Autor Wątek: eCockpit F-16  (Przeczytany 151832 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #255 dnia: Stycznia 14, 2009, 15:44:54 »
Witam,
rozpocząłem następny etap budowy kokpitu F16.Równolegle będę realizował lewą stronę kokpitu oraz robił testy programów realizujących MFD oraz CP przy pomocy MFD Extractor oraz FalconGauges.Aby to zrealizować muszę kupić nowy PC.KosiMazaki pomógł mi w konfiguracji nowego PC,dzięki za pomoc.
Teraz analizuję panel Landing Gear na podstawie http://www.xflight.de/
Jest tam przełącznik LG nazwany 2-way handle,który realizuje Landing Gear Up (Shift+G) oraz  Landing Gear Down (Alt+G).Jest też przycisk (button żółty kolor) nazwany DN LOCK REL.
Chcę to zrealizować naśladując inne rozwiązania z viperpits.Na zdjęciach jest przedstawione jedno z rozwiązań LG.
Mam pytania:
-czy przycisk DN LOCK REL jest zaimplementowany w AF lub OF,jeśli tak to czy blokuje przełącznik LG?
-na zdjęciu LG widać na dźwigni mały przycisk,co on robi?
-w skrajnych położeniach dźwigni LG są włączniki myślę,że te dwa włączniki realizują przełącznik typu toggle switch?




Proszę o pomoc i pozdrawiam
vito_zm

BigMac

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #256 dnia: Stycznia 14, 2009, 18:04:43 »
Cytuj
-czy przycisk DN LOCK REL jest zaimplementowany w AF lub OF,jeśli tak to czy blokuje przełącznik LG?

Wątpię

Cytuj
-w skrajnych położeniach dźwigni LG są włączniki myślę,że te dwa włączniki realizują przełącznik typu toggle switch?

Raczej to dwa osobne przyciski: jeden przypisuje się pod Shift-G, drugi pod Alt-G

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #257 dnia: Stycznia 14, 2009, 19:11:27 »
Znalazłem coś takiego.
Landing Gear Handle Down Permission Button
Cytuj
The LG handle down permission button unlocks the
handle electrically to permit movement to the DN
position. The button energizes an electrical solenoid
which releases the spring-actuated handle lock. The
button must be depressed before downward force is
applied to the LG handle. The electrical solenoid will
not unlock the handle while any appreciable down-
ward force is applied.
Landing Gear Handle Downlock Release Button
Cytuj
The DN LOCK REL button, when depressed, me-
chanically unlocks the spring-actuated handle lock
if the electrical solenoid should fail or not be
powered. It overrides all electrical LG control sig-
nals. Depressing this button and raise the LG
handle on the ground will retract the LG. The
downlock release button will not unlock the LG
handle while any appreciable downward force is
applied.
Zauważyłem,że pitbuilders budują specjalne urządzenia mechaniczno-elektryczne,które działają tak jak opisano powyżej.Tzn.jeśli naciśniemy przycisk na dźwigni to ją odblokowujemy i możemy ją przesunąć.
 Mam jeszcze niejasność jeśli chodzi o DN LOCK REL button.
BigMac możesz mi wyjaśnić kiedy go stosować?
Przy okazji jeszcze jedno pytanie dotyczące "przełącznika" Alt Gear Down (Shif+Ctrl+Alt+G).Kiedy go stosujemy,w przypadku awarii?

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #258 dnia: Stycznia 14, 2009, 22:20:59 »
Na zdjęciach są przedstawione dwa rozwiązania LG.W obu rozwiązaniach jest zastosowany elektromagnes.Możemy przesunąć dźwignię tylko w przypadku gdy naciskamy na przycisk (biały kolor).

W symulatorze mamy zaimplementowane tylko dwa przyciski,które wykrywają skrajne położenie dźwigni.Pozostałe dwa kolor żółty oraz biały nie maja nic współnego z symulatorem,ale są związane z blokowaniem dźwigni.Tak myślę,ale mogę się mylić.Co o tym myślicie?

BigMac

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #259 dnia: Stycznia 15, 2009, 14:37:51 »
Wydaje mi się, że masz rację. W prawdziwym F-16 dźwignia jest blokowana, żeby jej nie przełączyć przypadkiem, ale w Falconie 4 nie ma dodatkowych blokad. Są tylko guziki gear up i gear down.

