukcji podobnej do tych z RP-21 i RGS rakiety R-23R. Przydałoby się jeszcze zdjęcie anteny naprowadzania stacji RP-5.
W składzie RLS N-003 znajduje się nadajnik ciągłego promieniowania - kanał ciągłego opromieniowywania (KCO) celu, którego antena nadawcza znajduje się w środku układu antenowego, między antenami kanałowymi (tubowymi). Działanie KCO RLS jest szczególnie ważne, ponieważ umożliwia ono samonaprowadzanie się na cel KPR z RGS. KCO jest falowodem o przekroju prostokątnym. Pozostaje dla mnie zagadką po co w takim razie RGS rakiety ma antenę wirującą o takiej konstrukcji?
Czesio daj namiary na bibliotekę będziemy monitować. Jestem dobry w pisaniu różnych pisemek, które w swej formie grożą, grzmią lub udają "strasznie ważnego" obywatela. W końcu d-ca JW tez powinien dostawać listy a i MON kilka przyjmie.
W ramach wolnego czasu zbadałem sprawę MiGa-23MS nieco dokładniej. Poniżej zaprezentowanych jest kilka fotografii kokpitu MiGa-23S (Izdielnyj 23-11), innymi słowy starożytnej, pierwszej w miarę dopracowanej wersji produkcyjnej samolotu MiG-23. Ponieważ zaś MiG-23MS jest w istocie hybrydą samolotów MiG-23M (kadłub) oraz MiG-23S (kompleks bojowy), zatem moim zdaniem możemy śmiało poczynić założenie, iż kokpit MiGa-23MS nie powinien się zbytnio różnić od MiGa-23S, jeśli mówimy o kompleksie bojowym (z kolei mechanika i inne elementy z pewnością będą bądź co bądź charakterystyczne dla MiGa-23M/MF i z tym się musimy liczyć).
A tutaj też mam bardzo tajemniczą wersję samolotu z tej rodziny :003:
Napisz do ministra (do JW nie ma sensu) w sprawie procedur wycofywania wydawnictw wojskowych z bibliotek. Trzeba by się podeprzeć wsparciem jakiejś instytucji np. muzeum wojskowym, bo inaczej oleją.No narazie sprawy sa na etapie załatwiania się, bo jak sie okazuje sprawa nie jest prosta :) a chyba powinna być. Na mój list:
Inne źródła twierdzą, że MiG-23MLDG powstał w trzech egzemplarzach przy czym jeden uległ rozbiciu.
To właśnie oznaczenie fabryczne poszczególnych wersji. Tamte numerki miał przyporządkowane właśnie MiG-23MLDG. Zaś na przykład MiG-23MLA to z kolei Produkt 9-16, a MiG-23ML to Produkt 9-12.Janek przypadkiem nie chciało ci się napisać produkt 23-12 itd. Te dziewiątki coś mi nie pasują przy MiG-23 :004:
Nawet na wojskowej instrukcji techniki pilotowania bywało że w tytule zamiast "MiG-23MLA" mogło być napisane po prostu: "Samoliet 9-16" i tyle, zainteresowany wiedział o co chodzi :)
Widzieli widzieli, nawet dyskutowali o tym jakieś 4 strony wcześniej i to w tym temacie :118: :121:Niby tak, ale nikt nie dał odpowiedzi dlaczego ma on oznaczenia Izraela. W oryginale jest tylko podpis o kradzieży przez Izrael. Artykuł na ww. stronie o migach na bliskim wschodzie tez nie wyjaśnia tego (o ile auto-tłumacz czegoś nie poprzestawiał bo mój rosyjski jest zakurzony)
Droga do domu mieszkańców Lärz.
http://got.pl/forum.keypublishing.co.uk/mUDJcF
http://got.pl/forum.keypublishing.co.uk/ZO89Q5
też bym tak chciał.
Taka ciekawostka - Czy widzieliście "23-cie" koło piramidy? Zwłaszcza, że pochodzą z Redzikowa, a piramida w Polsce...
http://piramidacheopsa.com/galeria/galeria.php?id=3 (http://piramidacheopsa.com/galeria/galeria.php?id=3)
Nasz w czasach świetności
http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-23UB/1056781/L/
http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-23UB/1340648/M/
Polscy technicy odpalający ex-bułgarskiego UB w USA:Uruchomić nasi potrafili, ale kto nim kołował ?
