Powiem tak. MIG-23MS przenosi pod osłoną radioprzeźroczystą radiolokator RP-22, pochodzący z MiGa-21MF. Z tego co wiem większość systemów została zaadoptowana z myśliwców MiG-21MF oraz PF.No właśnie - zacząłem drążyć temat. Literatura twierdzi, że system zadaniowy wersji MS pochodzi z wersji S, a do niej trafił z samolotu MiG-21S. A to jest już cyrk. Pewnie mało kto odróżnia wersje MiGa-21S od M i SM od MF. Jak zwykle chodzi o tworzenie wersji eksportowych. Pozwoliłem sobie usystematyzować wiedzę o MiGach-21S/SM/M oraz MF, aby dowiedzieć się co siedzi w MiG-23S i MS :karpik Wyszło długachnie. Ale po co jest moderator - najwyżej przytnie :002: Pominąłem cechy zewnętrzne, każdy może sobie zdjęcia znaleźć, skupiłem się na najważniejszych bebechach.
RP-21M TsD-30TK (Izdielnyj 830M) -> MiG-21PFM dla UW,...tylko mi się bardziej pomieszało:
RP-21MA TsD-30TP (Izdielnyj 830MA) -> Radzieckie MiG-21PFM, eksportowe MiGi-21M/MF,
RP-22S Sapfir-21 -> MiG-21S,
RP-22SM Sapfir-21M -> MiG-21SM,
RP-22SMA Sapfir-21M -> eksportowe MiGi-21bis.
MiG-21S nigdy nie był wyposażony w SPO-10(świadczą o tym dostępne zdjęcia)Większość informacji kwestionowanych przez Ciebie podałem za J. Gordonem z jego najnowszej w książki “Famous Russian Aircrafts – MiG-21” Podaje, że SPO-10 była przygotowana dla MiG-21S.
Wariant ten też nie przenosił pierwotnie kpr R-13M,R-55,R-60 bo one w 1966(rok powstania) po prostu nie istniały.Dobrze stwierdziłeś – pierwotnie. R-55 w MiG-21S nie wymieniałem. Pozostałe rakiety trafiły w toku eksploatacji (co widać na zdjęciach) o czym zapomniałem napisać :005:.
Natomiast kpr RS-2US nie występowała w uzbrojeniu S,SM,SMT bo współpracowała z radarem RP-21, jej następcą był wlaśnie R-3R.No właśnie ww. źródło podaje, że występowała w S również. Wszystko wskazuje na to, że RS-2US mogła być naprowadzana przez RP-22, podobnie jak Ch-66 (o czym później), natomiast faktycznie R-3R nie współpracowała z RP-21. Może jakieś wyjaśnienie radiotechnika by sprawę wyjasniło.
MiG-21SM RP-22SM z poprawioną odpornością na zakłócenia, stacja z indeksem S powstała dla MiG-a-21S,pierwotnie prototyp miał zabudowaną SPO-3 z wariantu R, podobno taką SPO miały też pierwsze maszyny seryjne jednak docelowo samolot otrzymał SPO-10.Kolejny raz posłużę się dziełem J. Gordona. Autor napisał wręcz, że samolot otrzymał SPO-10, podobnie jak MiG-21S! Poza tym podaje, że nowością był tylko R13-300 i ASP-PFD nie wspominając nic o nowym wariancie RP-22.
MiG-21MF żaden egzemplarz seryjny poza prototypem nie miał zabudowanej stacji RP-22 jakiegokolwiek wariantu.Prototyp produktu 96F faktycznie niewiele się różnił od MiG-a-21SM, miał RP-22S,silnik R-13-300,pociski R-3R.Jednak ostatecznie Rosjanie rozpoczeli produkcję seryjną wariantu zubożonego oznaczonego typ 96A, który był wyposażony w stary radiolokator RP-21M lub RP-21MA w zależności dla jakiego kraju był przeznaczony z pociskami RS-2US i R-3S.Faktycznie MiGi-21MF dostarczane do Polski czy też Czechosłowacji miały RP-21. Ale w tej ostatniej nawet przebudowywano niektóre MiGi-21M przez zastosowanie silnika R13-300 i radaru RP-22 „...doprowadzając do standardu MF” (podaję za tym źródłem). Według niego samolot 96F, czyli MiG-21MF miał radar RP-22. Podobny problem w źródłach zauważono na innym forum. To tylko świadczy o tym jak sprawa awioniki MiGów-21 jest zagmatwana:
Jednak ostatecznie Rosjanie rozpoczeli produkcję seryjną wariantu zubożonego oznaczonego typ 96AZa J. Gordonem: 96A = MiG-21M a nie MF.
Ostatnia uwaga: pamiętajmy że samoloty z RP-21 nie przenoszą pocisków R-3R, a te z RP-22 nie są w stanie odpalać RS-2US oraz H-66.Przy stacji RP-21 faktycznie podałem R-3R, gdyż istnieją fotografie MiGa-21R z takimi rakietami. Być może miał on zabudowaną stację RP-22. No i jeszcze to:
-Pocisk RS-2US. Musimy pamiętać, że radiolokatory RP-21 i RP-22 to dwa różne "światy" a pisząc to mam na myśli dwa zupełnie inne sposoby naprowadzania pocisków i różne częstotliwości pracy (nawiasem mówiąc RP-22 to pomniejszona wersja radaru RP-25 Smiercz-A z samolotu MiG-25P oparta o częstotliwość 2 cm)Oczywiście chodzi nie o częstotliwość 2 cm tylko o długość fali na jakiej pracuje radar. Przy RP-22 nie podałem jej długości ze względu na brak tej danej w instrukcji. Nie wiem czy wierzyć Niemcom z mig-21.de ale długość fali w RP-21 wynosiła 3 cm i nie sądzę żeby RP-22 miała inny parametr ze względu na ścisły podział długości fal pomiędzy PWO a WWS w tamtym okresie. Natomiast częstotliwości powtarzania w obu stacjach są podobne.
W samolocie nadal stosowano podwieszany zasobnik strzelecki GP-9 z działkami GSz-23.
Jeśli chodzi o rakiety Ch-66 to z kolei na poparcie tezy Foxbata znalazłem informację w książce W. Markowskiego i K. Pierowa „Sowieckie rakiety lotnicze powietrze-ziemia” o tym że „..mogła być naprowadzana tylko przez MiGa-21 wyposażonego w RP-21M Szafir który był sprzężony z aparaturą naprowadzania Ch-66”. To pośrednio wyjaśniało by również sprawę RS-2US. Chociaż 12 marca 1966 roku (wtedy pojawił się MiG-21S) wyszło rozporządzenie ministerstwa przemysłu lotniczego o rozszerzeniu charakterystyk taktyczno-technicznych samolotu i usunięcie jedynej rakiety kierowanej powietrze - ziemia z MiGa-21 byłoby całkowicie z tym sprzeczne. Rozwiązaniem dla mnie tej kwestii było by między innymi ustalenie czy RP-22 mogła robić coś takiego:
[Obrazek]
Rysunek pochodzi z opisu technicznego „Kierowany pocisk rakietowy RS-2US”, MON - DWL, Warszawa 1969 r. Linia równych sygnałów powstaje w wyniku wirowania wiązki wokół anteny w tym wypadku RP-21.
[...] Mojego ewentualnego niepokoju nie budzi tak bardzo fakt innej generacji radarów ale wirująca wiązka jaką należało naprowadzać te rakiety. Czy ten gofer :002: jakim jest antena RP-21 wirował w czasie naprowadzania (więc RP-22 chyba też by musiała)? W każdym bądź razie (jak sam widzisz) jest zalew informacji o takiej możliwości Szafira.
- do zabudowy na samolotach lekkich (w domyśle myśliwskich), z antenami S3M-1SM( te SM powinno zaciekawić Czesia :002:)Nasze antenki nazywały się 53M-1S przypominam z poprzedniej strony:002:
[...]
-czułość w każdym z kanałów obserwacji nie mniej niż 35 dB/mWt (kto jest w stanie wyjaśnić jednostki?),
"mW" to najprawdopodobniej moc zarejestrowanego echa, zaś to dziwne "t" to być może jest jakieś inne oznaczenie długości fali.mWt to może dziwnie zapisany MWe (w ruskiej instrukcji SPO-10 nie było МВт [мегаватт]?). W Rosji może to oznaczać po prostu megawat mocy elektrycznej. U nas też są odmienne zapisy dla mocy elektrycznej i cieplnej. Z resztą moja działka to kręcenie śrubami :020:
foxbat155 ty chyba bibloteczkę z jakiejś likwidowanej JW uchroniłeś przed zmieleniem na papier toaletowy. Chwała ci i uszanowanie.
Jak odczytac kurs z UKL-2K, mały opis - j. rosyjski był dawno i czowiek nic nie pamięta.
To ja może zadam przewrotne pytanie - czy ponad wszelką wątpliwość są to zdjęcia kokpitu MiGa-21bis?.