Biały guzik musi być wciśnięty żeby elektrycznie odblokować dźwignię z położenia UP (podwozie wciągnięte) i umożliwić przerzucenie jej na DN. Z tekstu nie wynika, czy trzeba to też wciskać przy wciąganiu podwozia - zakładam że nie.

Żółty guzik to mechaniczny override białego guzika - kiedy elektryczne odblokowanie nie zadziała. Ponadto można dzięki temu wciągnąć podwozie kiedy samolot stoi na ziemi (pewnie przydatne przy jakichś obsługach technicznych).

W obu przypadkach należy najpierw wcisnąć odpowiedni przycisk i dopiero potem zadziałać siłą na dźwignię podwozia.

Żadna z tych funkcji nie jest odzwierciedlona w AF ani żadnej innej wersji Falcona.

Alt Gear Down używamy w przypadku awarii np. hydrauliki (kilka razy mi to uratowało skórę ;) )

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #260 dnia: Stycznia 15, 2009, 17:39:06 »
BigMac,dzięki za wyjaśnienia.

Ambrzyk

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #261 dnia: Stycznia 18, 2009, 23:28:13 »
W każdym współczesnym samolocie jest dodatkowy przełącznik o nazwie WOW (Weight on Wheels). Znajduje się on w instalacji podwozia i często nie na jednej, ale na kilku goleniach. On zapobiega schowaniu podwozia na samolocie, który stoi na ziemi i działa w sposób automatyczny (ma wiele innych zadań jak wyłączenie radaru, umożliwienie włączenia spoilerów itp.). Wątpię więc, żeby omawiany wyżej przycisk zdołał odblokować dźwignię w przypadku, gdy WOW jest obciążony.

W trakcie obsługi, jeżeli samolot wymaga schowania podwozia, to trzeba go zawsze podnieść na podnośnikach. Nie ma sensu chować podwozie w sytuacji, gdyby samolot nie był na podnośnikach.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #262 dnia: Stycznia 19, 2009, 07:32:36 »
Cytuj
Alt Gear Down używamy w przypadku awarii np. hydrauliki (kilka razy mi to uratowało skórę
Wydaje się,że to wyjaśnienie ma sens,tzn. wypuszczenie podwozia w przypadku awarii.
Cytuj
W trakcie obsługi, jeżeli samolot wymaga schowania podwozia, to trzeba go zawsze podnieść na podnośnikach. Nie ma sensu chować podwozie w sytuacji, gdyby samolot nie był na podnośnikach
Może funkcja chowania podwozia Rerset Alt Gear to umożliwia?Wydaje się,że ma to sens.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2009, 07:38:23 wysłana przez vito_zm »

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #263 dnia: Stycznia 19, 2009, 08:50:29 »
Wydaje mi się że Reset Alt Gear służy do czego innego.

Po otwarciu podwozia za pomocą tej dźwigni awaryjnej, nie jesteśmy w stanie go schować. Wydaje mi się że funkcja Reset Alt Gear, przywraca nam możliwość sterowania mechanizmem chowającym/wysuwającym podwozie.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #264 dnia: Stycznia 22, 2009, 14:41:25 »
Sprawdziłem działanie Alt Landing Gear oraz Reset Alt Gear.Tak jak powiedziano w przypadku awarii można wypuścić podwozie używając "dźwignię",która uruchamia Alt Landing Gear.Po wypuszczeniu podwozia za pomocą tej "dźwigni" możliwe jest jego schowanie po uruchomieniu funkcji Reset Alt Gear (Alt+G) a następnie funkcji Landing Gear (G) lub Landing Gear Up (Shift+G).Jeśli użyliśmy alternatywnego sposobu wypuszczenia podwozia ze względu na awarię hydrauliki to nie ma możliwości jego schowania.I tutaj mam pytanie,kiedy należy stosować funkcję Reset Alt Gear (Alt+G)?
Drugie pytanie dotyczy przełącznika Lights Landing.Wg.opisu http://www.xflight.de/ ma on 3 pozycje (Lights Landing,Off oraz Taxi).Nie potrafię znaleźć w pliku cockpitsbuilders funkcji Taxi.