[...]Ponieważ faktycznie jest tak że jest to koherentny, dopplerowski radiolokator monoimpulsowy to jestem bardzo ciekaw jaka dokłanie metoda została zrealizowana, ale z opisu wynika iż chodzi o fazową metodą monoimpulsową formułującą w tym wypadku aż cztery listki. Jeśli pojawi się kątowy błąd śledzenia, odległości od celu do każdego z czterech głównych listków (w praktyce wiązek stożkowych, tyle że aż czterech i na szczęście nie wirujących :)) anteny będą nieznacznie się różnić. Błąd śledzenia określamy w takim razie na podstawie różnicy faz sygnałów echa odbieranych przez każdy z listków. Zespół antenowy radaru to defacto odwrócony reflektor Cassegrain'a, gdzie główny, płaski panel jest ruchomy, natomiast przeciwbieżny subreflektor jest umiejscowiony na stałe. [...]
Symulator zajmował 3 pomieszczenia, w pierwszym stała kabina to co widać na zdjęciach obok niej były pulpity instruktora gdzie zdublowane były przyrządy dalej w pomieszczeniu obok stały szafy z całą elektroniką obliczeniową oczywiście w wersjii analogowej, a w ostatnim pomieszczeniu była makieta lotniska i okolic nad którą przemieszczała się kamera z której obraz rzucany był na monitory przed kabiną także projekcja obrazu była tylko jeśli latało się w okolicach lotniska i to na małej wysokości no i oczywiście przy starcie i lądowaniu, pozatym monitory gasły i lot odbywał się tylko na przyrzady.
...Porównując loty na naszych symulatorach na PC z tym co miałem okazję przeżyć na KTS to mogę powiedzieć że są to dwie różne rzeczy, samo skupienie uwagi na locie powodowało że po dwóch godzianach miałem dość i byłem psychicznie wykończony. Pomimo tego że jak na dzisiejsze możliwości sprzęt ten był archaiczny to loty na nim sprawiały dużo frajdy. Mam też film który nagrałem przy okazji ostatniej mojej bytności jak się kiedyś zbiorę to wrzucę go na youtube. KTS 6 był w 28PLM w Redzikowie pod Słupskiem i z tego co wiem nigdzie więcej w Polsce nie było.Ręce od drąga i kciuk od trymera nie bolał? Hydraulika bez trymerowania wyrywała niemalże drążek z rąk i ten odgłos silnika za głową...wrzuć film powspominamy.
R-23 pod MiG-23S? Bardzo dziwne (może jakiś Mistrzu wyjaśni) :001:
ta historyjka wisi sobie na forum od dłuższego czasu,Qrde Janek- cudze szukacie, swego nie znacie :) .
Hello friends,
I;ve been watching this forum for a while and decided to join you folks today as I found this topic very informative and maybe you could help me out.
Coś by się z tych filmików znalazło.Płacę za przesyłkę i nośnik DVD. :) (nie ten transfer netu)
Witam!
Niestety nie mam zdjęć M ze Słupska żałuję, że nie jestem w stanie pomóc.Natomiast chciałbym zgłosić kilka uwag. Otóż owe ciekawe anteny występują na samolotach odmiany wz.1971 i M do czwartego samolotu 23 serii produkcyjnej czyli maszyn wyposażonych w pierwszy seryjny wariant radiolokatora Szafir to jest RP-23L. Według cenionego rosyjskiego autora Sergeja Morozowa te anteny były związane z pewną ideą którą chciano zrealizować w tym radarze. Mianowicie służyły one do wysyłania do pocisku sygnałów radiokorekcji w czasie gdy leciał on kierowany przez układ bezwładnościowy a więc jeszcze przed uruchomieniem głowicy naprowadzania. Korekcja ta mogła być realizowana automatycznie bądż też ręcznie przez pilota. Jednak ten wariant radaru okazał się niedopracowany i został zastąpiony jak wiemy przez RP-23D który już tej funkcji nie posiadał. Ideę tą zrealizowano dopiero później w radiolokatorze samolotu MiG-29 oraz Su-27 i pociskach R-27.
Co do powodów zmiany wyrzutni APU to ten sam autor twierdzi że przyczyną były problemy z wytrzymałością struktury w jego pierwszym wariancie. Przy odpaleniach pocisków powstawały mikropęknięcia w samym pylonie jak i węzłach mocowania zabudowanych w skrzydle. To zmusiło konstruktorów do jego przekonstruowania.
Jeśli chodzi o niemożność stosowania jednocześnie R-23R i T to powód był bardzo prozaiczny. Otóż możliwości obliczeniowe kompleksu sterowania uzbrojeniem po prostu na to nie pozwalały i co dodatkowo komplikowało sprawę blok TBS dla R-23T był cyfrowy ( tak jak TP-23 ) a ten dla R-23R analogowy. Dopiero w ML po gruntownej modernizacji AWM-23 udało się to zrealizować. Tak przynajmniej w kilku miejscach można o tym przeczytać. Pamiętajmy że te bloki nie są zamienne, jeden mieści się w lewym skrzydle drugi w prawym i w zależności od wariantu uzbrojenia jeden z luków jest po prostu pusty.