Jak odczytac kurs z UKL-2K, mały opis - j. rosyjski był dawno i czowiek nic nie pamięta.W związku z tym że jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów proponuje obejrzeć, co prawda po serbsko-chorwacku ale komentarz można w zasadzie sobie darować wystarczy uważnie oglądać:
W kwestii KSI (Kursowaja Sistema Indikacji) o ile dobrze zrozumiałem to trzeba zacząć od tego że nie jest to stricte układ bezwładnościowy, lecz po prostu zwykły nadajnik indukcyjny (ID - Indukcyjny Datczik) sprzężon żyroskop kursowy.Zgodnie z instrukcją obsługi którą się posługiwałem ów ID (dokładnie ID-2M) to jeden z elementów całego układu nazywanego łącznie KSI, zawierającego poza tym platformę żyroskopową GA-2M.
KSI orientuje się w stosunku do jednego punktu (wyjściowego) i wskazuje jedynie azymut (dopiero sygnal z ARK może podać odległość jeżeli dysponuje taką możliwością) , natomiast RSBN określa położenie wykorzystując kilka nadajników radiowych (o ile się nie mylę najczęściej 4) co pozwala na obliczenie także odległości.
ARK wskazuje jedynie kierunek do radiolatarni, RSBN może kierować na dowolny punkt w zasięgu nadajnika który ustawi pilot wprowadzając azymut i odległość od nadajnika (wystarczy do tego jeden nadajnik). Chyba że masz na myśli jakiś bardziej złożony system który na podstawie sygnałów z różnych urządzeń nawigacyjnych jest w stanie określić położenie maszyny, ale wątpię aby taki znajdował się w tym samolocie.
Strzałkami zaznaczone małe cyferki 2,3,4. Wydaje mi się że oznaczają właśnie lotniska poza pierwszym które jest ustawione domyślnie.
Właśnie o tym dyskutujemy, systemy takie jak RSBN-6 z MiG-23/25, różnych póżniejszych odmian Su-17 mogą wyprowadzić samolot na dowolny zaprogramowany punkt znajdujący się w zasięgu systemu.
Wystarczy wziąc kątomierz i sprawdzic samemu.
Po drugie: Bis Lago był stworzony dla potrzeb realnego symulatora.
Zresztą, źródła to potwierdzają, jeżeli te znaczki miałyby stanowić wskaźnik jakiegoś osobliwie działającego systemu z pewnością byłyby opisane poniżej w manualu. :021:
-czułość w każdym z kanałów obserwacji nie mniej niż 35 dB/mWt (kto jest w stanie wyjaśnić jednostki?)
Chętnie bym o tym poczytał, możesz mnie nakierować gdzie szukać informacji na ten tematPoniżej na fotkach strony z instrukcji eksploatacji Su-24M, który jest wyposażony w RSBN-6. Opis traktuje o podstawowych parametrach urządzenia i jest ono analogiczne do tego z MiG-23 czy 25 poza trybem "Wstrecza" służacym do wzajemnego znależienia się samolotów w celu wykonania tankowania w powietrzu.
Rysunki kabiny pilota, wykopane przez archeologów w ruinach ZeljawiiRysunki interesujące ,chciałbym zaznaczyć że dotyczą wersji MiG-21MF.
A zdjęć RP-22 kolega nie posiada? :005:Udało mi się znależć w necie takie fotki.Coś tam z tego RP-22 widać.
I mam jeszcze pytanie - czy antena RP-22 na tych zdjęciach nie jest przypadkiem lekko "ogołocona" tj. niekomplenta? Tzn. czy nie powinno być jeszcze z przodu drugiego, nieruchomego reflektora, trochę na wzór N-003/Cassegrain'a? Bo jakoś nie wyobrażam sobie generowania większej ilości listków takim skromnym układem
Foxbacik nie musisz pisać, że znalazłeś w necie i tak wiemy, że zrobiłeś zdjęcia w swoim garażu :020: Podobno żandarmeria nie czyta naszego forum :karpik
A tu otrzymałem od znajomego charakterystykę z instrukcji którą się z Wami podzielę:
"Pociski rakietowe Ch 66 stosuje się do zwalczania małowymiarowych ruchomych i nieruchomych celów naziemnych i nawodnych przy wzrokowym celowaniu z wykorzystaniem celownika ASP PFD. Zezwala się na odpalanie pocisków na ustalonych zakresach pracy silnika R11F2S 300 (bez zakresu dopalania) na wysokościach do 5000 m i przy prędkościach przyrządowych 600-1000 km/h w następujących warunkach: kąt nurkowania 10-30st, zalecane odległości kierowanego odpalania 6-3,5 km i max odległości odpalania 8-10 km. Przed odpaleniem Ch 66 upewnić się, że świecą lampki podwieszeń i sprawdzić stację radiolokacyjną na zakresie „Kontrola”. Po rozpoznaniu celu wprowadzić samolot w nurkowanie, wykorzystując do przycelowania celownik optyczny. Po wejściu samolotu w strefę odpalania, odpalić pociski rakietowe naciskając przycisk bojowy. Zejście pocisków powoduje przechylenie się samolotu, które łatwo daje się usunąć przy pomocy lotek. Na samolotach wyposażonych w urządzenie fotokontrolne przycisk bojowy należy trzymać wciśnięty do chwili wybuchu pocisków w celu zarejestrowania wyników strzelania. Po zejściu pocisków nadal prowadzić celowanie. W przypadku powstania błędu w celowaniu płynnie go poprawić (z prędkością kątową nie większą niż 10T/s, nie dopuszczając do powstania większego błędu niż ±5T do chwili wybuchu pocisków. Wyprowadzić samolot z ataku natychmiast po wybuchu drugiego pocisku z przeciążeniem nie mniejszym jak 4,0. Wysokość zakończenia wyprowadzania z nurkowania nie powinna być mniejsza jak 350 m, a przejście nad miejscami wybuchu 634 m Lądowanie z pociskami nie stanowi niebezpieczeństwa".
W przypadku powstania błędu w celowaniu płynnie go poprawić (z prędkością kątową nie większą niż 10T/s, nie dopuszczając do powstania większego błędu niż ±5T do chwili wybuchu pocisków.Tu chodzi o manewr z odpowiednimi parametrami. Wiązka stacji była zablokowana i pilot aby zgrać ponownie siatkę celownika z celem musiał poprawiać całym samolotem. Z dużych odległości cel był tak małym punktem, że mógł być przesłaniany przez linie siatki celowniczej. Wydaje mi się, że to uzbrojenie oddawano do rąk pilotom - snajperom z nie byle jakim przygotowaniem. Rakieta była odpowiednikiem AGM-12 i AS-20/30. Z odległości 4-6 km trafiała w krąg o promieniu 25 m z prawdopodobieństwem 0,9. Jej głowica bojowa o masie 105 kg typu odłamkowo-burząco-kumulacyjnym była projektowana do niszczenia pododdziałów artylerii, rakiet, sprzętu lotniczego na lotniskach, stacji rlok.,małych okrętów. Z tego ostatniego powodu (w przypadku niezbyt szybkich okrętów - problem z celowaniem) ten pocisk mógł być ówcześnie naszym najlepszym lotniczym środkiem do zwalczania floty NATO na Bałtyku. Wykrycie okrętu z maksymalnej odległości odpalenia - 10 km było łatwiejsze niż w przypadku celów lądowych. Możliwość rakiety Ch-66 lecącej z prędkością 600-650 m/s przebicia pancerza stalowego o grubości 250 mm sprawiała, że byłby to środek efektywny. Także możliwości OPL niewielkich okrętów operujących na Bałtyku ułatwiały to zadanie. Polecam artykuł z Lotnictwa Wojskowego nr 1/2000.
Wypatrzyłem coś ciekawego co dla mnie osobiście jest novum. Popatrzcie sobie na te dwie fotki, a zwłaszcza na wyłożone przed samolotem zasobniki SPS-141M.Witam po raz pierwszy na tym forum.Od razu muszę napisać że jestem pod dużym wrażeniem wiedzy kolegów.
http://imgcash5.imageshack.us/img525/9105/0934956.jpg
http://imgcash4.imageshack.us/img524/9935/385051159794546.jpg
Ten po prawej jest calkiem "normalny" i na kolana nie rzuca. Natomiast ten po lewej niedość że ma "czułki" skierowane w drugą stronę to jeszcze na końcu zasobnika jest jakaś osłona dielektryczna. Wariant do zakłócania tylnej półsfery albo obydwu półsfer?
Teraz uczeni w piśmie wytężyć mózgi :090: o co tu chodzi?
Z drugiej strony ciekawe jakie ważne powody istniały że Czesi nie korzystali z wersji bojowych?.Zgaduję, że aby zachować w tajemnicy parametry pracy i możliwości tej wersji. Z tego co pamiętam (poprawcie mnie eksperci ;) ), celownik radiolokacyjny i radiostacja też miały specjalne tryby "na wypadek w", których na żadnych ćwiczeniach się nie używało.
Dobry śrubokręt, chwila strachu i tabliczka T4U2 jako byt samodzielnyBratnia dusza :002: Dzięki foxbat!