Ambrzyk

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #265 dnia: Stycznia 23, 2009, 06:37:56 »
Nie bardzo rozumiem pytania z pierwszego akapitu? Mam wrażenie, że odpowiedziałeś na te pytanie w pierwszej części tego samego akapitu.

Na drugie pytanie odpowiedź to: po prostu tego nie ma w Falconie. W rzeczywistości taxi od landing light różni się jak światła przednie postojowe od mijania w samochodach. Na Twoim miejscu zrobiłbym, żeby bez względu czy przełącznik jest na taxi, czy na landing light, żeby świeciły światła.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #266 dnia: Lutego 03, 2009, 13:01:47 »
Postanowiłem w pierwszej kolejności kontynuować prace projektowe związane z kokpitem.Dopiero po ich zakończeniu kupię nowy pc i zacznę test z MFD i FalconGauges.Nie jestem w stanie robić paru rzeczy na raz,dlatego zakup pc odłożyłem na później.W chwili obecnej zaprojektowałem kartę,która realizuje wyświetlanie na 9 LED tzw. speed brake.Program SIOC oraz FAST umożliwia przechwycenie speed brake w postaci kodu BCD,który można wyświetlić na 7-seg.LED w postaci liczby z zakresu 0 do 100% w zależności od położenia hamulców aerodynamicznych.Można to wyświetlić na trzech 7-seg.LED.Ja podzieliłem zakres 0 do 100% na 9 podzakresów i przy pomocy układów logicznych steruję 9 LED.To rozwiązanie jest podobne do tego w symulatorze.Na załączonym zdjęciu widać realizację tego pomysłu.


BigMac

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #267 dnia: Lutego 03, 2009, 17:35:32 »
Sprytne :)

Gładki

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #268 dnia: Lutego 03, 2009, 18:22:45 »
Mam kilka pytań.
1. Ilu bitowy jest ten kod BCD?
2. Do twojej płytki przesłany jest szeregowo, czy równolegle?
3. Te układy logiczne, to CMOS lub TTL?
4. Ile kosztowało Cię zrobienie tej płytki?
5. Umiesz projektować, pisać programy i programować mikroprocesory/układy FPLA/CPLD?

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #269 dnia: Lutego 03, 2009, 23:16:22 »
Witam,
ja korzystam z rozwiązań OpenCockpits,ale układy robię pod swoje potrzeby.Karty OpenCockpits komunikują się z pc przez USB lub LPT.Ja wybrałem (z różnych powodów)LPT.Cały system sterowania jest oparty na cyklicznym przepytywaniu wejść oraz wystawianiu informacji.W przypadku LPT informacja wystawiana do kart jest szeregowo po jednym bicie. Płyta główna tzw.Master dekoduje sygnały do pozostałych kart.Do jednej płyty Master można podłączyć 4 karty tzw.display.Ja projektuję te karty pod swoje potrzeby w tym przypadku realizuję wyświetlanie za pomocą 9 LED położenie hamulców aerodynamicznych.Tyle informacji ogólnych,teraz odpowiedzi na pytania
1.Kod BCD jest 4 bitowy.Zakres działania hamulców jest od 0 do 100 (w procentach).Czyli potrzeba przesłać jedności (4 bity),dziesiątki (4 bity) oraz jeden bit setki.
2.Na poziomie karty display informacja jest przesyłana równolegle po 4 bitach.
3.Stosuję układy CMOS jeśli brak w sklepie to LS.
4.Cena płytki to elementy,druk uniwersalny to 8 zł.Nie liczyłem,ale chyba poniżej 60 zł.
5.Parę lat temu projektowalem układy PLD dużej skali integracji,obecnie stosuję układy katalogowe.
Aby układ był minimalny trzeba zastosować minimalizację funkcji wyjściowych.Trzeba zamienić jedności,dziesiątki oraz setkę w kodzie BCD na funkcję 9 bitową sterującą 9 LED.U mnie zapalają się kolejno od lewej do prawej strony diody w kolejnych wierszach gdy otwieramy hamulce i odwrotnie gdy zamykamy.
Na koniec jedna uwaga.Zaprojektowanie takich kart nie jest łatwe,potrzebna jest pewna wiedza z dziedziny elektroniki.Myślę,że odpowiedziałem na zadane pytania.