Ostatnia uwaga odnośnie zdjęcia samolotu z pomnika. W moim przekonaniu jest to wz.1971 co widać po konstrukcji dolnej części kadłuba przed wnęką podwozia przedniego. Pierwsze seryjne „bez bukwy” nie miały zamontowanego TP-23 ponieważ nie był jeszcze gotowy.
In the meantime I've conducted a further search and found another single photo made by Krzysztof Godlewski showing an MiG-23M (nr fabr. 024004602) fighter preserved as a monument and standing at the gate near the Słupsk-Rędzikowo airport (EPSK). Unfortunalety those picture posted below still doesn't show the bottom of the fuselage perfectly and hopefully the specific elements (antenna waveguides and so on) which you're interested in.Thanks for the reply. If possible try to look inside some very first Mig-23MF manuals in Polish airforce and you will find schematic diagrams, drag coeficient diagrams showing 4xR-23 missiles configuration. Is not there any possibility to contact a friend living near Slupsk who can go there and take some detailed photos of the Mig-23M?
Dzenkujem bardzo tobie for that very interesting insight, although I must admit I`ve never read that in any book or discussions on the internet. If possible could you please tell more precisely what book of Mr. Morozov claims that Sapfir-23 designers planned mid-course guidance for the SAHR RGS-23 by using those small antennas? I'm not saying that it could not possibly be true, but highly likely for midcourse guidance commands they would rather have used the Sapfir antenna dish and waveguide feeds installed inside the radar cone instead of hidding antennas deeply between intakes and fuselage.
As I said before prior to the R-23R missile launch, small waveguides installed in the APU-23M are irradiating backwards-directed receivers on the R-23R with the "cw-continual wave" signal from the KNP waveguide feed (kanal nepreryvnogo podsveta) of the Sapfir-23
Now take a look on the picture below (sorry my lame visualization), where early APU-23 is showed and note that small waveguide feed is entirely missing. So, at least that means that early APU-23 were intended to launch the R-23T missile only as indicated on Mig-23 prototype photos.
Yes, could be that those small waveguide antennas were installed on the Mig-23M etalon 1971 with the Sapfir-23L only, but I`m also sure some were later reequipped with the RP-23D as the Newark Mig-23M has the RP-23D as well, but those fuselage antennas remained. Also I agree with you that they redesigned early APUs-23 due to different structural loads, but please note this is not the thing I`m talking about here.
Regarding the Mig-23ML, both missile coupling blocks the S23ML-88 and the 23T-BS were mounted together in the right fixed wing section and it allowed to carry mix of the R-23R with R-23T. You are not correct in this matter and I can easily back up my words with the Mig-23ML weapons manual. Therefore I do not think that those restrictions which made the MiG-23M/MF not being able to carry a mix of differend versions of R-23 missiles were so prosaic. We think that those weapon system restrictions originated clearly from redesigning the Mig-23 project, from projected 4 to final 2 missiles R-23.
Nie twierdzę że tak nie było. Mam tylko pewne wątpliwości. Nie wiem na czym opierasz swoje informacje, ale według jakiejś tam części literatury te małe anteny na pocisku służyły do czegoś innego mianowicie do odbioru dodatkowego sygnału z RP-23 i do wyprowadzenia wartości przesunięcia dopplerowskiego. P Ponadto w mojej opinii wygląda to nieco dziwnie: wszystkie dane do odpalenia są przekazywane do pocisku poprzez połączenie kablowe, dlaczego więc strojenie głowicy miałoby przebiegać bezprzewodowo.My information is based on czechoslovak airforce documents, precisely from the Mig-23MF and Mig-23ML weapons, combat employment and radar S-23E, N-003E technical manuals.
Wszystkie RP-23 miały cztery podzakresy częstotliwości pracy ( w każdym egzemplarzu dokładnie te same częśtotliwości) aby samoloty wzajemnie się nie zakłócały w trakcie lotu. Przed uruchomieniem radaru pilot wybierał zakres pracy na pulpicie na prawej burcie kabiny. Czy nie było tak że głowica R-23R też pracowała na jednym z czterech podzakresów którego numer był po prostu przekazywany przed startem.Your first and last sentense is correct. Note, that pilots never operated the switch LITERA RLS (1,2,3,4) on the right instrument panel during the flight. Each Mig-23 from a formation of four aircrafts had its own LITERA RLS frequency set on the ground by radar specialists in order to prevent radar signal interference when R-23R missile launching. The switch LITERA RLS was also used during ground testing of the missile RGS-23 with the KNP tansmitter, a procedure called harmonization.