Foxbat moje przypuszczenia się sprawdzają, zbierasz tyle informacji a teraz i częsci- ty tego 21 budujesz w piwnicy !! Uważaj sąsiedzi moga nie podzielać twej pasji :), chyba że masz już jakieś uzbrojenie, to co innego.
Pocisk był mimo to eksportowany do krajów Ukła du Warszawskiego oraz innych użytkowników samolotów MiG-21 PFM/M/MF".
Rakiety Ch-66 były na stanie pułków w Malborku i Debrznie i podobno nigdy u nas z nich nie strzelano.
Mylnie podaje kolega oznaczenie tych pocisków -powinno być H-66 a nie CH-66. Litery CH były zarezerwowane dla pocisków klasy powietrze - woda a literka H dla pocisków powietrze-ziemia.Nonsens. Wszystkie radzieckie/rosyjskie rakiety powietrze - powierzchnia oznacza się X, czyli według językoznawców Ch a nie H. Pisał nawet o tym Butowski. Tak samo twierdzenie, że Ch jest zarezerwowane dla rakiet klasy powietrze - woda, a H dla powietrze - ziemia jest nieprawdziwe. Czy litera X przy Ch-35, wygląda inaczej niż X w Ch-23?!
To co napisał kolega Czesio nie jest do końca prawdą - strzelanie z rakiet H-66 odbyło się w pułku w Debrznie bodajże w lipcu 1984 roku. Odpalono wówczas 4 sztuki tych pocisków i było to pierwsze strzelanie z tych rakiet.Jeśli chodzi o kwestię odpalenia w Polsce Ch-66 ja mam inne dane. Ale chętnie poczytam coś nowego na ten temat.
W naszym lotnictwie takie pociski mogły odpalać samoloty MiG 21 MF od 68 serii produkcyjnej wzwyż. Samoloty MiG 21 PFM i MiG 21 M nie mogły tych pocisków odpalać gdyż ich stacje radiolokacyjne nie były przystosowane do tego pocisku. Chodzi tu głównie o czas blokowania wiązki prowadzącej do 10 s.Sprawa możliwości odpalenia Ch-66 dopiero przez MiG-21MF od 68 serii produkcyjnej jest również bardzo wątpliwa. Czym różniły się stacje RP-21MA w MiG-21M i MF?
Pociski, magazynowane były rzeczywiście w skrzyniach transportowych ale to dotyczy pocisków nie będących w użyciu bieżącym. Pociski, które były przygotowane do użycia były na specjalnych wózkach transportowych.Czy typ uzbrojenia którego używano raz lub wcale był w użytku bieżącym na wózkach?
Po prostu rozmawiałem z człowiekiem który miał kiedyś do czynienia z tym sprzętem.
Ja w każdym bądź razie będę zawsze pisał H bo tak było przyjęte wówczas. Może nie mam racji niemniej jednak w dokumentacji czy to technicznej czy WSGB pisano zawsze H.He he obaj macie racje :) tylko w innych przedziałach czasowych
Zresztą sami Rosjanie nie oznaczali pocisków цx czyli polskie CH ale już dajmy spokój.
Tabliczki na panelu pod tablicą przyrządów.
1.Pul. podw. PC n.3, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 3
2.Pul. podw. PC n.1, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 1
3.Pul. podw. PC n.2, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 2
4.Pul. podw. PC n.4, o podwieszeniu npr lub kpr na pylonie 4
5.Wyrabot. podw. bak., o wypracowaniu paliwa z podskrzydłowych zbiorników paliwa
6.Podwieszen 1 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 1
7.Podwieszen 3 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 3
8. Iskoritel lewyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych lewego
9.Podwieska bakow, o obecności podskrzydłowych zbiorników paliwa
10.Podwieszen 2 wnutr., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 2
11.Podwieszen 4 wneszn., o obecności uzbrojenia bombowego na pylonie 4
12.Iskoritel prawyj, o gotowości przyśpieszaczy startowych prawego
PUS-36 jest urządzeniem służącym do sterowania procesem odpalania pocisków rakietowych wg wybranej przez pilota kolejności i ustawionych interwałów czasowych i podaje impulsy elektryczne po naciśnięciu przycisku bojowego. Nie służy do zrzutu bomb. Sygnalizacja PUS-0 informuje o gotowości układu do pracy a więc de facto o podwieszeniu uzbrojenia rakietowego ...........
Co do kontrolki nr 9 to w instrukcji z której korzystałem opis dotyczy zbiorników podskrzydłowych a nie podkadłubowego...............
http://imgcash6.imageshack.us/img228/1577/bis083.jpg
Wskażnik pilotażowy NPP. Strzałkami zaznaczone małe cyferki 2,3,4. Wydaje mi się że oznaczają właśnie lotniska poza pierwszym które jest ustawione domyślnie. Cyferki te występują w Su-15TM i Su-20 które też są wyposażone w RSBN-5, natomiast nie ma ich w samolotach z RSBN-6 i póżniejszymi systemami.
W samolotach MiG-21Bis-SAU AP-155 posiada dodatkowy tryb pracy „Lądowanie”. Służy on do automatycznego lub dyrektywnego doprowadzenia samolotu na jedno z zaprogramowanych lotnisk lądowania według programu zależnego od odległości do lotniska lądowania. Pracą AP-155 steruje wówczas układ nawigacji radiotechnicznej RSBN-5S. Pilot włącza ten tryb poprzez naciśnięcie przycisku-lampki „ Posadka” na pulpicie sterowania AP.
- blok strojenia BS-155;
- platformy bezwładnościowej GA-2M;
W RSBN-5 nie było możliwości programowania współrzędnych lotniska. Posadka-ladowanie ,powiedzmy podejście ,przełączenie funkcji automatyki z nawigacji na lądowanie
No z platforma bezwładnościowa to mało miało wspólnego. Zwykły żyroskop kursowy.Jego wcześniejsze odmiany ,,latały,,tez na SCUD ach . :020:
Jego wcześniejsze odmiany ,,latały,,tez na SCUD ach . :020:
Te cyferki w NPP to nie lotniska ,bo ich sie nie da zaprogramować, lecz znaczniki zakretów 2,3,4...
- dajników kątów przechylenia i pochylenia DUA-3;
Autopilot AP-155 jest urządzeniem dwukanałowym zapewniającym sterowanie samolotem w stosunku do trzech osi i umożliwia utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lotu we wszystkich jego reżimach od startu do lądowania poprzez:
- automatyzację doprowadzenia samolotu do lotu horyzontalnego z dowolnego położenia przestrzennego co jest rozumiane przez utrzymywanie kątów przechylenia i pochylenia do maksymalnych wartości -/+ 6 stopni ( tzw. reżim kąta zerowego );
- stabilizację dowolnych zadanych drążkiem sterowym kątów przechylenia i pochylenia pod warunkiem że ich wartość przekracza 6 stopni;
- podwyższenie efektywności działań pilota dzięki tłumieniu krótkotrwałych odchyleń samolotu w kątach przechylenia, pochylenia i kursie;
- stabilizację reżimów lotu: kursu lotu, wysokości barometrycznej lotu;
- zapewnienie wyważenia samolotu przy współpracy z mechanizmem efektu trymerowego MP-100M lub MP-100MT;
Nie, żyroskopy serii GA nie pokazują pionu, a tylko i wyłącznie mają ramę śledząca sygnał z nadajnika magnetycznego serii ID.
NPP wchodząca w skład RSBN a w niej znaczniki zakrętów.
Wyłącznik korekcji WK-53RSZ słuzył do wyłączenia korekcji poprzecznej w GA podczas zakretu samolotu /nie dopuszcza do powstawania błędów oraz tzw wybicia się ramy żyroskopu/.
Do niego zaden sygnał nie dochodził. Sygnały ,zarówno z GA-2M jak i ID dochodziły do MS-1 /mechanizm swiazi-mechanizm uzgodnienia/ skąd szły na UKŁ.
Jak to u Rosjan, nie tester a imitator II-13A :001: Słuzył do sprawdzania obwodów zasilania,odpalania i kontroli układu uzbrojenia.
Bardzo ciekawa to jest ta szparka wariantu US z podwieszonym PTB-800, widzę coś takiego pierwszy raz, ciekawe czy nasze dwustery też mogły je przenosić czy to tylko niemiecka modyfikacja?:
Samolot o numerze bocznym 259 nie jest w wersji US lecz w wersji UM . Podwieszenie zbiornika 800 litrowego nie jest jakimś ewenementem. Belka pod kadłubowa niczym się nie różniła od takiej samej belki w wersji bojowej więc nie jest to ewenemwnt. Oczywiście u nas taki wariant jeżeli był stosowany to bardzo a to bardzo rzadko.
No jasne że do R-3S skoro jest podłaczony pod Apu-13 :003:
I pytanie z tej samej dziedziny :004: czym sie róznił tester II-13T od tego II-13 A ? Chyba nie obudową i skalą ? :020:
Samolot ze zbiornikiem jest jednak w wersji US, bardzo wyrażny brak charakterystycznej dla UMCytuj
I tu jesteś w błędzie kolego FOXBAT. Samolot na zdjęciu to enerdowski 259 i jest UM. Posiadam pełen spis wszystkich maszyn będących w służbie NAL DDR. Zresztą także i nasze UM z pierwszych dostaw również nie posiadają anteny mieczowej na grzbiecie kadłuba np. 0856 czy 5710 - poszukaj zdjęć.
