Autor Wątek: eCockpit F-16  (Przeczytany 151430 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #45 dnia: Stycznia 31, 2008, 12:28:39 »
Witam,chciałbym napisać parę słów na temat OpenCockpits.Jest to jedna z niewielu firm,które udostępniają pełną dokumentację oraz programy wynikowe do programowania kontrolerów.Na podstawie dokumentacji można wykonać płytę i zaprogramować kontrolery.Można także kupić u nich karty w 3 opcjach,które różnią się ceną.Karta uruchomiona,kit do montażu lub samą płytę pcb.Jeżeli sami wykonamy kartę i ją uruchomimy to możemy zyskać na cenie w zależności od karty do 70% (w przybliżeniu).Wiąże się to z ryzykiem popełnienia błędów.Firma wypuszcza na rynek co jakiś czas nowe karty oraz modernizuje stare.Rozwiązania hardware są ciekawe i stosunkowo proste.Ciekawe jest to,że używają także układy scalone serii T o zwiększonej obciążalności,które już wyszły z użycia.Można je zastąpić układami HCT.Oprogramowanie jest ciekawe,ale na ten temat nie chcę się wypowiadać,ponieważ dopiero je poznaję.Rozwiązania OpenCockpits są ukierunkowane na FS,ale można je stosować do Lockon oraz Falcon stosując dodatkowe oprogramowanie.Lockon jest wspomagany o ile pamiętam programem "Lua" (zauważyłem na forum,że są nawet książki na ten temat).Falcon wspomaga program FAST,który pojawił się na forum 2 lata temu i jest free.Firma jest popularna sądząc po liczbie wątków na ich forum.Tyle moich wstępnych uwag
pozdrawiam

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #46 dnia: Lutego 11, 2008, 21:26:28 »
Chcę kontynuować temat kart OpenCockpits,ponieważ mają bardzo duże możliwości.Postaram się w kolejnych post przybliżyć ich możliwości i zastosowania.Myślę,że te karty mogą być rozwinięciem projektu MJoy,który ma duże ograniczenia.Jeżeli wykonamy sami płyty oraz montaż to cena tych kart jest bardzo mała.Ja wykonałem i uruchomiłem prototypy dwóch podstawowych kart Master oraz Display I na druku uniwersalnym.Myślę,że można wykonać samemu druk (pcb) i montaż.Uruchomienie byłoby bardzo proste ponieważ dla tych kart nie potrzeba programować kości.Istnieje możliwość wykonania wersji Display II z kontrolerem pic,ale celowo wybrałem wersję I aby uniknąć zakupu lub wykonania samemu programatora.Podam teraz ceny płyty Master,aby porównać czy opłaci się wykonać samemu druk i montaż.Można tę kartę kupić w OpenCockpits w 3 wersjach:pełna wersja 56 EUR,kit do montażu 26 EUR oraz sama płyta pcb 14 EUR.Chcę zaznaczyć,że OpenCockpits udostępnia pełną dokumentację pod warunkiem,że nie ma zastosowania komercyjnego.Można na wymienioną płytę pobrać pliki Gerber.Ponieważ nie projektowałem pcb oraz ich nie zamawiałem to nie jestem zorientowany w cenach na naszym rynku.
Cena drugiej karty Display II wynosi odpowiednio:34,28 oraz 14 EUR.
Jeszcze jedna uwaga.Projektując samemu pcb można zastosować inne elementy.Ja tak zrobiłem (widać to na zdjęciu).Zastosowałem inny sposób podłączenia wyświetlaczy 7-segment.
Płyta Master ma 72 wejścia oraz 45 wyjść i można ją połączyć z PC przez LPT.Jest w pełni funkcjonalna i może zastąpić MJoya dając możliwość sterowania 45 LED-ami.Po tych wstępnych uwagach mam do kolegów pytanie czy jest ktoś zainteresowany tymi kartami?Drugie pytanie dotyczy wykonania samemu pcb.Biorąc pod uwagę ceny,które wymieniłem (nie uwzględniłem ceny transportu) oraz ceny na naszym rynku.Czy opłaci się wykonać samemu pcb? Załączam zdjęcie prototypu Display


Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #47 dnia: Lutego 12, 2008, 10:26:02 »
Zgodnie z obietnicą kontynuuję temat kart OpenCockpits.Wspomniana poprzednio podstawowa karta Master może pracować autonomicznie i w tym przypadku jest połączona do portu LPT.Można zrobić inaczej.Jest dostępna karta Expansion,którą łączymy z PC przez styk USB.Do tej karty można połączyć 4 karty Master co rozszerza znacznie możliwości systemu.Dodatkowo można do niej podłączyć 4 analogowe potencjometry.
Wracając do płyty podstawowej Master i porównując ją do MJoya muszę obiektywnie stwierdzić,że sama płyta "przegrywa" w konkurowaniu z MJoyem,natomiast w połączeniu z innymi kartami zdecydowanie prowadzi.Dlaczego przegrywa?MJoy ma podstawową zaletę,można do niego podpiąć 8 analogowych potencjometrów.Do płyty Master trzeba dodać dodatkową kartę.Wadą NJoya jest jego zamknięta struktura nie pozwalająca na rozwój oraz jego ograniczenia w zastosowaniu do emulacji klawiatury oraz osi.Jeśli ktoś ma zamiar zaprojektować pulpit (lub kokpit) z możliwością wyświetlania informacji to gorąco polecam karty OpenCockpits.Przeglądałem pobieżnie rozwiązania oparte na EPIC i muszę przyznać,że wymagają większej wiedzy w porównaniu do rozwiązań OC.Na koniec tego post jedna uwaga.Karty oraz oprogramowanie SIOC firmy OC (OpenCockpits) idealnie pasują do symulatorów FS,FX .Możne je zastosować w LockOn oraz FalconAF, OF i Red przy zastosowaniu dodatkowego programu (także free).Ja robię test w AF,ale Intruder stosuje je w OF i chyba w Red.W następnym post przybliżę idę oprogramowania SIOC.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #48 dnia: Lutego 14, 2008, 18:25:37 »
Uzupełniłem moją protypową kartę Master,co widać na załączonym zdjęciu.Po wykonaniu prototypu doszedłem do wniosku,że nie ma sensu montować tej karty na druku uniwersalnym.Najlepiej kupić kit do montażu lub samą płytę pcb za 14EUR.Można samemu wykonać druk,ale to wymaga czasu i wiedzy.Dwa zdania na temat SIOC.Jest bardzo uniwersalny i nie jest trudny do opanowania.Ja miałem ułatwione zadanie dzięki pomocy Intrudera,za co chcę mu podziękować.Przy pomocy języka SIOC programujemy nasze karty.Język ten ma cechy języka wyższego rzędu tzn.posiada np .funkcje warunkowe typu jeśli to lub,można wykonywać na zmiennych operacje logiczne itp.Nie wchodząc w szczegóły można go opanować dysponując minimalną wiedzą informatyczną z szkoły średniej.Pisanie programu sprowadza się do wypełniania okienek,które są szablonami.Jeśli wpiszemy błędnie program to wychwyci.
Co można zrobić przy pomocy 2 kart,które wykonałem.Można zaprogramować 72 wejścia czyli funkcja taka jak w MJoy,można sterować 45 wyjściami oraz 16 wyświetlaczami 7-segment co w połączeniu z MJoy daje już dość znaczne możliwości.Można to wszystko w każdej chwili rozbudować.Można oczywiście sterować wskaźnikami elektrycznymi przy pomocy dodatkowej karty.
Za pomocą kart OpenCockpits można zrealizować dużą część kokpitu Falcona,ale pozostają nadal 3 sprawy do rozwiązania tzn.RWS,DED oraz MFD.Można zrealizować DED za pomocą darmowego oprogramowania,ale trzeba kupić G15 Logitech gdzie jest wyświetlacz lub Z10,a to niestety kosztuje.Co do moich dalszych planów to wykonam prawdopodobnie makietę do testów moich nowych kart.Po testach podejmę decyzję związana z realizacją kokpitu do AF.Myślę,ze przybliżyłem trochę idę koncepcji rozwiązań OpenCockpits.


Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #49 dnia: Lutego 16, 2008, 17:25:03 »
Przedstawiam kartę Master z płytą osłaniającą okablowanie,na której są opisane sygnały oraz punkty styków łączówek DB.Płyta ma 3 łączówki DB37,jedną DB25,jedną DB15 oraz 2 DB9.Realizuje te same funkcje co oryginalna karta z OC.

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #50 dnia: Lutego 27, 2008, 13:07:43 »
Witam po dłuższej przerwie.Dołączam 2 zdjęcia z mojego prototypu.W zasadzie koncepcję sterowania kokpitu mam już rozwiązaną,pozostaje jego realizacja.Nie podjąłem jeszcze decyzji czy zrobię najpierw makietę a później kokpit.Muszę stwierdzić,że jest dużo pracy przy realizacji tego tematu.Przypomina to trochę robienie modeli samolotów tylko w większej skali.O postępie prac będę informował
pozdrawiam,vito_zm



Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #51 dnia: Marca 01, 2008, 08:44:48 »
http://www.viperpits.org/smf/index.php?topic=3376.0