Trudno mi uwierzyć w to że, w wz.71 i wczesnych M zrezygnowano z użycia R-23R tylko dlatego że po prototypach pozostała wyrzutnia o konstrukcji bez antenek strojenia. Trzeba przyznac że byłby to bardzo banalny powód.
Morozow pisze o tym w książce wydawnictwa Exprint "Istriebitiel MiG-23". Według niego miało to wyglądać następująco: radiolokator podświetlał cel dla wystrzelonego pocisku natomiast termonamiernik śledził jego lot i w przypadku gdyby cel znacząco zmienił swoje położenie to za pomocą dodatkowego kanału miały być przekazywane sygnały korekcji trajektorii lotu pocisku.You are right, Morozov in his book "Istrebitel Mig-23" is writting something about planned mid-course guidance by interleaving radar with Infra-red channel, but nothing convincing enough to state that those small fuselage antennas found on early Mig-23 type 71 and M versions were there due to this reason. That's only your interpretation! Anyway, Mr. Morozov could be messing that up as well, it seems that he`s not gathered enough information about the mid-course guidance project to write down more than two sentences at all.
Jestem przekonany że fakt że egzemplarz z Newark ma radiolokator RP-23D nie świadczy o tym że te anteny miały coś wspólnego z tym wariantem radaru. Rosjanie intensywnie modernizowali wczesne modele 23 i jest bardzo prawdopodobne że ten samolot zaczął służbę z RP-23L. W trakcie wymiany radaru mogli uznać że nakład pracy związany z usunięciem anten jest zbyt duzy w stosunku do korzyści. Za twierdzeniem, że te anteny nie mają nic wspólnego z RP-23D przemawia dodatkowo fakt, że na zdecydowanej większośći samolotów z tym radarem po prostu ich nie ma. Tak w ogóle czy Wasz M nie jest przebudowanym egzemplarzem jakiegoś prototypu bo tylko to tłumaczyłoby obecność tych wycięć na usterzenie pocisku.Surely, I can't say that the fuselage antennas were directly connected to the RP-23D radar installed on the Newark Mig-23M. The fuselage antennas "might or might not work" even with the RP-23L, but we are pretty certain what they should have been used for, because later on when early APUs-23 were modified to the APU-23M, small waveguide antennas reappeared there again.
Tutaj faktycznie poszedłem za daleko. Sprawdziłem, dla obydwu bloków połączeń jest ten sam luk w prawym skrzydle. Problem polega na tym że system uzbrojenia ML znacznie się różni od tego z M/MF. Informację o tym że nie można było stosować mixa R-23R i R-23T z powodu ograniczeń możliwości obliczeniowych systemu uzbrojenia mam z publikacji o MiG-23 z serii "Biblioteka Magazynu Lotnictwo". Natomiast skąd ta informacja u autorów tego wydawnictwa trudno mi powiedzeć. Tutaj także przydałaby się instrukcja.Correct, there are many differencies between the MF and ML weapon systems. At least you see that some information inside the Polish publication about the Mig-23 should be taken with a grain of salt. Not to mention that Polish airforce operated only one type the Mig-23MF, whereas our airforce former Czechoslovak AF both the Mig-23MF and the ML.
Na koniec pytanie gdzie na Ukrainie stoi ten pomnik z tym wczesnym 23?.Look at www.aviamonuments.ru, find Limanskoe Mig-23M
Witam ponownie!
Ale do sedna. Istnieje jednak na rysunku na przednim opływie belki drugi falowód który pozwoliłem sobie zakreślić i oznaczyć na czerwono jako 1). Moim zdaniem jest wysoce prawdopodobne iż jest to element falowodowy o którym wspomina mrdetonator. Co interesujące w publikacji którą posiadam nie jest on w ogóle opisany (sic!) ani oznaczony na schemacie. Na APU-23M występuje on tylko z jednej strony, jak widać na zdjęciach udostępnionych dzięki uprzejmości mrdetonatora, natomiast w belce APU-23M-1 coś tam poprawiono i ta ma jeszcze drugi taki element z drugiej strony no ale to już powiedzmy taki smaczek.
Jeśli chodzi o silniki to sporo informacji można znaleźć ale niestety w języku czeskim:
R-27F2M-300 (http://www.mzak.cz/motory/r-27/)
R-29-300 (http://www.mzak.cz/motory/r-29/)
R-35-300 (http://www.mzak.cz/motory/r-35/)
R-29B-300 (http://www.mzak.cz/motory/r-29b/)
Kolega mrdetonator wspomniał o posiadaniu instrukcji do radarów do MF i ML. Może by się pokusił o jakieś opisy z nieco większą ilością danych niż podana zazwyczaj w literaturze plus upragnione rysuneczki z instrukcji z wymiarami, schematami etc.,etc.Six years ago I made the S-23E, N-003 information available on several forums, if you`re interested I can repost it here.