Co aparatury kontrolno pomiarowej stosowanej na 21 to mogę podać Ci takową dla sprawdzenia systemów uzbrojenia :
dla działka GSz 23 przyrząd AO-9
dla R-3 S przyrządy II 13A oraz II 13 T ten drugi służył do sprawdzenia wartości poszczególnych napięć
dla RS 2 US / H-66 / S-24 przyrząd D-142
dla S-5 K/M czyli wyrzutni UB 16 przyrząd PKPI
były jeszcze przyrządy do sprawdzania:
instalacji przyśpieszaczy startowych SPRD 99
dajnika przeciążeń MP 28 ( PPPS 28 )
Dzieki za odpowiedzi. Samolot ze zbiornikiem jest jednak w wersji US, bardzo wyrażny brak charakterystycznej dla UM anteny na grzbiecie zbiornika nadkadłubowego, w tym przypadku nie ma się co sugerować obecnością deflektorów przed dodatkowymi wlotami powietrza ponieważ Niemcy montowali takie na właściwie wszystkich swoich 21 także można zobaczyć nawet PF z takowymi. Wydaje mi się też że podwieszenie takiego zbiornika to nie tylko kwestia samych węzłów podwieszenia ale też jakiś zmian w instalacji paliwowej, sygnalizacyjnej itd. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić, tym bardziej że zajrzałem na szybko do opisu technicznego dwustera i tam jest wspomniane tylko o PTB-490.
Na zdjęciu z owym imitatorem faktycznie jest UM, w kabinie wyrażnie widoczny ASP-PF-21.
A może koledzy mają wiedzę na temat innych tego typu urządzeń kontrolnych używanych na rodzinie 21, muszę przyznać że jest to bardzo ciekawy temat.
I agree with WYCIOR on this, the Mig-21 "259" should be the UM version, bcs the angle of attack probe DUA-3 is present meaning the AP-155 autopilot was installed instead of old KAP-2(Mig-21US). Lack of the R-832 radio blade antenna could be irrelevant, probably flying with the old radio set R-802 using antenna in tail, although it is true that almost all UM had the R-832 blade antennas. There was also a manual "Učebno bojevoj samolet tipa 69 - Otličia v ekspluatacii samoleta typa 69 s priborom PFD-21 ot samoleta typa 68,.." , describing main differences airframe-engine wise between the US and the UM.
Regarding fuel tanks 800l, almost all manuals I have on Mig-21M/MF are mentioning them together with 490l ones. The picture below is from manual "Samolet 96A s dvigatelem 95, Techničeskoe opisanie, kniga II, Planer, silovaja ustanovka, samoletnyje systemy"
Co aparatury kontrolno pomiarowej stosowanej na 21 to mogę podać Ci takową dla sprawdzenia systemów uzbrojenia :
dla działka GSz 23 przyrząd AO-9
dla R-3 S przyrządy II 13A oraz II 13 T ten drugi służył do sprawdzenia wartości poszczególnych napięć
dla RS 2 US / H-66 / S-24 przyrząd D-142
dla S-5 K/M czyli wyrzutni UB 16 przyrząd PKPI
były jeszcze przyrządy do sprawdzania:
instalacji przyśpieszaczy startowych SPRD 99
dajnika przeciążeń MP 28 ( PPPS 28 )
No cóż niekoniecznie. Bardzo duża część radzieckich US też miała zabudowany DUA-3 mimo autopilota KAP-2, więc obecność DUA niekoniecznie świadczy o wersji samolotu, podobnie jak deflektory przed wlotami pomocniczymi.
Tak instukcje do M/MF mówią o obu typach zbiorników, natomiast te od samolotów dwumiejscowych mówią jedynie o zbiorniku 490 litrowym, stąd moje pytanie. Mi się wydaje że była to raczej jakaś niemiecka modyfikacja niż standard dla wszystkich samolotów
...a do tego zasobnik UPK z działkami 23mm.A nie GP-9?
A nie GP-9?
So, no one want to argue about German UM vs US anymore? :001:
Swoją drogą ciekawe dlaczego w UM antena R-832 jest zamontowana w takim miejscu a nie jak we wszystkich innych samolotach MiG-21 wyposażonych w tą radiostację pod osłoną dielektryczną na szczycie statecznika pionowego?.
Co do US z DUA to ciekawe czy wówczas KAP występował w jakimś specjalnym wariancie?.
Zupełnie przy okazji tematu enerdowskich 21 to mam takie pytania: Otóż w kilku publikacjach podawana jest informacja jakoby niemieckie PF/PFM przenosiły trzy R-3S z czego jeden pod kadłubem. Jak koledzy sądzą bujda to czy jednak coś takiego miało miejsce i czy istnieją na to jakieś wiarygodne dowody?.
I jak już tak klepię w tą klawiaturkę to jeszcze jedno pytanie. Otóż widziałem wiele zdjęć czechosłowackich MF z podwieszonymi wyrzutniami APU-13MT. Rozumiem przez to że samoloty te mogły przenosić R-13M, ponieważ podwieszanie na tych wyrzutniach R-3S raczej mija się z celem ponieważ mają one swoje dedykowane ustrojstwa. Pytanie tylko czy te samoloty te zdolności otrzymały w fabryce czy zostały zmodyfikowane w trakcie służby?
Generalnie na temat UM wydaje mi się, że to są ciekawe ustalenia ponieważ o jeżeli pamięć mnie nie myli to ogólnodostępna literatura na ten temat milczy. Swoją drogą ciekawe dlaczego w UM antena R-832 jest zamontowana w takim miejscu a nie jak we wszystkich innych samolotach MiG-21 wyposażonych w tą radiostację pod osłoną dielektryczną na szczycie statecznika pionowego?.Sometimes the easiest answer is the right one, meaning that early built UM were equipped with R-802(RSIU-5V) radio set using the antenna inside vertical tail. Hopefully they can prove that by looking into some radio equipment log-book of early built LSK/LV Mig-21UM.
Co do US z DUA to ciekawe czy wówczas KAP występował w jakimś specjalnym wariancie?.Yugoslav NL-12(Mig-21US) manual is stating just the KAP-2 autopilot with RAU-107 (Kren) servo unit for aileron control. The angle of attack indicator UUA-1, SUA-1 lamp with the DUA-3 probe were there probably to just warn pilot approaching angle of attack limits. The later AP-155 autopilot had both RAU-107A (Kren, Tangazh) servo units where the electric signal taken from DUA-3 probe got more utilization, e.g. Blok Opasnoy Vysoty,...
Zupełnie przy okazji tematu enerdowskich 21 to mam takie pytania: Otóż w kilku publikacjach podawana jest informacja jakoby niemieckie PF/PFM przenosiły trzy R-3S z czego jeden pod kadłubem. Jak koledzy sądzą bujda to czy jednak coś takiego miało miejsce i czy istnieją na to jakieś wiarygodne dowody?.Two R-3S under wings, one under the fuselage on the LSK/LV Mig-21PFM? Never heard that before. :karpik
I jak już tak klepię w tą klawiaturkę to jeszcze jedno pytanie. Otóż widziałem wiele zdjęć czechosłowackich MF z podwieszonymi wyrzutniami APU-13MT. Rozumiem przez to że samoloty te mogły przenosić R-13M, ponieważ podwieszanie na tych wyrzutniach R-3S raczej mija się z celem ponieważ mają one swoje dedykowane ustrojstwa. Pytanie tylko czy te samoloty te zdolności otrzymały w fabryce czy zostały zmodyfikowane w trakcie służby?A common knowledge over here that MF could carry R-13M, nothing unusual. The R-3S had a dedicated launch rail, the APU-13M1 whereas the R-13M was used with the APU-13MT with nitrogen bottle. AFAIK our Migs-21 began usage of the the R-13M since early-mid 80s, probably after the R-60 became widely available for the Migs-23. Latest Migs-21MF received from Gorkyi plant were built 1975, not sure whether they were equipped with the APU-13MT since beginning(they had R-832 instead of R-802 radioset, BIS cockpit instrument boards,....) , but I doubt. Most likely they were adapted during the service, or overhauls. Also I do have a Mig-21M/MF "Rukovodstvo po Ljotnoy Ekspluatacii" written in 1972 with appendixes describing R-13M usage and combat employment.
Odnosnie BOW .W moim ,,Samolot E-7M Opis techniczny osprzetu wyd 1972,, brak jakielkolwiek wzmianki o tym bloku ,jak równiez na schemacie DUA-3 jest podłaczone bezposrednio do RUB pochylenia :004:with the E-6UM, but you right the E-7M was without it.
Kiedy to ,,cos,, i na jakim wariancie pojawiło się po raz pierwszy ? :002:
R-60 -tak z tym ze nigdzie nie spotkałem się z informacja o stosowaniu APU-60 II . Ale...kto wie
Mam zdjęcie malborskiego Bisa z takimi wyrzutniami - niestety mam kłopot z zamieszczeniem go na forum
Belka to polski ,,wynalazek,, PBP-2-R3S czyli na polskie Podwójna Belka Posrednia na 2 pociski R-3S.So, what it looked like the PBP-2-R-3S, got picture?