2D/3D MFDs Extractor Utility by Lightning :) Funkcja 3D działa tylko z OpenFalcon jak na razie.
Nie czytałem całego wątku, więc nie potrafię powiedzieć na jakiej zasadzie działa, w szczególności w 3D. W widoku 2D skanuje obraz monitora w określonych obszarach i wysyła na dodatkowe monitory. Autor pracuje nad funkcją autowykrywania umiejscowienia i rozmiaru MFD.
To tak przelotem;)

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #52 dnia: Marca 01, 2008, 14:12:35 »
Dzięki Intruder za informacje.Widać,że inni też próbują rozwiązać problem MFD i to z powodzeniem.Wątek rozpoczęty 10 lutego 2008 ma już 32 strony co świadczy o dużym zainteresowaniu.Myślę,że dla nas jest to dobra wiadomość
pozdrawiam,vito_zm

Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #53 dnia: Marca 02, 2008, 00:35:53 »
Poniekąd - dobra:) Z treści wynika, że w przypadku posiadania PC High-end wyciągnięte na dodatkowy monitor dwa MFD w trybie 3D tną FPS z poziomu 60 do ok. 25-30 (wciąż grywalne) ale prędkość odswieżania MFD jest przynajmniej o połowę niższa. Przy włączonym trybie TGP/FLIR Frame-Per-Second sima spada do ok. 10. Ponoć to wszystkie pieniądze, które da się tą drogą wyciągnąć z Falcona. Pitoholicy czekali na takie rozwiązanie od lat, i chyba czują się trochę rozczarowani, bo zapowiadało się fantastycznie. Szczęśliwie w trybie 2D wyciągnięcie MFD spowalnia w niewielkim (mało odczuwalnym) stopniu, niemniej tryb 2D w zasadzie odszedł już do lamusa w dziedzinie symulatorów. Zdaje się, że Falconeersi to ostatni bastion ;)

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #54 dnia: Marca 02, 2008, 10:14:22 »
Jedno jest pewne,że temat wzbudził duże zainteresowanie.Lightning w ciągu 20 dni wykonał kilka wersji swojego programu od ver 0.1.0 do 1.10.0 co świadczy o jego dużym zaangażowaniu.Poza tym w wątku pojawiły się znane postacie z Holandii AiRdAncE (twórca programu dla DED na bazie G15) oraz RedDog z Belgi co rokuje,że program jest testowany przez fachowców.Pozostaje cierpliwie czekać na końcowy produkt a na razie realizować skromniejszą wersję kokpitu.

Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #55 dnia: Marca 02, 2008, 10:45:45 »
Lightning - niesamowity i uzdolniony gościu. Ma szczęście, że go żona z domu nie wyeksmitowała, za te kilka dni twórczego amoku;) Szkoda, że temat jest praktycznie zamknięty... kawał dobrej roboty odwalił, ale za to możliwej do wykorzystania w niedalekiej przyszłości mam nadzieję (czyt.: kupno wypasionego pecetka:).
Jak tam Twoje postępy Vito?
Pozdrawiam

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #56 dnia: Marca 02, 2008, 19:15:37 »
Co do postępów prac przy moim kokpicie to muszę stwierdzić,że jest dużo pracy.Wynika to między innymi z tego,że sam wykonuję wszystkie karty na drukach uniwersalnych.Dodatkowo przez pomyłkę zamówiłem podwójne wyświetlacze 7-seg.i jestem zmuszony zaprojektować pod te wyświetlacze swoją wersję nazwaną Display III.Ta nowa karta jest już w realizacji co widać na załączonym zdjęciu.Umożliwia sterowanie 6 cyframi w moim założeniu będzie realizować:chaff,flare oraz FuelQty.Druga karta Display I steruje pojedyncze wyświetlacze 7-seg.i realizuje:Mach,power,FuelFlown oraz wysokość.Dodatkowo muszę zrealizować aż 4 typy wyświetlaczy 7-seg.Mach,power: 3 wyświetlacze;FuelFlown,wysokość: 5 wyświetlaczy;Flare,Chaff:2 wyświetlacze oraz FuelQty: 4 wyświetlacze.Generalnie jestem na etapie koncepcji sterowania.Ponieważ mam jedną kartę Master to muszę dodatkowo zastosować MJoy.Załączam także zdjęcia zdekompletowanego starego kokpitu.