Dzięki za linki sporo ciekawych informacji, chociaż muszę przyznać że mojego apetytu to nie wyczerpuje :021:
Przy okazji dla tych co twierdzą że MiG-23 jest niemrawy, czeska ML na RIAT'94:
http://www.youtube.com/watch?v=Z57oMS-tydk (http://www.youtube.com/watch?v=Z57oMS-tydk)
oraz podobne wyczyny gdzieś w Czechach:
http://www.youtube.com/watch?v=1ZpvnRib6jY (http://www.youtube.com/watch?v=1ZpvnRib6jY)
[...] Anyway, you wondered about the second waveguide antenna installed in the APU-23M-1? This missile pylon was installed on some Czechoslovak Mig-23ML, exactly the latest batch we got in 1983 from the USSR with b/n 4641,4644,4645,4850,4855,4857,4860, whereas the rest meaning all Mig-23MF and the first batch of the Mig-23ML had the APU-23M-1-E instead. The APU-23M-1 was widely used with the Mig-23MLD all around the world and Soviet specials Mig-23P as well as their ML. Old Soviet VVS Migs-23M/MF always carried the old APU-23M with one waveguide installed. So, what functionality added the second waveguide in the APU-23M-1? Without any doubt the R-24R, what can be proved by numerous photos on the internet. Another interesting modification is the location of those backwards-directed receivers on the R-23R vs R-24R !! Check the pictures below, one is from Hungarian Mig-23MF with R-23R, the second one is from Ukrainian Mig-23MLD with R-24R.
Hi Gents, are you serious? None of you is having detail photos of the Slupsk Mig-23M?
Six years ago I made the S-23E, N-003 information available on several forums, if you`re interested I can repost it here.
Dzięki za uzupełnienie nt. APU-23M-1 i drugiego elementu falowodowego na tej belce. Nawet przez chwilę mi przeszło na myśl czy nie ma to przypadkiem czegoś wspólnego z użytkowaniem kpr R-24R. Czy to mogłoby oznaczać że na uzbrojeniu MiGów-23ML lotnictwa wojskowego Czechosłowacji (później Czech) była między innymi partia pocisków R-24R?We never bought the R-24 missile, this is a fact. There are no documents, nor manuals about the Mig-23ML stating the R-24 missile, nevertheless each Czechoslovak Mig-23ML aircraft logbook is saying izdelie 23-12A. Czechoslovakia got all the MLA standard including the radar N-003E (Sapfir-23MLA) with ASP-17ML gunsight, though the last batch of ML aircrafts(same batch as Bulgarian 23-12A) were a bit different, probably modified from the factory to handle the R-24 from the beginning. This is nothing unusual if later aircraft batches are different, but I doubt that people in the airforce even realized that the latest Mig-23ML were R-24 capable. Regarding 23-12A with the R-24 in the LSK/LV, I hope my friend Crossiathh will write something about it.
Pamiętam że swego czasu upubliczniłeś również fragment czeskiej instrukcji w której o ile się nie przewidziałem mowa była o stacji radiolokacyjnej (RLS) S-23MLA (sic!). Czy było możliwe że lotnictwo wojskowe Czechosłowacji tak naprawdę wśród MiGów-23ML otrzymało również egzemplarze wersji którą możnaby było w zasadzie określić jako MiG-23MLA (Izd. 23-12A)? Cała układanka miałaby wówczas coraz większy sens i zapewne można się też domyślać że one także miały belki APU-23M-1, wobec faktu że była szeroko stosowana również przez inne wersje vide. stosowane w WWS MiG-23P (Izd. 23-16) oraz MiG-23MLD (Izd. 23-18).
Podobno NRD (DDR) otrzymało również nieco egzemplarzy Izd. 23-12A a wraz z nimi partię pocisków R-24R.
Osobiście mi się również wydaje niemożliwością żeby nie było dostępnej większej ilości zdjęć pomnika ex-radzieckiego MiGa-23M w Słupsku, niestety jednak dotychczasowe moje poszukiwania nie dały żadnych większych rezultatów. Niestety nie ma mnie też tam na miejscu żeby zrobić takowe przy najbliższej okazji :008:
Być może jednak się znajdzie w swoim czasie ktoś ze Słupska kto byłby w stanie zrobić lub jest w posiadaniu takich zdjęć.
Najprawdopodobniej miałem już okazję to przeczytać jakiś czas temu ale nie miałbym nic przeciwko jakbyś ten tekst tutaj zamieścił :001: Zapraszam!