Rozwijana od poczatku lat 70 tych przyjeta do uzbrojenia w latach 80 tych ...
R-60 -tak z tym ze nigdzie nie spotkałem się z informacja o stosowaniu APU-60 II . Ale...kto wie. :002:
Można też w jego książkach przeczytać że niemieckie PFM przenosiły R-60 już w roku 1980 i to wariancie 2 x R-60 jak i 4 x R-60.Thats interesting, even the "top gear" Mig-23MF delivered to LSK/LV in 1978 were not R-60 capable and why would they bother to upgrade old PFM with R-60 if they had a plenty of MF/BIS, seems strange though. :005:
Z podpisu do rysunku ,niby tak. Tylko DDR meni zaczeli kamuflowac swe 21 w drugiej połowie lat 70 tych . Ale niech będzie Gordonowi... :002: To raz.
Dwa, albo jak kto woli po drugie primo, belke skonstruowano w naszym ITWL ,jak masz dostep do ksiazki pt ,,Polskie samoloty wojskowe 45-80,, p.Morgały to na stronie 93 jest nawet o niej cuś napisane.Jak piszą konstruktorzy ,zmitrerzono 10 lat na walke z przeciwnościami ,i już na przełomie lat 70-80 tych jako efemeryda zagościła w pułkach ? Chyba jedyne zdjecia pochodza z 62 Plm.
Gents, another 21 mystery, once in a while I see written in books or the internet that Mig-21MF or even the UM doubleseater had been equipped with the R13F-300 engine, we have also the book "R13F-300 scheme album" in our library, but I`m 100% sure after seeing many ČSLA Mig-21MF log-books that we never had used the R13F-300(izd. 95F) engine which is in fact a modification of R13-300(izd. 95) used mostly with soviet Mig-21SMT, MT versions. Have you ever heard about the R13F-300 at home in the past?
Tyle się już o 21 naczytałem, ale muszę przyznać że jest to dla mnie nowość.see, you havent read enough yet.. :001: There are few words written about the R13F-300 in the russian book "Dvigateli 1944-2000", designated in aircraft log-books as izd. 95F.
"Wtoroj forsaż" nazywany " Czierezwyczajnym reżimem" :021:.Really, the R13-300 with 2F (Vtoroy forsazh) having thrust of the R25-300.... :karpik
see, you havent read enough yet..
Ja bym tak łatwo Gordonowi nie odpuszczał,
Z ciekawostek. Zdjęcie według podpisu przedstawia urządzenie do kalibracji radaru RP-21. To ta skrzyneczka i to cudo nakładane na stożek wlotowy. Wie ktoś jak to się nazywa i ma może jakieś informacje?.It has nothing to do with the RP-21 radar or antenna at all. With the jig you can measure proper cone extension and positioning. The big box next to aircraft should be the UVD-2M intake automatic control system tester. For RP-21 antenna calibration a different set of tooling and jigs was used, it is shown on the second picture.
http://img828.imageshack.us/img828/9759/kalibracja.jpg
Nie bez powodu mówią że człowiek uczy się całe życie :001:, swoją drogą ekscytujące jest dowiedzieć się czegoś nowego.Sorry, I do not have any serious R25-300 literature, but It seems true that they`ve added additional fuel pump "насос регулятор" feeding fuel during reheat as on the R25-300 engine.
Czy dopalacz wyglądał jak w R-25-300, bo z opisu wynikałoby że tak?.
with the E-6UM, but you right the E-7M was without it.
Czy aby na pewno Mig-21 UM miał zabudowane to BOW ? Może samoloty CSLA i DDR tylko miały ? Spojrzałem do moich ,,kwitów,, i samolot Mig-21 UM /wersja 69 :002:/ ma to samo co rzeczony E-7M .Czyli Bow a nie ma . :005:I can quote from at least ten Mig-21UM manuals in three different langauges, Czech, Russian and English. :004:
...they`ve added additional fuel pump "насос регулятор" feeding fuel during reheat as on the R25-300 engine.Nie sądzę, aby w R-13F-300 był drugi pompo-regulator (насос регулятор) gdyż takie urządzenie nie zasila ani nie steruje instalacją dopalcza. Za to R-13F-300 jak i R-25-300 mają dodatkową pompę dopalacza, czyli форсажный насос. Jak sądzę zwiększony wydatek paliwa służy do zasilania dodatkowych segmentów w kolektorze lub dodatkowego pierścienia kolektora. Stąd też zmiany w stabilizatorze płomienia. Zwiększona temperatura na wylocie wymusiła zastosowanie dodatkowej osłony termicznej dyszy. Zakresu nadzwyczajnego nie uruchamiało się włącznikiem w kabinie, a po przestawieniu DSS na odpowiednią pozycję lecz po uprzednim przestawieniu tegoż AZS, który w normalnej eksploatacji był zabezpieczony kontrówką. Zdaje się, że silnik ten trafił w odmianie R-13F2-300 na Su-15TM jeszcze przed MiG-21.
I can quote from at least ten Mig-21UM manuals in three different langauges, Czech, Russian and English. :004:Dobra ,dobra są od UM :001:Widzisz, w polsce byli/są szutnicy co lekką raczką zamieszczają tłumaczenia z tej radzieckiej ksiązeczki gdzie BOW jest,ale szemat dają bez ustrojstwa typu BOW :003: żeby przeciwnik ze zgryzoty pękł :021:
What Mig-21 type of aircraft in PolishAF has it been installed? ThanksMeaning the R-13F-300 engine of course. Thanks
Rozdział 3 -Róznice w wyposażeniu i obsłudze urządzeń radioelektronicznych samolotu Mig-21US wersji 69 w odniesieniu do wersji 68.At least you see how lame your translators were sometimes working.... :karpik
Samo wydawnictwo to ,, Samolot Mig-21US Eksploatacja i obsługa urzadzen radioelektronicznych,, z roku 1973 .
Nigdzie nawet u Gordona :001: nie spotkałem oznaczenia Mig-21US obzora 69
I got some info from former LSK/LV technician in the matter of the Mig-21UM with 800litres fuel tank, since 80s they were permitted to use the 800l with doubleseaters, even if the flight instruction manual doesnt allow it. The double seater fuel instalation didnt need any modifications, just before take-off a technician set the correct amount of fuel on the RTST fuel quantity gauge.
Rozdział 3 -Róznice w wyposażeniu i obsłudze urządzeń radioelektronicznych samolotu Mig-21US wersji 69 w odniesieniu do wersji 68.
Samo wydawnictwo to ,, Samolot Mig-21US Eksploatacja i obsługa urzadzen radioelektronicznych,, z roku 1973 .
Nigdzie nawet u Gordona :001: nie spotkałem oznaczenia Mig-21US obzora 69
Tak to już jest z Gordonem że o wielu ciekawych faktach to on nie wspomina. Na przykład okazuje się że istniały dwa warianty MiG-21FL: typ "76" i typ "77". Samoloty różniły się typem silnika. W pierwszym był montowany R-11F2-300 ( produkował go zakład nr. 30 ) a w drugim R-11F2S-300 ( zakład nr.21 ). Tabelka z broszurki informacyjnej zakładu nr.21:
Have you ever seen the designation "96F" in Polish Mig-21MF log books? Thanks
At least you see how lame your translators were sometimes working.... :karpik
Zarówno nasze M jak i Mf mogły przenosić R-60 .
Górna skala - ta przeźroczysta.
W 1985 roku dostosowano nasze "M" do pocisków R-60 ale sobie nie przypominam aby były jakieś przeróbki. Natomiast coś grzebano przy przełączniku " Powietrze - Ziemia " ale nie pamiętam już szczegółów
Instalacja na foto jest przystosowana tez do APU-60 II czyli wyrzutni podwojnej pocisków R-60.
Nie bardzo rozumiem tej instalacji na foto ?? chyba nie chodzi o fotokarabin
No tak ale tego na naszych MF nie było
Czy ktoś z kolegów posiada jakieś szczegółowe dane na temat sposobu mocowania silników w 21-szych ?.I checked that with the Mig-21PFM, MF and US manuals describing both the R-11 and the R-13 engine installations and all are mentioning the same values you`ve written before. The engine to aircraft longitudinal axis offset distance is 90mm at the fuselage frame 28 and 65mm at the fuselage frame 32A. I didnt find better information in dedicated R-11, R-13 manuals.
Generalnie zgadzam się z kolegą mrdetonator, że MF standartowo powinien być wyposażany w silnik R 13-300. Jest to jak mi się wydaje oczywiste – nowsza wersja, nowsze silniki, nowsze wyposażenie Natomiast po przykładzie samolotu 8910 widać, że wyposażenie zależało od tego co zamówił kupujący. Stąd mamy przy jednym typie samolotu różnorakie wyposażenie.I modified the table showing Mig-21delivery to Poland where you can see that since1972 all "Izd.96A" delivered to Czechoslovakia were equipped with the "izd.95" engine. I suppose aircrafts delivered in 1975 from Gorkyi plant were the first Migs-21MF in Poland equipped with the R13-300, am I right? Would be really interesting to find more differences in the equipment of both Czechoslovak and Polish Mig-21MF in general.