Intruder możesz sprawdzić maile
pozdrawiam,vito_zm

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #57 dnia: Marca 02, 2008, 22:27:18 »
Witam!
Nie tak dawno temu ogłaszałem, że rozpoczynam budowę kokpitu F-16, miałem go budować przez wakacje, jednak wiele rzeczy spowodowało że tak naprawdę dopiero teraz biorę się do roboty. Stwierdziłem że jak spadać to tylko z wysokiego konia, tak więc postanowiłem nie robić żadnych prowizorek, typu przełączniki montowane do blachy, i wszystko malowane na czarno, tylko dążyć do jak największej realności, z zachowaniem estetyki wykonania. Plan prac jest prosty, najpierw wykonuje projekty większości paneli, potem sprawdzam elektronikę, i dopiero w tym momencie biorę się za wykonanie kokpitu jako bryły. Panele w zamierzeniu moim, będą wykonane z plexy, oczywiście z pełnym podświetleniem. Na początek jednak postanowiłem zrobić w całości ICP, tak jak chcę zrobić wszystko inne, aby zobaczyć czy poprostu temat mnie nie przerasta.
          Wykonałem więc projekt w Cadzie, na podstawie rysunku z wymiarami podanych przez Ka-Bara na viper pits. Oto i one:


Jeżeli ktoś je potrzebuje, proszę napisać na maila, albo na PW.

Jednocześnie bardzo proszę o to, że jeżeli ktoś posiada rysunki innych paneli do F16 z wymiarami bardzo proszę o podawanie linków, obiecuje że wykonam przynajmniej większości z nich modele 3D w Cad, tak aby nadawały się do wycięcia na laserze.

Pozdrawiam

Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #58 dnia: Marca 03, 2008, 08:03:34 »
Witam,cieszę się,że dołączyłeś do naszej grupy tzn.konstruktorów kokpitu F-16.Jest nas niewielu,ale możemy sobie pomagać.Znam się dosyć dobrze na elektronice,dlatego rozpocząłem swój nowy projekt od sterowania paneli.Moje założenia są następujące:
1.Zaprojektować sterowanie paneli.Z projektu sterowania wynikną ograniczenia liczby paneli.Jest to związane z liczbą zastosowanych (kupionych lub wykonanych samemu kart Master lub MJoy lub innych producentów).
2.Wykonać "konstrukcję nośną" kokpitu tak aby umieścić w niej sterowanie oraz w przyszłości wypełniać ją projektowanymi panelami.
3.Wykonanie makiet paneli i ich uruchomienie.
4.Wymiana makiet paneli na docelowe.
Realizuję punkt pierwszy.Zastanawiam się nad realizacją punktu drugiego,który jest związany z punktem 3 (wymiary).Mam ograniczenia przestrzenne związane z umieszczeniem kokpitu na biurku,dlatego zastanawiam się nad proporcjonalnym zmniejszeniem rozmiarów kokpitu.Z założeń wynikają pewne ograniczenia w realizacji mojego kokpitu.
MFD to sprawa przyszłości,DED można doprojektować.Takie mam plany.Pomimo ograniczeń jest to proces długotrwały.

Intruder

  • Gość
Odp: eCockpit F-16
« Odpowiedź #59 dnia: Marca 03, 2008, 19:45:02 »
Zacząłeś ambitnie Flanker:) Oby starczyło Ci kasy, cierpliwości i wiedzy. Plexi to świetny materiał do obróbki, ale naprawdę estetyczne wykonanie zapewnia tylko grawerowanie laserowe (ew. CNC). Kojarzysz mniej więcej poziom finansowy jaki jest niezbędny żeby zrobić samemu taki kokpit? Nie chcę Ciebie zniechęcać, podoba mi się ambicja wykonania własnego symulatora z dużą dbałością o realizm i estetykę. Gdybym trzy lata temu przypuszczał ile będzie mnie to kosztować wolnego czasu i pieniędzy poważnie rozważyłbym sens pakowania się w tą pasję, albo zamieniłbym ją na budowę prostszego, bardziej uniwersalnego mini-symulatora.

Jeszcze raz: jeżeli nie jesteś pewny na jaki wydatek finansowy się porywasz - przyjrzyj się każdemu najdrobniejszemu elementowi we wzorcowym kokpicie F-16, zapisz ile sztuk potrzebujesz i poszukaj informacji gdzie możesz to kupić, za ile, ile będziesz potrzebował sztuk na wymianę w przyszłości. Mnie nie pytaj ile mnie to kosztowało, dawno już się pogubiłem :)
Zbieranie i porównywanie informacji, pomysłów oraz udane (bądź nieudane) próby różnych rozwiązań stanowiły zasadniczą (wieloletnią) część budowy mojego kokpitu. Stan dzisiejszy to w gruncie rzeczy trzy - cztery miesiące wytężonej pracy opartej na szczegółowym, rozpisanym i konsekwentnie realizowanym planie popartym zebraną wcześniej gotówką. Niestety gotówki zabrakło, bo czasem wiedzy nie było, żeby dobrze skalkulować koszty, a czasem włączało sie zwyczajnie myślenie "życzeniowe". Rzeczywistość je zweryfikowała.
Powodzenia Flanker:)