Początkowo ,w arsenale polskich 23 nie było pocisków R-60.Dlaczego ? Podobno system uzbrojenia nie był do nich przystosowany,i dopiero lekcja w dalekiej bliskowschodniej dolinie uswiadomiła rosjanom ze musza zwolnic R-60 na eksport.Bo potencjał R-3S jak i R-3R ł dawno juz uległ wyczerpaniu. :020:Absolutely correct, bulletin nr. 059042522-A made it possible to use R-60 on the Mig-23MF in Czechoslovakia. Happened in 1982...
Zresztą równiez nasze Mig-21Bis nie mogły przenosić tego pocisku,tak do 1982.
Dotyczyło to równiez Czeskich 23MF.
Pomnik z innej stronyThanks, is there any chance to contact a friend over there, so he could make better detail photos?
Niestety ,system kierowania ogniem oraz radar S-23E zmodernizowano/przystosowano do użycia R-60 dopiero w roku 1986 !!!The bulletin 059042522-A is a full integration into the RLS S-23E and SUV, below is a list of components needed for control and launch the R-60 from the Mig-23MF. Do you have any further details on that SUV, S-23E upgrade you are talking about or a list of bulletins performed on the Mig-23MF in Poland?
We never bought the R-24 missile, this is a fact. There are no documents, nor manuals about the Mig-23ML stating the R-24 missile, nevertheless each Czechoslovak Mig-23ML aircraft logbook is saying izdelie 23-12A. Czechoslovakia got all the MLA standard including the radar N-003E (Sapfir-23MLA) with ASP-17ML gunsight, though the last batch of ML aircrafts(same batch as Bulgarian 23-12A) were a bit different, probably modified from the factory to handle the R-24 from the beginning. This is nothing unusual if later aircraft batches are different, but I doubt that people in the airforce even realized that the latest Mig-23ML were R-24 capable. Regarding 23-12A with the R-24 in the LSK/LV, I hope my friend Crossiathh will write something about it.
Czy nie wymagałoby to przy okazji w waszych MiG-23ML Izd. 23-12A jakiegoś przeprogramowania/modyfikacji pokładowego systemu kontroli uzbrojenia na tych maszynach (SUW / SUO)? Tudzież dodania innych bloków funkcjonalnych (na modłę 23T-BS czy też RBS tyle że dostosowanych do współpracy z R-24R)? Bo jak się domyślam to tak "normalnie" to SUW mógł poprawnie rozpoznać tylko starszą rakietę R-23R? Chętnie dowiedziałbym się czegoś nt. jak wyglądała taka integracja R-24R z wyposażeniem pokładowym i SUW samolotu Izd. 23-12A i mam cichą nadzieję że twój kolega Crossiathh mógłby coś wiedzieć na ten temat :001:Yes, you`re correct. I assume that the latest Mig-23MLA batch was delivered with modified BAR, BUR, BPR, RBS and other blocks preparing R-24R/T missiles for launch. Unfortunately, I have no proof for that, as I do not have last batch Mig-23MLA documentation at hand. I was asking exact the same thing a former Mig-23ML weapon technician recently, but he apologized that its been a long time ago and he honestly doesnt remember such details at all.
Chętnie dowiedziałbym się czegoś nt. jak wyglądała taka integracja R-24R z wyposażeniem pokładowym i SUW samolotu Izd. 23-12A i mam cichą nadzieję że twój kolega Crossiathh mógłby coś wiedzieć na ten temat :001:Hopefully he will join soon and answers by himself. Yes, would be interesting to know whether he has any documents/manuals about integration of the R-24 to German MLA. :004:
I`ve one question regarding new Polish book about the Mig-23MF. This book mentions that in mid 70ies Polish AF rejected offers to deliver the Mig-23MS even if Soviets already had the Mig-23M. I was surprised to hear for the first time that Soviets offered MS to Warsaw pact members at all...any comments :011:
http://stratusbooks.com.pl/str/books_pdf/117.pdf (http://stratusbooks.com.pl/str/books_pdf/117.pdf)Do tego jest wkładka w języku polskim http://stratusbooks.com.pl/str/books.php?book_id=117 (http://stratusbooks.com.pl/str/books.php?book_id=117)
Osobiście mi się również wydaje niemożliwością żeby nie było dostępnej większej ilości zdjęć pomnika ex-radzieckiego MiGa-23M w Słupsku, niestety jednak dotychczasowe moje poszukiwania nie dały żadnych większych rezultatów. Niestety nie ma mnie też tam na miejscu żeby zrobić takowe przy najbliższej okazji :008:
Być może jednak się znajdzie w swoim czasie ktoś ze Słupska kto byłby w stanie zrobić lub jest w posiadaniu takich zdjęć.