Hello Gents,
I`ve been away for past few days, but hopefully we can now continue to discuss the 21.
Firstly, let me please go back when we discussed the radio R-832 blade antenna on the Mig-21UM. A week ago I realized after looking some Mig-21US/UM "Radioelectronic equipment" manuals that we have been fooled by Mr. Gordon once again. He is stating in his book Mikoyan Mig-21 "Famous Russian Aircraft serie" that the R-832 antenna is mounted on the fuselage spine a short way ahead of the fin. Well, he is wrong and I believed him as well without checking it for my self. The blade antenna which appeared on the Mig-21UM only is the omnidirectional antenna of the ARK-10 radiocompass system. Both the R-802 and the R-832 VHF radios used the same antenna in the tail fin and you could distinguish between them only by looking into the cockpit. The Mig-21US has the ARK-10 omni-directional antenna attached to the front canopy opening sideways. For some reasons we can clearly assume they removed it from the glass canopy and reinstalled on the fuselage spine. To make it more comprehensible, look at the simple collage below including photos from US/UM manuals and other aircraft details. One last thing to mention, the single seat Mig-21 versions had the omni-directional ARK-10 (sharing it with the LAZUR) antenna installed in the fuselage tail ventral fin part made from the fiber glass.
I checked that with the Mig-21PFM, MF and US manuals describing both the R-11 and the R-13 engine installations and all are mentioning the same values you`ve written before. The engine to aircraft longitudinal axis offset distance is 90mm at the fuselage frame 28 and 65mm at the fuselage frame 32A. I didnt find better information in dedicated R-11, R-13 manuals.
I modified the table showing Mig-21delivery to Poland where you can see that since1972 all "Izd.96A" delivered to Czechoslovakia were equipped with the "izd.95" engine. I suppose aircrafts delivered in 1975 from Gorkyi plant were the first Migs-21MF in Poland equipped with the R13-300, am I right? Would be really interesting to find more differences in the equipment of both Czechoslovak and Polish Mig-21MF in general.
Dzięki za wyjaśnienia w kwestii silnika. Jeśli chodzi o te anteny to pozostaje jedynie pogratulować, ponieważ wyprostowaliśmy kolejne przekłamanie na temat super kartonowego myśliwca wszechczasów :001:. Rozumiem że samoloty wariantu UM bez mieczowej anteny ARK na grzbiecie miały ją podobnie jak US zatopioną w oszkleniu kabiny ucznia?.
Niemniej przejsciowe warianty z DUA a bez anteny prostej ARK na grzbiecie były w masowym uzyciu.
Dzięki za wyjaśnienia w kwestii silnika. Jeśli chodzi o te anteny to pozostaje jedynie pogratulować, ponieważ wyprostowaliśmy kolejne przekłamanie na temat super kartonowego myśliwca wszechczasów :001:.
Rozumiem że samoloty wariantu UM bez mieczowej anteny ARK na grzbiecie miały ją podobnie jak US zatopioną w oszkleniu kabiny ucznia?.
Niestety z ta antena nie jest tak prosto . :021: Przed kasynem Spec Pułku wisi UM ... i co ma wtopionego w oszklenie przedniej kabiny ? :003: Tak ,tak antenke w kształcie wideł :021: i oczywiście ta antene na grzbiecie też ma . Co wy na to ? To nie koniec histori :banan:karpik have you got pictures? :001:
Niestety z ta antena nie jest tak prosto . :021: Przed kasynem Spec Pułku wisi UM ... i co ma wtopionego w oszklenie przedniej kabiny ? :003: Tak ,tak antenke w kształcie wideł :021: i oczywiście ta antene na grzbiecie też ma . Co wy na to ? To nie koniec histori :banan
Have you seen this? :118:
http://www.airliners.net/photo/Mikoyan-Gurevich-MiG-21UM/1808479/L/ (http://www.airliners.net/photo/Mikoyan-Gurevich-MiG-21UM/1808479/L/)
A 6006 z Debrzna miała antene prosta na garbie ?
Ta APU odpadła z innego Mig-a,startujacego przed UM-em.Odpadajaca belka raczej by go nie ,,wyprzedzała,,jak kiedyś kołpak w moim CC :020:
someone just pushed "Avar. zbros" during take-off.
Skoro po polsku to rozumiem, że był zamiar użytkowania tych zasobników u nas, bo raczej mało prawdopodobne że tłumacz się po prostu zapędził.
Najbardziej ciekawi mnie ten zasobnik telewizyjny, raczej na pewno nie miał możliwości transmisji obrazu. To miał dopiero TAKR-1 montowany na niedużej ilości Jak-28R, ale to było duże ustrojstwo antena nadawcza zajmowała całą przestrzeń radaru Inicjatywa -3 montowanego standardowo w tym samolocieRóżne opracowania, a szczególnie te, które mówią o działalności lotnictwa rozpoznawczego nad Afganistanem mówią o tym, że MiG-21R przenosiły zasobniki z aparaturą TARK-1 i TARK-2. Są również informacje, że testowano zasobniki z transmisją obrazu w czasie rzeczywistym. A skoro na Jak-28R była takowa możliwość, to myślę, że i na MiG-21R to po prostu było. Mnie bardziej interesuje zasobnik z aparaturą rozpoznania w podczerwieni Prostor – jak wyglądał i gdzie był używany.
Gordon pisze o .........but at the same time He is still writting a lot of nonsense in his Mig-21 articles and publications , therefore I would take him with a grain of salt.... :001:
Gordon pisze o zasobnikach D ,N i R jako o przyjętych na uzbrojenie.Ale pisze też o opracowaniu i próbach innych kontenerów;
-TARK z aparaturą rozpoznania telewizyjnego
-ze stacją rozpoznania Szpil z podświetleniem terenu promieniem lasera.
-ze stacją rozpoznania w podczerwieni Prostor.
-foto do zdjęć z ekstremalnie małych wysokości.
TARK i Szpil miały możliwość przekazania zebranych danych na stację naziemną.
Tak przy okazji wymiary czechosłowackich kontenerów.
Różne opracowania, a szczególnie te, które mówią o działalności lotnictwa rozpoznawczego nad Afganistanem mówią o tym, że MiG-21R przenosiły zasobniki z aparaturą TARK-1 i TARK-2. Są również informacje, że testowano zasobniki z transmisją obrazu w czasie rzeczywistym. A skoro na Jak-28R była takowa możliwość, to myślę, że i na MiG-21R to po prostu było. Mnie bardziej interesuje zasobnik z aparaturą rozpoznania w podczerwieni Prostor – jak wyglądał i gdzie był używany.
Też takie rzeczy o eRach w Afganistanie czytałem, problem polega na tym jedno z tych opracowań twierdzi też że SM i Bisy przenosiły RS-2US a więc jest kwestia wiarygodności. Ponadto jest jeszcze jeden argument. Komora bombowa Jaka-28 ma wymiary 3800 x 1130 mm i nie była w stanie pomieścić całego TAKR-1. Układ przekazu danych musiał zostać zamontowany w miejscu Inicjatywy. Dla porównania szerokość kadłuba MiG-21 na prawie całej jego długości ( dokładnie o wręgi 4 do 34 ) wynosi 1150 mm. Nawet jeżeli zbudowanoby zasobnik z TAKR-1 dla eRa to raczej nie zmieściłby się pod jego kadłubem. Sam TAKR-1 na pewno był użytkowany w Afganistanie, ponieważ latało tam sporo rozpoznawczych Jaków.
Zbyt śmiała teza . :001: To że samoloty Jak-27 latały nad Afganistanem ,nie uprawnia do twierdzenia że TAKR-1 był tam uzytkowany.To sa dwie zupełnie odrebne sprawy. Na dobrą sprawe to nie wiemy czy te systemy wyszły poza stadium doswiadczalne. A jezeli to czy działały na samolotach .
Kabina z MiG 21 S w/g strony rosyjskiej :
http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/mig21s/mig21s-6.jpg
chyba jednak jest inna
I to wszyscy tu wiemy :003: Niemniej fajnie jest zobaczyć coś nowego ,przynaleznego do 21 ciagle niepoznanego tak do końca . :002: Jest inspiracja dla Gordona i pozostałych... :002:(http://img43.imageshack.us/img43/691/zasobniknoptycznyirnapd.jpg) (http://img43.imageshack.us/i/zasobniknoptycznyirnapd.jpg/)
Oczywiście chodziło mi o zapalnik radiowy i przed wszystkim wyrzutnik ASO-2. Wyrzutnia PU to nic nadzwyczajnego na nowszych wersjach 21, mam kilkanaście zdjęć radzieckich Bisów w Afganie z tymi wyrzutniami. Nie jestem przekonany co do "polowości" tej przeróbki. Widać wyrażnie że kaseta ma solidną obudowę, mocowanie wykorzystuje uchwyt SPRD ciekawe czy przedni też. jest też kwestia sterowania. Standartem w samolotach radzieckich był programator uruchamiający sekwencję odstrzału ładunków niezależnie lub wraz z naciśnięciem przycisku bojowego, czy w tym przypadku było podobnie i oczywiście kwestia jak dużo samolotów zostało zmodyfikowanych w tym kierunku. W wyniku doświadczeń tej wojny dodatkowe wyrzutniki otrzymały wszystkie radzieckie Su-25 i prawie wszystkie Su-17M4, może dla MiG-21 przygotowano jakiś zestawik szybkiego montażu?.