Podejmuję się tego zadania :003: ale kilka dni to potrwa.Powodzenia, acz może być mała trudność. Pomnik stoi nadal na terenie wojska (widać go z bramy) i miły pan odesłał mnie niedawno z bramy :) . Nie miałem czasu z nim długo dyskutować więc odpuściłem. Jak się Tobie nie uda spróbuje za jakiś czas ponownie
Znalazłem fotki o których można bez najmniejszych wątpliwości powiedzieć,że przedstawiają kabinę MiG-23P. Swiadczy o tym ten ciekawy panel układu wymiany informacji w miejscu standartowego panelu ARL-SML:Found those photos long time ago, yes it is the Mig-23P, but an early built one. It has still the same Sapfir-23ML panels as could be found on Czechoslovak Mig-23ML(N-003E radar). Soviet Mig-23P were firstly fitted with the Sapfir-23P a similar radar set to the Mig-23ML, but later on refitted with newer N-006 radar. I would like to see cockpits of late serie Mig-23P, no luck so far. Guys, anyone having hi-res photos of soviet Mig-23MLD?
Znalazłem w swoich fotkach zbliżenie na panel 5Y15K czyli układu wymiany informacji w P:YOu right, very early built Mig-23P had ASP-23D gunsight instead, this one is having newer ASP-17ML. Perhaps gunsight was upgraded sooner than the radar N-006. I think the N-006 radar had control panels similar to the N-008 found on Mig-23MLD. Guys, I`m looking for hi-res cockpit pictures of the Mig-23MLD, could you help?
Jeżeli kabina P której zdjęcia zamieściłem należy do wczesnych serii, to musiały być jeszcze jakieś inne warianty ponieważ niegdyś w białoruskim Aeroplanie na temat MIG-23 były fotki kabiny podpisane jako P i tam był ASP-23D. Chyba że były błędnie podpisane.
Interesuje mnie symbolika generowana przez ASP-17ML oraz jego wnętrzności. Od lat nurtuje mnie pytanie co ma wspólnego rodzina celowników ASP-17 znana z samolotów myśliwsko - bombowych z ASP-17ML? Wszak bliżej mu do ASP-23D.Hello,
Trzeba zaznaczyć że ASP-17ML też występuje w przynajmniej trzech podwariantach. Na samolotach eksportowych i wariantu P ma on prawie zawsze dodatkową listwę z komendami jednorazowymi. W MiG-23MLD można spotkać dwa rodzaje bez owej listwy ( co mogłoby oznaczać że te symbole wyświetlane są na reflektorze ) ale różniące się ilością pozycji przełącznika na przedniej płycie pod tym małym daszkiem. I jeszcze coś na koniec. Ponoć istnieje jeszcze wariant ASP-23P, ale podejrzewam że nawet jeśli to prawda to tylko literologia i jest on tożsamy z ASP-23ML.The symbol indicator showing the LAZUR datalink one-way commands could be mounted on the top of the ASP-17ML/23D gunsight assembly simply denoting the aircraft was operating in the Air Defence system(PVO). The designation ASP-23ML was probably originated from the fact that the gunsight ASP-23D was installed on early built Mig-23ML. That is exactly the last cockpit Mig-23 photo you`ve posted.
I co z zdjęciami M-ki z Redzikowa.I am waiting for them as well, it is a pitty that it takes so long to access the aircraft.... :015:
Jakiś konkurs z nagrodami by się przydało ogłosić ? :)
The symbol indicator showing the LAZUR datalink one-way commands could be mounted on the top of the ASP-17ML/23D gunsight assembly simply denoting the aircraft was operating in the Air Defence system(PVO). The designation ASP-23ML was probably originated from the fact that the gunsight ASP-23D was installed on early built Mig-23ML. That is exactly the last cockpit Mig-23 photo you`ve posted.
Czy to by oznaczało że samoloty należące do WWS mimo posiadania radiolonii Lazur nie mogły być naprowadzane przyrządowo?Of course I`m not saying that. The ARL-SM datalink worked with another cockpit instruments like the VDI-30, UISM-1, NPP and the KPP, so the pilot was able to fly according to the GCI even without the one-way command table indicator. The table indicator was there to pass commands transmitted through the ARL-SM to the pilot to handle the weapon system, they light up in the right time during the intercept, but to be honest I`m not sure whether I`ve seen a Mig-23MF/ML cockpit without the table command indicator. Its a very similar to the IPL indicator on the Mig-21.
Napisz ,co oznaczaja pozycje przełacznika M i NM . Czemu górna połowka z symboliką NZ -Rucz-N.SIL jest w kolorze białym,a dolna khaki z OB-RUCZ-TB ?The switch M-NM means "maneuverable" and "non-maneuverable" targets and it is used with the "PZ" firring mode only. The white/khaki color should differentiate between control panel bombing and firring modes.
(http://deton.lietadla.com/28-105/asp-17mlc.jpg)
Description of the ASP-17ML SEI symbols shown above is following.
1. Indication of active "AP" and passive jamming "PP"
2. Command "Otvorot"
3. Range to target scale
4. Range to target scale indication, changes with targeting mode selected
5. Indication of "Zachvat" with RLZ "A" or the IRST TP-26Sh1 "TP"
6. Altitude scale indication, changes with targeting mode selected
7. Altitude scale
8. Artificial horizon line
9. Display crosshair
10. Indication of "kurs - K" and "glissada - G"
11. Missile readiness indication
12. Indication of the antenna location during missile launch
13. Manual guidance indication
14. Instrument guidance indication
15. Actual (running) range to target
16. IRST target selection brackets
17. Actual flight altitude
18. IFF indicator SRZO/SRO-2M
19. Target indicator
20. Actual antenna scanning lines
21. Command "PR - Pusk Rozreshen"
22. Indication of max. and min. range for missile launch
23. Radar antenna target selection brackets
Dzięki foxbat. Te fikuśne bombki to zapewne Czechosłowacki wyrób. Macie coś więcej na ich temat?
Jeżeli pamięć mnie nie myli są to CP-100, czyli cele powietrzne dla rakiet z TGS w dodatku polskiej produkcji.
Ubranka i maseczki ZSRR i Rosji widać tutaj (http://www.redpilot.com/museum/helmets/zsh/zsh5a.html)
Tak jest na MiG-29
"- na wysokościach nie większych niż 12 000 m. - ZSz-5A z KM-34(D), ZSz-7A z KM-35(KM-34D) bez WUK;
- na wysokościach nie większych niż 16 000 m. ZSz-5A z KM-34 i WUK (WKK-15)
- na wysokościach nie większych niż 20 000 m. ZSz-5A z KM-34D - WUK (WKK-15) lub ZSz-7A z KM-35 i WUK (WKK-15)."
A jest tak:
- do 12 000 - ZSz-5A i KM-35;
- powyżej 12 000 m. ZSz-5A, KM-35 i WUK.
fotografia ppłk. G. ZajcaNo skóra, fura i komóra.
... widać że jest to S.Nie jest. To produkowany równolegle do S samolot ze stacją S-23. Oznaczony po prostu MiG-23. Poniżej dokumentacja do 23-11 z S-23:
Pomijam fakt ,ze w tabelach numer burtowy jest błędnie oznaczony jako "145" zaś nr seryjny jest z końcówką ...148.Błąd to czy faktycznie miał pierwotnie inny numer burtowy?Nie bardzo rozumiem. Wszędzie podawany jest n/b 148 jako seryjny 0390217148 np. za Polskie Skrzydła nr 10, wyd. Stratus.
Na http://www.airfighters.com znalazłem coś takiego:
http://www.airfighters.com/photo_42590.jpg
Z uwagi, że ja "no spik inglisz" z opisu domyśliłem się, że ten MiG-23 "23" rozbił się w 1983 koło lotniska Centralnaja Ugłowaja [...]
Libijski MiG-23 zestrzelony przez islamistówhttp://www.defence24.pl/305021,libijski-mig-23-zestrzelony-przez-islamistow (http://www.defence24.pl/305021,libijski-mig-23-zestrzelony-przez-islamistow)
Miesiąc temu Natinal Museum of the USAF w Wright-Patterson (niedaleko Daytona) wzbogaciło się o bardzo ciekawy eksponat z jeszcze ciekawszą historią. Mianowicie jedyny ocalały ex-egipski MiG-23MS
Już przy pierwszych pobieżnych oględzinach widać parę ciekawych rzeczy np. potwierdza się, że ta wersja nie mogła używać R-3R.......
Co ciekawe, w MiGu-23M/MF, przy zastosowaniu na wyrzutni podkadłubowej pocisku IR krótkiego zasięgu R-13M również trzeba było sie liczyć z tym niekorzystnym zjawiskiem. I choć technicznie było możliwe takie podwieszenie, to po kilku wypadkach zaprzestano praktyki przenoszenia tej rakiety na węzłach podkadłubowych w 23cich. Nasz 28 PLM o ile mi wiadomo utracił 5 maja 1984 (nomen omen, w dniu moich urodzin lol) w wyniku pompażu silnika będącego następstwem odpalenia R-13stki (i dostania się tym samym do wlotu powietrza znacznych ilości dymu) co najmniej jeden egzemplarz MiGa-23MF (niestety nie pamiętam nr bocznego).. Silnik zgasł na 6 tyś po odpaleniu R-13 nad Wickiem, lecial lotem szybowym 5 minut, po czym pilot katapultował się na 700m. Samolot spadł kolo domku dróżnika koło Sycewic. Co ciekawe, z mapy wynika, że samolot przeleciał lotem ślizgowym około 20km.What was the experience with the Polish MiG-23MF and the R-13M?