Faktycznie ta wyrzutnia to jakaś prowizorka. Sprawdziłem w instrukcjach i powinna to być APU-68UM3. Może były jakieś braki w tej kwestii. W kazdym bądz razie APU-68 jest rozwinięciem APU-7 a ta z kolei powstała na bazie PU-12 więc w sensie połączeń nie powinno być problemu.
Z urządzeniem odpalającym to stawiałbym raczej na coś nowszego niż rozwiązanie z R. Na nim była inna stacja ostrzegawcza i wszystkie moduły były w zasobnikach. Ponadto w R głównym powodem tego rozwiązania była chęć obrony przed zestawami przeciwlotniczymi i myśliwcami przeciwnika, stąd te mody auto. W Afganie zagrożenie to manpady, które nie zdradzają przygotowań do odpalenia i trzeba zasłaniać się flarami nie jako na zapas. Trudno w tej sytuacji wymagać od pilota że będzie co jakiś określony wycinek czasu naciskał przycisk odstrzału ASO. Dlatego montowano programatory, najczęściej używanym ustawieniem była sekwencja 16 odpaleń po dwa ładunki co 2 sekundy. Pokrywało to 32 sekundy bo ponoć wyliczono że tyle zajmuje przeciętny atak ( wprowadzenie do ataku, odpalenie/zrzut uzbrojenia, wyjście ).Ale czy tak było w Bisach, no cóż może kiedyś się dowiemy......... .
Jak było to sorryhttp://www.mig-21.de/ddrverbleib.htm - Fajna stronka opisująca losy post NRD-owskich Dwudziestek jedynek. Sporo zdjęć, więc jest na co popatrzeć. Może będziecie w stanie dostrzec coś, co umknęło uwadze moich nieprofesjonalnych oczu.
I just found out that the Yugoslav NL-12(Mig-21US) had both the KAP-2 autopilot and the DUA-3 probe mentioned in flight manual.
Well this is not correct. Those three aircraft you referred to are actually UM versions. .................................
Moreover, 22955-22957 were equipped with AP 155 autopilot and AoA sensor DUA-3a is integral part of AP 155. Those are the initial production versions of UM and they didn't have the blade antenna. Considering that all later productions UMs were equipped with blade antenna, confusion was created.
On the following photos you can see 22957. As you can see on the second photo, 22957 (second in line) do not have blade antenna.
But still, some of the guys have an idea, that this could be for better cooling some of the components, or more interesting, that it's possible that this could be the system filled with freon, as a classical air conditioner, which can provide the the cooling even if the plane is static.
Fachowiec twierdzi , jak zrozumiałem że jest to dodatkowa chłodnica dla zachodniego wyposażenia [ aparatury ] zamontowanego na irackich 21.Może i tak , ale nurtuje mnie ten przewód wchodzący w okolice turbinowej chłodnicy [ do kabiny ] Może Nico coś nowego znajdzie .Chociaż jak sie dobrze przyjrzeć to widac tam jakieś rurki , typowy radiator. No bo gdzie mozna na tym samolocie coś jeszcze typu ; butla z freonem , jakiś agregat [ od lodówki ] :002: instalację ,zamontować
A to ja sie powtórze ....CO WYMUSZAŁO PRZEPŁYW :021:jakis recirculation fan ?Jeśli ta dodatkowa chłodnica była wbudowana w "normalną ' instalację, to nie było problemu.Nie , wiem dywaguję , jeśli przewodem tylnym z s-ka powietrze wchodziło w ten " sprzęt " [ w locie zaznaczam ], schładzało się częściowo -dodatkowo, wchodziło do do turbinowej chłodnicy już schłodzone itd . No do czegoś musiała byc potrzebna , nawet jeśli nie na ziemi to w czasie lotu właśnie .Tym bardziej ze przecież na 21 były 2 chłodnice inst klimatyzacji i ogrzewania -PCHP-powietrzna chłodnica powietrza i własnie turbinowa chłodnica.I może rzeczywiście była używana , a własciwie spełniała swoją rolę w czasie lotu .Problemu z przechłodzeniem też nie powinno być , wystarcza termozawór , za chłodno -zamyka dopływ powietrza , za gorąco w "obiekcie " - otwiera . Jeśli się nie mylę to na podobnej zasadzie był chłodzony przedział radiowy , elektronika w 21BIS-ie. Instalacja cieczowej nie liczę. :001:
a sam celownik radiolokacyjny ma indywidualną instalację, gdzie czynnikiem roboczym jest antyfryz. W takim razie uważam gadanie o chłodzeniu wyposażenia za nieporozumienie. Tymczasem zastanawiam się jak była realizowana hermetyzacja kabiny, tzn czy była uszczelka napełniana powietrzem (tzw. wąż hermetyzacji) i jaką drogą była zasilana?A kto by kosztował antyfruzu ? :001:Sam czyściutki C2H5OH. I pierwsze partie były radzieckie , na dokumentach było napisane "FRUKTOWYJ" dosłownie , robili chyba z pomarańczy , zapach był niesamowity. Odnośnie chłodzenia wyposażenia -to był to pogląd Rosjanina , który twierdził że było to potrzebne do chłodzenia zachodniej aparatury zamontowanej na irackich 21[ trochę naciągane ]
No właśnie czemu (może właśnie z wyjątkiem Ch-66) w Czechosłowacji zawsze mieli ciekawsze gadżety od nas np. Ch-58, stacje Delta i Ch-23 na Su-22, albo SPS na Su-7? Stali wyżej w rankingu zaufanych, czy mieli zdolniejszych ludzi do załatwiania?Bo w Czechosłowacji jak ktoś pamięta socjalizm osiągnął wyższą formę rozwoju ( z czytanki do klasy 8 Szkoły Podstawowej ) :banan :karpik
LORAP is system of strategic purpose, used for oblique aerial photo recording of the territory from the heights of 8,000 to 15,000 meters. The greatest distance record was a 9.5 altitudes of aircraft to the horizon, and a minimum of 1.7 to 2 altitudes. Camera is a panoramic type, with a focal length of 1828.2 mm. Field of view is 3.5 degrees in the direction of flight and 30 ° transverse to the direction of flight. The camera scans the ground at an angle of 30 °. Scanning can start from 0 ° or 6 ° calculated from the skyline. The camera can shoot from the left or right side, depending on the pilot command. The maximum number of shots was 570 on 600 meters of 127mm film. In practice, one film was enough for three to four shooting. Support to the this system, is a mobile photo lab, for automatic developing process of film and prints and with space for decoder.
LORAP (Long Range Aerial Photography) with the camera KA-112A manufactured in the U.S. company Fairchild Weston, with supporting devices of the Hughes company, and with a container of German company Messerschmitt-Bölkowblohm.
Brzmi rozsądnie to co piszesz Czesio. Faktycznie rozmieszczenie po rogach owiewki sugeruje zaczep zawiesia. Chociaż wykonanie tego mnie trochę dziwi. Gwint sugeruje że do tego trzeba przykręcić zawiesie lub jego zabezpieczenie, czemu więc nie zrobiono tego w formie otworów z gwintem w które wkręca się ucha. Nie byłoby wtedy wystających elementów.Z pełnym Szacunkiem " nie szukajcie dziury w całym "Po jakiego czorta zawiesie dla osłony kabiny ważacej kilkanaście kg ? To sa bolce , nacięte , nie gwintowane, dla zaczepienia 'flanelki ,osłony , " kabiny . A naciecia są po to aby podmuch wiatru nie poderwał pokrowca . W końcu do czegoś ten pokrowiec trzeba było przymocować.Jeżeli samolot zostawał na płaszczyznie , pokrowiec na cały samolot , nie zawsze sie zakładało, osłona na kabinę musiała byc zawsze. Spójrzcie na "oszklenie " kabin samolotów w muzeach , jak wyglądają gdy stoją niezabezpieczone i narażone na działanie promieni słonecznych. :001:
Dzięki.
Fakty wyrażnie wskazują na to że DDR-skie PF/PFM nie mogły przenosić PBP-2 w latach 60-tych ani też w 70-tych. Z kolei co do R-60 to trudno powiedzieć. Zdjęcie z ćwiczeń Niemców w ZSRR, widać że na samolocie podwieszony R-60:(http://img687.imageshack.us/img687/9813/nrdwcywastrachaniu12.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/687/nrdwcywastrachaniu12.jpg/)
Czy zna ktoś wymiary (długość całkowita i maksymalna średnica) tych zbiorników?
Так это крышка управления станция СПС-141. применять на версиях ПФ и ПФМ.
foxbat155Wątek poruszany prawie 3 lata temu , w związku z tym wrzucam linka do materiału pokazującego jak wygląda ten element zamykający obwód wybuch na fotelu KM-1.
W związku z tym, że układy IFF spełniają niezmiernie ważną rolę w systemach obronnych otoczone są szczególną tajemnicą, zwłaszcza kody służące do szyfrowania jak i urządzenia szyfrujące. W przypadku SRO-2 i SRZO-2 mamy trójstopniowy układ zabezpieczenia kodów i szyfratora.
1.pulpit ręcznego zniszczenia szyfratora GW3.604.002, który po naciśnięciu przełącznika powoduje detonację (tak detonację) mikroładunku wybuchowego zabudowanego w bloku szyfrującym.
2.w przypadku samolotów wyposażonych w fotele katapultowe, na szynach po których porusza się fotel zabudowane jest złącze elektryczne obwodu niszczącego które zamyka się po wystrzeleniu fotela,
3. gdyby nie doszło zamknięcia obwodu w dwóch pierwszych przypadkach na samolocie jest zabudowany bezwładnościowy zamykacz układu „blok 3-7” który działa po wystąpieniu przeciążenia w wyniku uderzenia o przeszkodę lub bliskiej eksplozji (np. pocisku) i w zależności od wersji jest nastawiony na 10 lub 14,5 g.
Miniatury można także zamieszczać w poziomie. Mazak.Próbuję , ale nie wiem jak :cry:.Sorry
[URL=http://adres_odnosnika][IMG]http://adres_obrazka[/img][/URL]<SPACJA>[URL=http://adres_odnosnika][IMG]http://adres_obrazka[/img][/URL] Czyli spacja pomiędzy miniaturami zamiast entera.
Ale czy przez to moja odpowiedź , na Twoje stwierdzenie odnośnie remontu Jemenskich samolotów jest mniej czytelna ?
Przyjmuje uwagę do siebie , bo cóż innego grzecznego mogę zrobić , ale bardziej ucieszyłaby mnie odpowiedz na moje pytanie, a nie zwracanie uwagi na drobnostki które nic nie wyjaśniają.
Ale czy przez to moja odpowiedź , na Twoje stwierdzenie odnośnie remontu Jemenskich samolotów jest mniej czytelna ?
Przyjmuje uwagę do siebie , bo cóż innego grzecznego mogę zrobić , ale bardziej ucieszyłaby mnie odpowiedz na moje pytanie, a nie zwracanie uwagi na drobnostki które nic nie wyjaśniają.
Zdjęcia z lotów próbnych dla nowego kontrachenta ? Ex -Jemeńskich 21BIS -Odessa 2012 .
Co one mają podwieszone pod lewą belką ? ECM, zasobnik foto , "symulator walki " ?
sygnalizator niebezpiecznej prędkości między 70 km/h, a 220 km/h.Pewnie tak, tylko zważywszy na sam zakres prędkości nie wydaje mi się, żeby to było wyjęte z MiGa-21. Ja mam do dyspozycji FM tylko z Bisa, więc spytałem bo może o czymś nie wiem. Poczekamy, może trafi się ktoś mądrzejszy jeszcze. Sprzedawca z ibeja zarzeka się, że to niby z MiGa pochodzi.
To coś to po naszemu SSA-120 i jest to sygnalizator ,a własciwie pucha ze stykami elektrycznymi ktora właczała po predkosci SARRP-12 lub na innych samolotach inne rejestratory parametrow lotu. To było na 21 .
Pewnie tak, tylko zważywszy na sam zakres prędkości nie wydaje mi się, żeby to było wyjęte z MiGa-21. Ja mam do dyspozycji FM tylko z Bisa, więc spytałem bo może o czymś nie wiem. Poczekamy, może trafi się ktoś mądrzejszy jeszcze. Sprzedawca z ibeja zarzeka się, że to niby z MiGa pochodzi.
Dzieki! To mi przypomina,_iż w Polsce,_a właściwie w 34 PLM SPRD użyto tylko dwa razy_. Musze sie podpytac czy startowali w automacie od SSA czy recznie. Generalnie,_dziwi mnie zakładanie oddzielnego układu automatyki,_skoro mozna było wykorzystac sygnał z SARPP.
„przystosowanie samolotów E-6U do zabudowy aparatury medycznej według technologii podanej w biuletynie jest realizowane w LZR na dodatkowe zamówienie Zarządu Inżynieryjno-Lotniczego DWLot wystawionego na podstawie zamówienia zgłoszonego przez WIML w roku poprzedzającym realizację w/w biuletynu.”oraz że
„Przystosowanie ...... ma na celu umożliwienie rozszerzenia zakresu badania personelu latającego, poprzez rejestrację wybranych parametrów fizjologicznych organizmu przy zmianach czynników zewnętrznych działających na pilota w locie”.
„W skład oprzyrządowania wchodzą następujące zespoły i elementy:
2.1 Instalacje zabudowane na samolocie na stałe:
- instalacja elektryczna........
- układ pneumatyczny napełniania mankietu do pomiaru ciśnienia tętniczego.
2.2 Aparatura montowana doraźnie podczas przygotowania samolotów do prowadzenia badań w locie składająca się z:
- zasobnika z aparaturą pomiarową, podwieszanego na lewym skrzydle samolotu,
- pulpitu sterowania,
- bloku stabilizatora i sterownika pneumatycznego,
- bloku przedwzmacniaczy,
- zasilacza. ”
Dyskusja została wydzielona z tematu: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=9711.msg204682#msg204682).
Nurtowała mnie ta sprawa, więc przepraszam za odświeżanie postu
7. RP-22M(S-21M, Szafir-21M)/celownik ASP-PFD/MiG-21bis/uzbrojenie: R-3S, R-13M, R-3R, R-60, R-55, Ch-66.
Szczególnie te wszystkie izdielja mnie wykańczają, ufff....
W moim przekonaniu jeżeli śledzony cel był utrzymywany przez pilota w strefie przechwycenia ( czyli tym kółeczku w centrum ekranu ) to wówczas TGS powinna przechwycić go automatycznie dzięki sygnałowi z radaru.Jeśli pilot utrzymywał cel w strefie przechwycenia to znaczy że cel był w polu widzenia głowicy pocisku, bez potrzeby dodatkowego nakierowywania jej przez radar. Promień kręgu znacznika na ekranie radaru odpowiada półtora stopnia odchylenia, czy dokładnie tyle ile podane w instrukcji pole widzenia głowicy R-13M.
Na stronie 257 ( skan 225 ) jest tabela w której są podane zasięgi rakiet przy określaniu stref odpalenia przez radar i manualnie przez pilota. Być może się mylę ale wydaje się być logiczne że skoro radar określa strefę odpalenia to także wydaje sygnał zezwolenia na odpalenie, a kiedy tak się dzieje to także TGS musi już śledzić cel. No chyba że wszystko sprowadza się do utrzymywania celu w strefie przechwycenia który pokrywa się polem widzenia głowicy, i poczekaniu na sygnał z głowicy ( czyli kombo lampek PUSK z ekranu radaru i dżwięk przechwycenia z TGS ) W instrukcji do R-60 jest napisane że zwierciadło głowicy mogło być odchylane do 20 stopni od osi dzięki sygnałom sterującym z radaru. Bis był jednym z pierwszych samolotów na którym ta rakieta została zastosowana, nawet prototypy z nią latały. Trudno jest uwierzyć że ta możliwość wskazywania celu nie została wykorzystana, no chyba że nie ma jej po prostu w samolotach na eksport.
. Bis był jednym z pierwszych samolotów na którym ta rakieta została zastosowana, nawet prototypy z nią latały.
7.5.5 Lot na bombardowanie:
273. Po zajęciu miejsca w kabinie przed lotem na bombardowanie lub zrzucanie zasobników zapalających typu ZB-500, oprócz czynności podanych w pkt. 225 należy dodatkowo:
- ustawić przełączniki "ГИРО-СС", "АВТ. - РУЧ", "С - Б" w położeniach "СС", "РУЧ", "Б", a pokrętłem "kąty" nastawić uprzednio obliczoną poprawkę kątową;
[...]
Generalnie mają takie same parametry,łącznie z wysokością przelotu nad eksplodującym pociskiem-500m.Acha,pod ten wykres można podciągnąć strzelanie RS-2US do celów naziemnych,warunki tożsame jak dla H-66.Stąd w metodykach wysokość zastosowania RS-2US to 500m ,oczywiście dla zablokowanej wiązki.
Poproszę o papierologię_. RS-2US współpracowały tylkozęzestaciąstacją RP-21M/MA_.
TP-30TPM... TP-30TP... TP-30K...
Do wysokości zastosowania pocisku RS-2US, w ogóle się nie odniosłeś. ... napisałeś iż samolot atakuje z przeniżenia względem celu, w książkach 200-500 metrów. Sumarycznie, daje to nam wysokość zastosowania RS-2US, na 1200-1500 metrów AGL... Skąd więc te 500 metrów, jako minimum ?
Nie, dolna wysokość zastosowania stacji, tyczy się lotu myśliwca, nie celu.